Så är det att flyga Lufthansa First Class år 2022 – Chatflights testar!
Lufthansa First Class är utan tvekan en av de bästa flygupplevelserna som du kan få för dina SAS EuroBonuspoäng. Att boka klassen har blivit väldigt svårt efter pandemin, främst då antalet platser som Lufthansa släpper till SAS har reducerats kraftigt, samt att platserna släpps betydligt närmare inpå innan avgång.
Chatflights fick under hösten 2022 chansen att återuppleva Lufthansa First Class för första gången sedan september 2022 och vi fick ta del av den fulla markupplevelsen på Frankfurts flygplats. Följ med oss ombord på vår flygning mellan Frankfurt och Washington DC ombord på flagskeppet Boeing 747-8I.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Så kan du boka Lufthansa First Class med EuroBonuspoäng
Lufthansa First Class har historiskt varit en av de svåraste first class-produkterna att boka med poäng, detta beror främst på att Lufthansa har valt att göra platserna tillgängliga för bokning med Star Alliance-partners bonusprogram som tidigast 14 daga före flygets avgång.
Tidigare var det relativt enkelt att få tag på bonusplatser vid 14-dagarsfönstret i synnerhet på flygningar där first class-kabinen var glest bokad eller helt obokad. Svårighetsgraden varierade förstås baserat på rutt och flygplanstyp, där avgångar från Frankfurt på Boeing 747-8I och Airbus A380 var svårare att boka än avgångar från München på Airbus A340-600.
Svårare att boka Lufthansa First med EuroBonuspoäng efter pandemin
Pandemins utbrott har lett till att en stor minskning av antalet tillgängliga first class-stolar i flottan, där flaggskeppet Boeing 747-8 är det enda flygplan med first class ombord under större delen av pandemin. I takt med att efterfrågan på flygresor har ökat över förväntan efter pandemin så har Lufthansa valt att återaktivera sina Airbus A340-600 och Airbus A380 med first class ombord. Under 2023 väntas Lufthansa även få leverans av Airbus A350-900 utrustade med helt nya kabiner i first och business class.
Då Lufthansa på ett mer effektivt sätt har lyckats matcha efterfrågan med tillgängliga platser i first class så har antalet bonusplatser minskat kraftigt. Detta gäller både antalet platser som släpps till egna programmet Miles&More och till partnerbolag i Star Alliance.
Res med kort varsel då platserna släpps nära inpå avgång
SAS EuroBonus har tillgång till färre bonusplatser i first class än de som släpps till övriga partners som United MileagePlus och Air Canada Aeroplan. Platserna som EuroBonusmedlemmar kan boka släpps vanligtvis 1-2 dagar innan flygets avgång och ibland så sent som på avgångsdagen. Vår resa bokades med 6 timmars varsel, vilket förutsätter att man är extremt flexibel gällande destination och avresedatum.
SAS nya rutiner gör det inte möjligt att boka om till First nära inpå avgång
Att boka business class och hoppas på att platser släpps i first class på samma flygning är en strategi som vi inte rekommenderar så sannolikheten att platser släpps är låg, samt att SAS inte längre kan boka bonusresor med kort varsel (ombokningar tar idag 1-2 dygn då dessa behöver hanteras manuellt av behörig personal).
Antalet platser som släpps varierar beroende på beläggningen. Vanligtvis släpps 1-2 platser, men ibland är det möjligt att hitta så många som 8 platser (dvs hela kabinen) på vissa avgångar.
Markupplevelsen i Frankfurt & Lufthansa First Class Terminal
Vår resa började på Frankfurts flygplats efter en smidig och behaglig morgonflygning ner från Stockholm. Vår flygning parkerade vid en bussgate, något som tenderar att vara föremål för stress och besvikelse vid byten på Frankfurt. Som passagerare i first class innebär bussgate hämtning från flygplanet i en Porsche som kör dig hela vägen till huvudterminalen, något som vi hade turen att uppleva denna morgon.
Efter avlämning beger vi oss ut ut ankomsthallen och ner för gatan till den mytomspunna First Class Terminal. Denna terminal är inhyst i en separat byggnad och kan endast användas av passagerare resande i First Class på Lufthansa Group eller HON Circle-medlemmar i Miles&More.
Terminalen är i första hand avsedd för passagerare som börjar sin resa i Frankfurt, men som anslutande passagerare är du mer än välkommen att besöka terminalen under förutsättning att bytestiden tillåter.
I lobbyn hälsas vi välkomna av vår personliga assistent som tar hand om vårt pass och boardingkort innan vi passerar säkerhetskontrollen. Pass och boardingkort återlämnas när det är dags för ombordstigning och vi behöver inte oroa oss för att missa flyget då vår assistent söker upp oss i terminalen när det är dags att köras ut till flygplanet.
Säkerhetskontrollen är avklarad på mindre än en minut och vi får en snabb rundtur av terminalen av vår assistent innan vi sätter oss i restaurangen för lite välbehövlig frukost.
Terminalen är tämligen välbesökt denna morgon då majoriteten av Lufthansas flyg till Nordamerika avgår mellan kl 10 och 13. Trots detta finns det gott om sittplatser med tillräcklig avskildhet från de andra passagerarna. Atmosfären i terminalen kan bäst beskrivas som lugn, intim och sofistikerad.
Ett besök till First Class Terminal är inte fulländat utan en badanka och denna månad är det VM-ankan som gäller. Dessa badankor är eftertraktade av frekventa resenärer och har ett högt samlarvärde, i synnerhet de limiterade ankorna som släpps vid större sportevenemang eller högtider. Andrahandsvärdet på några av dessa ankor kan ibland överskrida skatterna som du betalar på din bonusresa.
Lufthansa flight LH418 Frankfurt – Washington
Efter fyra behagliga timmar i terminalen blir vi upphämtade av vår assistent som leder oss ner för hissen till den väntande Porschen som ska köra oss ut till flygplanet. Innan vi sätter oss i bilen kontrolleras boardingkortet en sista gång och passet lämnas över av gränspolisen.
Bilfärden ut till flygplanet tar närmare tio minuter då flygplanet står parkerat vid en av hangarerna. Detta innebar att vi fick kliva ombord via trappor vilket inte hör till vanligheterna när man flyger med en jumbojet.
Väl ombord visade det sig att vi var de första passagerarna ombord på flygplanet då övriga passagerare inte hade bussats in från terminalen ännu. Detta gav oss chansen att utforska kabinen i lugn och ro, innan vi gör oss bekväma i 1A som är vårt hem för denna nio timmars atlantkorsning.
Stolen erbjuder god förvaring, både under fotpallen som kan rymma en ryggsäck, samt en mindre förvaringslåda vid sidan av stolen som rymmen en laptop och ett hörlursfodral. Om du önskar avskildhet från medpassagerarna så kan en skärm höjas med en knapptryckning.
Vid varje plats väntar en necessär och ett par tofflor. Besättningen delar ut pyjamas till de som önskar, samt välkomstdryck. Vi byter om till pyjamasen innan vi serveras ett glas Laurent Perrier Grand Siecle. Champagnen serveras tillsammans med en skål nötter. Nötterna har dessvärre nedgraderats från macadamianötter till en nötblandning bestående av mandlar, cashewnötter och två ensamma macadamianötter.
Avgång sker en timme efter tidtabell på grund av flygplansbytet som skedde i sista minut. Väl uppe i luften inleds serveringen med varma handdukar följt av dryck och en aptitretare.
Kort därefter dukas bordet upp för servering.
Lunchen inleds i vanlig ordning med kaviar och ett glas champagne. Lufthansa är världens största inköpare av kaviar och på varje flygning lastas två burkar.
Valet av varmrätt föll på oxfilén som serveras med bakad potatis, örtsmör och tomater. Köttbiten var som förväntat genomstekt och avsaknaden av sås gjorde rätten torr och tråkig.
Då vi började bli ordentligt mätta vid det här laget så avstår vi från ostarna och går direkt på efterrätten. Denna bestod av yoghurtglass med karamellsås, kompott av surkörsbär och mille-feuille.
Efter en tre timmars behaglig tupplur återstår cirka två timmar av flygningen innan ankomst till Washington och det börjar bli dags för den andra serveringen.
Ett urval av lättare rätter finns att välja på och vi valde potatis och spenatsoppan som smakade väldigt bra. Måltiden rundas av med lite färsk frukt innan det är dags att göra i ordning kabinen för landning.
Ankomst i Washington sker 45 minuter efter ordinarie tidtabell. Allt som allt var detta en mycket behaglig flygning och ett kärt återbesök till Lufthansa First Class som åldern till trots behåller titeln som en av de bästa förstaklass-produkterna i Star Alliance.
Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.