SAS EuroBonus Diamond – Vilka är förmånerna, och är de värda poängen?
SAS EuroBonus Diamond är SAS högsta officiella medlemsnivå inom EuroBonusprogrammet. Nivån infördes under våren 2014 efter önskemål från resenärer som önskade en tydligare differentiering mellan medlemsnivåerna, där det fanns ett tydligt behov från kunder som flög dubbelt eller trippelt mot det dåvarande medlemskravet på 50.000 baspoäng eller 50 kvalificerande flygningar inom ett medlemsår.
Ribban för Diamantnivån sattes på det dubbla, vilket ansågs vara i linje med kundernas resemönster. I denna guide går vi igenom förmånerna som är unika för Diamantnivån och vilket värde dessa tillför.
Vad är skillnaden mellan Guld och Diamant?
Detta är en fråga som många av våra kunder ställer oss. Att gå från Silvernivå till Guldnivå medför en radikal förbättring av förmåner, bland annat FastTrack, extra bagage på Star Alliance, samt tillgång till SAS och Star Alliance lounger över hela världen vid resa med SAS eller Star Alliance.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Som diamantmedlem behåller man givetvis dessa förmåner, men förbättringarna kan ofta betraktas som inkrementella. Nedan följer en lista på förmånerna som är exklusiva för Diamantnivån:
Fri dryck i SAS Go på alla flygningar för medlem + familj eller en medresenär
SAS Lounge vid ankomst från alla SAS och Star Alliance flyg
Ge bort ett guldkort varje medlemsår
Upp till 30% rabatt på bonusresor till ”bästa tillgänglighet”
Courtesy Upgrade från SAS Go till SAS Plus eller Business på interkontinentala flygningar
Fri dryck i SAS Go på alla flygningar för medlem + familj eller en medresenär
För dig som ofta reser i SAS Go på Europaflyg eller Interkontinentalt är detta en värdefull förmån, inte minst då den innefattar all dryck från menyn både alkoholfri och alkoholhaltiga drycker, utan begränsningar.
SAS Lounge vid ankomst från alla SAS och Star Alliance flyg
Vid ankomst på Arlanda, Oslo, Köpenhamn eller annan flygplats där en SAS Lounge finns, så har du möjlighet att nyttja loungen vid ankomst med SAS eller Star Alliance flyg. Denna förmån lämpar sig väl om du har några timmar att spendera på flygplatsen efter ankomst, eller om du reser vidare med ett annat flygbolag utanför Star Alliance.
Som diamantmedlem kan du ge bort ett guldkort till en familjemedlem, vän eller kollega. Förmånen gäller en gång per medlemsår och kan endast nyttjas när du har återkvalificerat för diamant. För dig som ofta reser med familjen är detta en perfekt förmån, då den gör det möjligt för en familj på 4 personer att få tillgång till Star Alliance lounger då varje guld och diamantmedlem får ta med sig varsin gäst.
Upp till 30% rabatt på bonusresor till ”bästa tillgänglighet”
Bonusresor till bästa tillgänglighet räknas tekniskt sett inte som bonusresor, utan som ordinarie flygbiljetter betalda med bonuspoäng. Biljettvillkoren för dessa biljetter är desamma som för ordinarie flygbiljetter, dvs inga fria om och avbokningar, såvida inte biljetten är köpt som en fullt flexibel biljett. Det är ganska komplicerat att förstå, för mer information om hur det fungerar, läs vår genomgång av olika sätt att boka bonusresor hos SAS.
Som diamantmedlem får du 30% rabatt på dessa biljetter om bokning görs tidigast 14 dagar innan avresa. En s.k. "sweet spot" är resor i SAS Business Saver till Nordamerika, där priset ligger på 161.700 poäng med 30% rabatten avdragen. Värt att notera för dessa biljetter är att du även tjänar poäng på resan, då de trots allt är vanliga betalda flygbiljetter.
En resa till San Francisco från Stockholm via Köpenhamn genererar 25.000 nivågrundande baspoäng, så den effektiva kostnaden för dessa bonusresor är 136.700 poäng som Diamantmedlem, bara marginellt högre än ordinarie pris för en bonusresa till bästa pris.
Courtesy Upgrade från SAS Go till SAS Plus eller Business på interkontinentala flygningar
En av de förmåner som efterfrågades mest av kunderna är möjligheten till fria uppgraderingar på interkontinentala flygningar. Till skillnad från de flesta flygbolag som tilldelar uppgraderingar i form av vouchers, så tilldelar SAS uppgraderingar slumpmässigt.
Ett besked om courtesy upgrade (en uppgradering som inte kostar något extra) kommer som tidigast 22 timmar innan avgång, och förmånen gäller för Diamantmedlemmen + alla medresenärer på samma bokning. Bokningar med spädbarn är exkluderade från denna förmån.
Uppgradering sker i regel till nästa kabin, så om du är bokad i SAS Go ges courtesy upgrade i de flesta fall till SAS Plus, och om du är bokad i SAS Plus blir du uppflyttad till SAS Business. I undantagsfall händer det även att uppgraderingar görs från SAS Go till SAS Business. Hur ofta uppgraderingar sker är det ingen som riktigt vet, men tumregeln är att man som max kan få en uppgradering på varannan bokning.
Är det värt att flyga ihop de extra poängen för ett Diamantkort?
SAS EuroBonus Guld kan idag uppnås ganska enkelt med hjälp av kreditkort och några enstaka flygningar. Med ett SAS American Express Elite och ett SAS MasterCard Premium samlar du upp till 32.000 nivågrundande baspoäng per medlemsår utan en enda flygning. Kombinera detta med två långresor i SAS Go eller en långresa i SAS Business per år, så har du uppnått de 45.000 poäng som krävs för guldnivån.
Såvida du inte reser frekvent i tjänsten finns inget större värde i att uppnå diamantnivå i EuroBonus. Huruvida man värderar en gratis äppelmust på Europaflyg eller en enstaka uppgradering till SAS Plus på en långresa är en högst individuell bedömning. För dig som detta till trots vill uppnå diamantnivå, så är 90.000 poäng inte helt ouppnåeligt med hjälp av ovan nämnda kreditkort, samt eftertänksam planering av framtida resor.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.