Tre förbättringar vi vill se med Amex Membership Rewards i Sverige

American Express Membership Rewards är ett populärt lojalitetsprogram som erbjuder medlemmar stor flexibilitet med sina poäng. Med poäng kan man boka flygresor i business class på välrenommerade flygbolag som Qatar Airways, Iberia och Finnair till förhållandevis låga poängpriser. Denna flexibilitet, särskilt när det gäller att använda poäng för flygresor och hotellnätter, gör programmet attraktivt för resenärer. Men trots dess fördelar finns det några områden där vi gärna skulle se förbättringar för svenska kunder.

Här är tre viktiga förbättringar vi skulle vilja att Amex implementerar för att göra Membership Rewards ännu bättre i Sverige:

1. Inför Points Plus även för billigare kort

I dagsläget erbjuds Points Plus enbart till innehavare av Amex Platinum och Centurion-kort, som båda har mycket höga årsavgifter – 9 000 SEK för Platinum med Points Plus och 40 000 SEK för Centurion. Dessa kort ger många reseförmåner som passar dem som reser frekvent och kan utnyttja förmånerna till fullo. Men för den genomsnittliga konsumenten, som kanske inte reser lika ofta eller som inte behöver alla dessa lyxförmåner, kan årsavgifterna vara avskräckande.

Detta skapar en klyfta för de som vill kunna samla fler poäng men som inte är villiga att betala så mycket för förmåner de inte har behov av. Vi skulle därför gärna se att Points Plus erbjuds för billigare kort som Amex Green och Amex Gold. Genom att erbjuda samma fördelaktiga intjäning av poäng – exempelvis 4 poäng per krona på svenska köp och 8 poäng per krona på utlandsköp – skulle även dessa kort bli mer attraktiva för en bredare grupp kunder.

2. Utöka antalet transferpartners

Amex Membership Rewards har idag ett begränsat antal transferpartners för sina svenska kunder. I nuläget kan poäng överföras till följande flyg- och hotellprogram:

Flygbolag:

  • SAS EuroBonus (29:1)
  • Thai Airways Royal Orchid Plus (34:1)
  • British Airways Executive Club (20:1)
  • Qatar Airways Privilege Club (27:1)
  • Iberia Plus (20:1)
  • Finnair Plus (20:1)
  • Air France-KLM Flying Blue (29:1)
  • Delta SkyMiles (40:1)

Hotell:

  • Hilton Honors (13:1)
  • Radisson Rewards (8:1)

Detta utbud är begränsat, och vi skulle gärna se fler partners, särskilt från Star Alliance, som är mycket populärt bland skandinaviska resenärer. Här är några specifika bonusprogram som vi tror skulle vara värdefulla tillägg:

  • Air Canada Aeroplan: Aeroplan erbjuder möjligheten att boka bonusresor med Star Alliance-flygbolagen, något som många saknar sedan SAS lämnade Star Alliance. Aeroplan har även partnerskap med andra flygbolag som Emirates och Etihad, vilket gör det till ett av de mest mångsidiga bonusprogrammen.
  • Singapore Airlines KrisFlyer: Singapore Airlines är känt för sin utmärkta service och goda tillgänglighet på bonusplatser, särskilt i premiumklasser. KrisFlyer har ett stort nätverk inom Asien och till Oceanien, vilket många skandinaver uppskattar.
  • Cathay Pacific Asia Miles: Asia Miles är en del av Oneworld och erbjuder låga avgifter på bonusresor, särskilt med British Airways, vilket är en stor fördel jämfört med British Airways eget program Executive Club.

Genom att lägga till fler transferpartners skulle Amex göra det enklare för sina svenska kunder att använda sina poäng på ett mer flexibelt och effektivt sätt, särskilt för dem som vill resa med flygbolag utanför nuvarande partnerskap.

Singapore Airlines KrisFlyer är en transferpartner som vi anser skulle passa bra för Svenska Amex Membership Rewards.

3. Förenkla poängsystemet och minska de höga poängtalen

Ett vanligt klagomål bland svenska Amex-medlemmar är att poängsystemet kan kännas överväldigande och förvirrande. Höga poängtal, som att behöva 2,5 miljoner poäng för en långresa i business class, kan vara svårt att förstå och hantera. Detta kan skapa en psykologisk barriär för medlemmarna, särskilt de som inte förstår hur växlingskurserna fungerar.

I dagsläget varierar växlingskurserna mellan 20:1 och 40:1, vilket innebär att även om du samlat på dig en miljon Membership Rewards-poäng, kan det fortfarande inte räcka för en långresa i business class. För att göra systemet enklare att förstå och mer transparent, föreslår vi att poängtalen minskas genom att dividera dem med 20. Detta skulle göra poängintjäningen mer hanterbar och lättare att överskåda, samtidigt som det skapar tydligare förväntningar kring hur mycket poängen faktiskt är värda.

Exempelvis skulle intjäningen med Points Plus kunna se ut så här efter justeringen:

  • 10 poäng per 100 kronor hos lågmarginalhandlare som ICA och IKEA.
  • 20 poäng per 100 kronor på övriga köp i SEK.
  • 40 poäng per 100 kronor på köp i utländsk valuta.

Samtidigt skulle växlingskurserna förenklas för att bättre spegla den nya intjäningen:

  • SAS EuroBonus: 29:20
  • British Airways Executive Club: 1:1
  • Hilton Honors: 13:20

Genom att minska poängtalen och förenkla växlingskurserna skulle Amex göra sitt poängprogram mer tillgängligt och lättare att förstå för sina svenska medlemmar.

Membership Rewards i sitt nuvarande format är både förvirrande och kundovänligt. Genom att förenkla överföringskurserna och ta bort de höga poängtalen så blir programmet lättare att förstå sig på.

Slutsats

American Express Membership Rewards är ett starkt och flexibelt poängprogram, men det finns utrymme för förbättringar. Genom att erbjuda Points Plus för billigare kort, utöka antalet transferpartners, och förenkla poängsystemet skulle Amex kunna göra programmet ännu mer attraktivt för svenska kunder. Dessa förändringar skulle ge medlemmarna fler valmöjligheter, tydligare intjäning och enklare sätt att förstå och utnyttja sina poäng – och i slutändan få ut mer värde för varje spenderad krona.

Vill du lära dig mer? Lyssna på veckans avsnitt av MEDVIND där vi går igenom ämnet i detalj!

Våra senaste inlägg