United Polaris Business Class: Vilka flygplan har dessa säten?

United Polaris är flygbolagets affärsklassprodukt för internationella långdistansflygningar. Polaris inkluderar inte bara särskilda säten utan också en helhetsupplevelse med högklassig service, tillgång till United Polaris Lounges och exklusiv catering.

De dedikerade Polaris-sätena introducerades 2016 och är av typen Safran Optima. De erbjuder direkt åtkomst till mittgången från varje säte och är konfigurerade i 1-1-1 eller 1-2-1-formation beroende på flygplanstyp. Designen är något förskjuten, vilket innebär att fotutrymmet för ett säte är placerat vid sidan av sätet framför. Detta ger en kombination av framåtvända och något vinklade säten i kabinen.

Vilka flygplan har United Polaris-säten?

United erbjuder en hög grad av enhetlighet när det gäller sina långdistansflygningar i affärsklass, något som få andra flygbolag kan matcha. Polaris-säten finns installerade på majoriteten av Uniteds långdistansflotta, inklusive:

  • Alla Boeing 767-300ER och 767-400ER
  • Alla Boeing 787-8, 787-9 och 787-10
  • Alla Boeing 777-300ER och de flesta Boeing 777-200ER

Denna konsekvens gör att passagerare på Uniteds långdistansflyg nästan alltid kan förvänta sig samma typ av säte. Dock finns det några undantag.

United Airlines Polaris business class.

Undantag: Flygplan utan Polaris-säten

Boeing 757-200

United har en flotta med 40 Boeing 757-200 som används på premiumtranskontinentala rutter och vissa längre sträckor, exempelvis över Atlanten. Dessa plan är utrustade med 16 fullt nedfällbara säten i en 2-2-konfiguration, av typen Collins Aerospace Diamond.

United planerar inte att uppgradera dessa flygplan till Polaris-säten. Istället kommer de att ersättas av Airbus A321XLR, av vilka 50 exemplar är beställda. Dessa nya flygplan kommer att ha en helt ny Polaris-konfiguration.

United Airlines Boeing 757-200 som trafikerar Stockholm saknar Polaris ombord.

Boeing 777-200 och vissa 777-200ER

United har totalt 96 Boeing 777 i sin flotta. Av dessa är 19 stycken 777-200, 55 stycken 777-200ER och 22 stycken 777-300ER. Polaris-säten finns installerade på alla 777-300ER och 51 av 777-200ER.

De 19 äldre 777-200 och fyra av 777-200ER har en annan affärsklassprodukt i en tät 2-4-2-konfiguration. Dessa används främst på inrikes- och kortdistansflygningar och är sällan en del av långdistansrutter till Asien, Europa eller Sydamerika.

Sammanfattning

United Polaris Business Class erbjuder en hög nivå av enhetlighet på långdistansflygningar, något som särskiljer bolaget från många konkurrenter. Med dedikerade Polaris-säten på nästan hela långdistansflottan, inklusive Boeing 767, 787 och 777, kan passagerare förvänta sig en liknande upplevelse oavsett destination. Undantagen inkluderar Boeing 757-200 och vissa 777-200, som används på kortare sträckor och inte har Polaris-konfiguration.

Denna konsekventa passagerarupplevelse gör United till en av de mest pålitliga aktörerna inom internationell affärsklass.

Våra senaste inlägg