First Class för EuroBonuspoäng – Situationen idag

Bonusresor i First Class är det tveklöst bästa sättet för att maximera värdet av dina EuroBonuspoäng, och något som många av våra kunder efterfrågar. På senare år har bonusresor i First Class blivit allt svårare att hitta och det finns en rad olika faktorer bakom detta. I denna blogg redogör jag de nuvarande förutsättningarna för vilka flygbolag och rutter som går att boka i First Class med SAS EuroBonuspoäng.

First Class är på väg att försvinna. Nästan…

En av de främsta anledningarna till varför bonusplatser i First Class har blivit att svårare att hitta är det enkla faktumet att klassen är påväg bort från många flygbolag. Dagens Business Class stolar motsvarar vad First Class var för 10 år sedan och skillnaderna mellan klasserna både när det kommer till komfort men även markupplevelse och ombordservice har minskat drastiskt på senare år.

Flygbolagen har investerat kraftigt i nya kabiner där bland annat British Airways och Delta har infört Business Class stolar med skjutdörrar och Air Canada och United har öppnat exklusiva lounger med à la carte restaurang och Champagnebar.

Skillnaderna i komfort och service rättfärdigar inte den stora skillnaden i pris där First Class fortfarande säljs för 3-4ggr priset av en Business Class biljett. Många företag väljer därför att inte flyga sina anställda (inklusive de på ledningsnivå) i First Class då Business erbjuder samma komfort och flexibilitet till en bråkel av kostnaden.

Detta har lett till att många flygbolag successivt fasar ut First Class från sina långlinjer och ett bra exempel på detta är Lufthansa. First Class var något som tidigare erbjöds på i stort sett alla långlinjer (med undantag för rena semesterlinjer) och kabinen bestod av 16 stolar på Boeing 747-400 i gamla konfigurationen och 8 stolar på Airbus A340-300, A340-600, A330-300 och senare A380 och Boeing 747-8I. Business Class var på denna tid stolar med en vinklad sovyta och skillnaden i komfort mellan klasserna var därmed stor.

Lufthansa har på senare år fasat ut First Class från stora delar av långdistansflottan och idag finns First Class endast på Boeing 747-8I, Airbus A380 och Airbus A340-600. De två sistnämnda flygplanen är på väg att lämna flottan och de nya långdistansflygplanen Airbus A350-900 och Boeing 777-9X levereras med Business Class som högsta kabin.

Lufthansa planerar inte att fasa ut First Class helt utan snarare erbjuda produkten till ett fåtal marknader där kundunderlaget fortfarande existerar, bland annat Los Angeles, New York, Tokyo, Singapore och Hong Kong. För flygbolag som Lufthansa finns det fortfarande ett starkt prestigeaspekt i att behålla First Class och flygbolaget har planer på att introducera en ny produkt inom de närmaste åren. Storleken på kabinen kommer med stor sannolikhet att halveras till fyra platser från dagens åtta. Detta är en trend som vi har sett från flera flygbolag, däribland Singapore Airlines och Cathay Pacific som också har halverat storleken på sina kabiner. Lägre kapacitet innebär förstås färre bonusplatser, och Lufthansa First som redan idag är svårt att boka kommer att bli svårare att boka i framtiden.

Dessa flygbolag kan du boka i First Class med dina EuroBonuspoäng

För den som vill flyga First Class för sina EuroBonuspoäng är hoppet inte ute och trots att det blir allt svårare att boka First Class så finns det fortfarande möjligheter att hitta bonusplatser på dessa flygbolag.

Lufthansa

Som tidigare nämnt så är Lufthansa det flygbolag som erbjuder flest bonusplatser i First Class till EuroBonus, både när det kommer till antalet platser som släpps, samt antalet destinationer. Lufthansa är det enda flygbolag som du kan boka First Class hos om du vill resa till Nordamerika, Sydamerika, Afrika och Mellanöstern.

Lufthansa släpper sina bonusplatser till Star Alliance partners tidigast 14 dagar innan flygets avgång. I praktiken så sker släppet betydligt senare och i de flesta fall släpps platser omkring 7 dagar innan flygets avgång och ibland så sent som på avgångsdagen. Lufthansa släpper fler bonusplatser i First på flygningar från München än från Frankfurt och på flygningar som flygs av en Airbus A340-600 är chanserna störst. Destinationer med god tillgänglighet i First är Bogota, Mexico City, Peking, Shanghai och Tokyo (från München).

Man bör med andra ord vara väldigt flexibel med destination och resrutt, samt ha is i magen om man vill resa i First Class med Lufthansa för sina EuroBonuspoäng.

All Nippon Airways

Japanska All Nippon Airways släpper likt de flesta asiatiska flygbolag sina bonusplatser långt i förväg när flygningen går till försäljning och för den som vill flyga First Class till Tokyo så är ANA ett utmärkt alternativ. De erbjuder två dagliga avgångar med First Class till Frankfurt från Tokyo Haneda och en daglig avgång till London.

Tillgängligheten på bonusplatser är god och så länge man är ute i god tid så hittar man bonusplatser på de flesta avgångar. Den stora haken med ANA är att de endast släpper en bonusplats per avgång, vilket inte gör dem till ett alternativ om man reser i par och vill planera sin resa med lång framförhållning. Närmare inpå avgång är det möjligt att hitta två platser i First på ANA, så även där gäller det att vara flexibel.

Singapore Airlines

Singapore Airlines betraktas av många som världens bästa flygbolag och de har historiskt sett varit väldigt restriktiva med hur de släpper sina bonusplatser. Star Alliance flygbolag har i regel ingen tillgång till bonusplatser i Business eller First Class på Singapore Airlines långflygningar. SAS EuroBonus är tämligen unikt i avseendet att SAS och Singapore Airlines bedriver ett joint-venture samarbete och som en del av detta samarbete får EuroBonus ta del av bonustillgänglighet i Business Class på alla långlinjer, samt First Class på ett fåtal utvalda linjer.

Tillgängligheten har minskat sedan oktober 2019 men det är fortfarande möjligt att hitta bonusplatser i First Class på rutten mellan Singapore och London, dock finns det betydligt färre avgångar att välja på och platserna publiceras inte på något av de publika sökverktygen. För den som vill flyga i gamla Suites på Airbus A380 så är det möjligt att hitta en bonusplats från Singapore till Auckland och Peking.

Air China och SWISS

Swiss International Airlines är ett unikt flygbolag i avseendet att de har First Class ombord på hela sin långdistansflotta. Tidigare var SWISS väldigt generösa med bonusplatser i First Class till Star Alliance flygbolag men sedan ett par åt tillbaka är det inte längre möjligt att boka SWISS First med EuroBonus eller andra Star Alliance program. Endast Senator och HON Circle medlemmar i det egna bonusprogrammet Miles&More kan boka SWISS First Class.

Det har dock hänt att SWISS har släppt bonusplatser av misstag under så kallade ”floodgates” och då har det under korta perioder varit möjligt att boka SWISS First med bland annat EuroBonuspoäng. Den senaste gången detta inträffade var under sommaren 2016. Floodgates inträffar ibland under större systemunderhåll och för den som är snabb och vågar chansa så finns det möjligheter att boka flygningar som normalt sett inte går att boka med poäng. Värt att tänka på är att det alltid finns en liten risk att flygbolaget avbokar biljetterna.

Air China är ett flygbolag som många har lite delade meningar kring när det kommer till ombordupplevelse. Flygbolaget erbjuder god tillgänglighet i First Class på sina långlinjer, däribland mellan Peking och London, Paris, Frankfurt, samt München på flygningar som flygs av Boeing 777-300ER och Boeing 747-8I. Det finns gott om avgångar att välja bland och det är möjligt att hitta upp till fyra platser i First Class på samma flygning.

Air Chinas First Class håller inte samma standard som övriga asiatiska flygbolag varken när det kommer till service ombord eller markupplevelse. Hårdvaran är i linje med vad man förväntar sig i First och personligen anser jag produkten vara mer lik Business än First Class.

Våra senaste inlägg