2. Namnändring/namnkorrektion på flygbiljetten
Har du skrivit fel namn på biljetten eller vill byta namn på resenären i bokningen kan du göra det hos SAS kundtjänst. Det är möjligt att ändra namn så länge flygningen utförs av SAS och resan inte är påbörjad. Namnändring kostar 600 SEK. Skulle man råka stava namnet fel med en eller två bokstäver kan man göra en kostnadsfri namnändring (detta är förutsatt att felstavningen är tydlig och det inte blir ett helt annat namn i bokningen, då kan avgiften tillkomma).
3. Boka bonusresa med SAS eller annat bolag i Star Alliance
För att boka en resa för dina Eurobonuspoäng kan du med fördel kontakta SAS kundtjänst. Det du bör tänka på är att ha ditt Eurobonusnummer och din fyrsiffriga säkerhetskod tillgänglig då denna ska uppges som en verifikation när du bokar över telefon. Har du inte denna kod tillgänglig har de möjlighet att skicka ut en ny till dig via antingen din mailadress eller ditt mobilnummer som står registrerat i din Eurobonusprofil.
4. Frågor om tillåtet handbagage och incheckat bagage på ditt SAS-flyg
Ibland händer det att man behöver resa med lite ovanligare föremål i bagaget än bara kläder och hygienartiklar. Blir man osäker på om föremålet man vill ta med sig kommer att godkännas i det incheckade bagaget eller om det är möjligt att ta det med sig ombord kan man alltid kontakta kundtjänst och fråga om råd. Vissa föremål går även att skicka som specialbagage. Det bästa är alltid att ringa och dubbelkolla detta i god tid innan man ska resa.
Kontaktvägar till SAS
- Ring SAS på 0770 727 727 / +46 8 797 4000 Vardagar 07-19, lör 09-17, sön/helg 10-19 (guld- eller diamantmedlem ringa dygnet runt)
- Chatta med SAS via deras bot Turi, vill du chatta med en människa kan du bara be Turi att skicka dig till en chatt med SAS kundtjänst. .
- Email: Finns men inte från start, men måste börja med telefon eller chat.
5. Att ta med husdjur ombord eller i lastutrymmet på flyget (s.k. PETC/AVIH)
Om du vill resa med djur är det bra att vara ute i god tid när du bokar resan. Det finns ett begränsat antal platser för djur både ombord (PETC) och i lastutrymmet (AVIH). Ett tips är att alltid lägga till detta inom 24 timmar från bokningstillfället så har du garanti på full återbetalning eller avgiftsfri ombokning om det skulle vara så att din förfrågan blir nekad.
När de lägger en förfrågan för djur i kabinen får man oftast svar på en gång men när man däremot ska boka in djur i lastutrymmet kan det ta betydligt längre tid innan man får det godkänt/nekat.
6. Boka sittplats, köpa till bagage/måltid på flyget
Om du bokat en biljett som inte inkluderar sittplats, bagage eller måltid så går det alltid att köpa till detta i efterhand om du skulle ångra dig. Priserna varierar lite beroende på vilken typ av resa och utbudet på måltider varierar också beroende på om det är en morgon, dags- eller kvällsflyg.
Om ni är en stor familj som reser och vill sitta tillsammans eller om du vill få tips på platser med extra benutrymme kan det vara skönt att ha sätesreservationen fixad redan innan ni kommer till flygplatsen.
7. Lägga till specialkost på din flygbokning
Maten som serveras ombord blir bättre och bättre och utbudet kan faktiskt variera mycket mer än vad man tror. Idag finns många olika alternativ beroende på vad just du föredrar. Önskar man exempelvis glutenfritt eller något vegetariskt alternativ så kan du alltid ringa in och beställa detta i förväg.
8. Få ett kvitto på din resa med SAS
Om du saknar ett kvitto eller en ny bekräftelse på resan så underlättar det alltid om du har bokningsreferens eller biljettnummer tillgängligt. Skulle du sakna de uppgifterna så kan de även med namn och datum för resan kunna finna fram din bokning och skicka ut kvitto/bekräftelse.
Kontaktvägar till SAS
- Ring SAS på 0770 727 727 / +46 8 797 4000 Vardagar 07-19, lör 09-17, sön/helg 10-19 (guld- eller diamantmedlem ringa dygnet runt)
- Chatta med SAS via deras bot Turi, vill du chatta med en människa kan du bara be Turi att skicka dig till en chatt med SAS kundtjänst. .
- Email: Finns men inte från start, men måste börja med telefon eller chat.
9. Få information om Eurobonus, t.ex. vad som ingår eller frågor kring statusnivåer
Det finns mycket spännande att lära sig om SAS bonusprogram. Till exempel vilka fördelar du får som Diamond-medlem eller hur du bokar 1st Class för dina poäng. Vill du chatta med en expert kring bonusresor kan du ladda ner Chatflights app och få hjälp med alla dina frågor utan avgift, de kan även hjälpa dig att hitta och boka bonusresor.
10. Boka hotell för dina Eurobonuspoäng
Om du inte vill ut och flyga för dina poäng kan du istället lyxa till dig med en eller kanske till och med flera nätter på hotell. Vill du inte sitta och leta detta online kan du ringa SAS så hjälper de dig att leta lediga rum. Kom ihåg att du behöver ha tillgång till ditt Eurobonusnummer och din fyrsiffriga säkerhetskod.
11. Boka om kostnadsfritt vid schemaändring av flyget
Ibland händer det att flygtiderna ändras på dina flighter och är det då några större ändringar så kanske det till och med sätter käppar i hjulen för din resa. I dessa fall kan man ringa SAS och de bokar om dig till en annan avgång som passar bättre. Viktigt att tänka på är dock att den nya avgången måste vara i samma serviceklass som den du tidigare hade bokat. Finns det bara högre serviceklasser kvar på din önskade avgång så behöver du betala mellanskillnaden där.
12. Boka ungdomsbiljett på SAS-flyg
Om du inte fyllt 26 år kan du resa som Ungdom med SAS. För att göra detta krävs att du som ska resa är medlem i SAS Eurobonus.
12 saker du INTE få hjälp med av SAS Kundtjänst
1. Boka biljetter inom Star Alliance om inte SAS finns med i bokningen
Detta går att göra men är enbart möjligt om du bokar bonusresor. Att t.ex. boka en ren Lufthansa-biljett är till exempel inte möjligt trots att de är med i Star Alliance. Det är möjligt att göra om man bokar med poäng men har då en högre poängkostnad än när man bokar en bonusresa med SAS. För att kunna köpa en betalbiljett av SAS krävs att det finns ett SK-segment med i bokningen.
2. Boka om eller boka av biljetter som är bokade via onlineresebyråer eller traditionella resebyråer
Har du bokat din biljett hos exempelvis Expedia, Ticket, Resia eller Seat24 så är det dit du ska vända dig om du vill göra ändringar i din bokning. Enda undantaget är egentligen om biljetten är ett 117-dokument och det är nära inpå avgång och din resebyrå har stängt. Dock ska du alltid i första hand vända dig dit du bokade biljetten.
3. Få hjälp om mitt bagage blivit skadat
Om man upptäcker att bagaget blivit skadat så är det inte direkt till SAS kundtjänst du ska vända dig. De kommer bara hänvisa dig till annan avdelning och du slösar därför bara tid.
Det är viktigt att anmäla skadan så fort den upptäcks. Det kan göras direkt vid disken hos SAS Arrival Service på flygplatsen men om man skulle upptäcka skadan först när man kommer hem har man sju dagar på sig efter ankomsten att kontakta SAS Arrival Service på telefon (tel. +46 771-224 243). Har man en reseförsäkring är det alltid en bra idé att kolla med dem allra först.
4. Få information om förlorat/försenat bagage
Även här behöver man kontakta SAS Arrival Service på tel. +46 771-224 243. På kundtjänst har de inte mer information än vad du hittar i deras bagagesökningssystem.
5. Boka Amex 2 för 1
Om du har ett American Express-kreditkort kopplat till Eurobonus och handlar för ett visst belopp under ett kalenderår så får du boka en valfri bonusresa där ni reser 2 för 1. För att boka denna resa kontaktar man Amex på 018 480 9167 (mån–sön 09.00–17.00). SAS kundtjänst kommer inte kunna boka denna resa med det Amex-erbjudandet.
6. Lägga ett bud vid auktion på uppgradering med Eurobonuspoäng eller betala för en uppgradering
På SAS är det auktion som gäller för uppgradering med poäng. Detta behöver göras online och kan inte göras via kundtjänst. Där kan de inte heller ta betalt för en uppgradering utan de har bara möjligheten att boka om biljetten och då betalar du för ombokningskostnaden och mellanskillnaden.
7. Registrera saknade Eurobonuspoäng
Det gör du enklast via formuläret på SAS hemsida eller skicka ett mail till ebretro@sas.se (texta på engelska). Se till att få med all information om flighten. En kopia av ditt boardingkort kan vara att föredra.
8. Hyra bil för Eurobonuspoäng
Man kan i dagsläget tyvärr inte boka hyrbil för poäng.
9. Ärenden gällande ersättning och kompensation
Här är det formuläret till Customer Care som gäller. Det hittar man på www.sas.se/feedback.
10. Få ett förseningsintyg
Om flyget varit försenat och du behöver ett intyg på detta är det också via Customer Care och deras webb-formulär du behöver vända dig till. Det hittar man på www.sas.se/feedback.
11. Köpa eller överföra Eurobonuspoäng
Kan inte göras via kundtjänst utan görs online.
12. Köpa Fast Track och Lounge Access på flygplatsen
Kan inte göras via kundtjänst utan görs online.
Kontaktvägar till SAS
- Ring SAS på 0770 727 727 / +46 8 797 4000 Vardagar 07-19, lör 09-17, sön/helg 10-19 (guld- eller diamantmedlem ringa dygnet runt)
- Chatta med SAS via deras bot Turi, vill du chatta med en människa kan du bara be Turi att skicka dig till en chatt med SAS kundtjänst. .
- Email: Finns men inte från start, men måste börja med telefon eller chat.