SAS säger farväl till sin sista Boeing 737-700 den 19 november 2023

Den skandinaviska flygjätten SAS tar steget fullt ut mot en smal-kropps flotta bestående enbart av Airbus.

Speciell farväl flygning planerad

SAS har meddelat att de kommer att pensionera sin sista Boeing 737-700 den 19 november, med en särskild avskedsflygning från Stockholm Arlanda till Oslo Gardermoen. Med detta markerar SAS avslutningen av en era och tar officiellt steget in i en ny, med en helt Airbusbaserad smal-kropp flotta.

Flygbolaget bekräftade att avskedsflygningen kommer att skötas av planet med registreringsnummer LN-RRB (msn 32276).

Flera Boeings på väg ut

Enligt uppgifter från ch-aviation's avancerade modul fortsätter SAS att använda fyra B737-700s. Samtliga baseras i Oslo, även om ett av planen är registrerat i Sverige. SAS's Boeing 737 kan rymma upp till 141 passagerare i en en-klass konfiguration. Alla dessa flygplan har varit i drift av flygbolaget sedan de var nya. De kvarvarande aktiva flygplanen har en genomsnittlig ålder av 17,7 år och ägs alla av flygbolaget. Som mest ägde SAS trettio B737-700s under 2015 men har sedan dess gradvis minskat flottan av denna flygplanstyp.

En av SAS's Boeing 737-700 kan konverteras till ett medevac-flygplan, som vid behov tillhandahålls för Kungliga Norska Flygvapnet (NOW, Oslo Gardermoen). SAS meddelade tidigare i år att man arbetade med lösningar för att fortsätta tillhandahålla denna typ av tjänst till militären. Flygvapnet har inte svarat på ch-aviation's begäran om en kommentar.

Tidigare pensioneringar och framtida planer

SAS pensionerade sina sista B737-400s och B737-500s under 2013, följt av B737-600s under 2019, och B737-800s tidigare detta år. Flygbolaget äger fortfarande fem -800s, varav fyra torrleasas till Jet2 i Storbritannien, enligt uppgifter från ch-aviation's flottägarskapsmodul. SAS's nya generation av smal-kroppsflygplan består av sextioen A320-200Ns (där 25 drivs av SAS Connect), med ytterligare arton på order, samt tre A321-200NX.

Pensioneringen av Boeing 737-700 innebär att SAS övergår till en enhetlig Airbus-flotta bestående av A320NEO på kortdistansflyg och A321LR, A330-300 och A350-900 på långdistansflygen.

Biljettrusning för SAS's avskedsflygning

Den 29 september släppte SAS biljetterna till den sista flygningen med Boeing 737-700, en specialflygning mellan Stockholm Arlanda och Oslo Gardermoen. Detta historiska ögonblick väckte stort intresse och entusiasm, särskilt bland flygentusiaster och lojala SAS-kunder. Resultatet? Biljetterna sålde slut på bara några timmar, vilket bevisar den djupa koppling och affektion många har till detta särskilda flygplan och den era det representerar inom SAS.

Men det handlar inte bara om en flygning. För att hedra detta ikoniska flygplans tjänstgöringstid kommer SAS att fira med festligheter både ombord på flygplanet och på marken. Passagerarna på denna sista flygning kan förvänta sig några överraskningar och minnesvärda stunder som kommer att göra denna flygning ännu mer speciell. Samtidigt kommer markfirandet att vara en chans för alla att säga ett sista farväl till detta kära flygplan.

Sammanfattning

SAS's beslut att pensionera den sista av sina Boeing 737-700s markerar inte bara slutet på en era för flygbolaget, utan också en övergång till en mer enhetlig och moderniserad flotta. Med tanke på branschens ständiga förändringar och utveckling är det spännande att se vilka steg SAS kommer att ta härnäst, både när det gäller sin flotta och dess tjänsteutbud.


Våra senaste inlägg