Korean Airs förvärv av Asiana Airlines närmar sig slutskedet
I november 2020 tillkännagav Korean Air planer på att förvärva Asiana Airlines, en sammanslagning som skulle förena Sydkoreas två största flygbolag. Trots att det snart gått fyra år har processen ännu inte slutförts. Det är dock väntat att affären snart går i mål, vilket kommer att få betydande effekter på flygindustrin i Asien och globalt.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Korean Air, medlem i SkyTeam, meddelade att man skulle förvärva Star Alliance-medlemmen Asiana Airlines i en affär värderad till 1,6 miljarder USD. Målet var att det sammanslagna bolaget skulle bli världens tionde största flygbolag, upp från Korean Airs dåvarande placering som nummer 18.
Finansieringen av förvärvet innebar att Korean Air planerade att samla in cirka 2,25 miljarder USD genom nyemissioner, varav 1,35 miljarder USD skulle användas för att köpa nya aktier från Asiana. Resterande summa skulle investeras i perpetuella obligationer för Asiana. Koreas utvecklingsbank skulle också bidra med 722 miljoner USD genom nyemissioner och konvertibla obligationer, vilket säkerställde att båda bolagens tidigare ägare behöll en andel i det sammanslagna företaget.
Både Korean Air och Asiana Airlines hade ekonomiska utmaningar långt innan pandemin. Med en befolkning på cirka 50 miljoner är Sydkorea ett av få länder av denna storlek som har två fullserviceflygbolag, vilket har lett till hård konkurrens både från lågprisbolag och internationella aktörer.
Sammanslagningen förväntas snart bli klar
Vid tillkännagivandet förväntades affären bli klar under andra halvan av 2021. Processen har dock dragit ut på tiden på grund av krav på godkännande från 14 olika tillsynsmyndigheter. Hittills har 13 av dessa godkänt sammanslagningen. Det enda återstående godkännandet väntas komma från USA, vilket förväntas ske före slutet av 2024.
Under denna process har Korean Air och Asiana Airlines behövt göra flera eftergifter, inklusive försäljning av Asianas fraktverksamhet och överföring av vissa flyglinjer till inhemska konkurrenten T’Way Air.
Vad kan förväntas av det nya Korean Air?
Efter att sammanslagningen är klar kommer Korean Air att vara det överlevande varumärket, medan Asiana Airlines gradvis försvinner. Även de lågprisbolag som ägs av de båda bolagen kommer att slås samman. Korean Airs Jin Air kommer att absorbera Asianas Air Busan och Air Seoul, vilket kommer att skapa en av de största lågprisaktörerna i regionen.
När det gäller allianser kommer det nya flygbolaget att tillhöra SkyTeam, och Asiana lämnar därmed Star Alliance. Korean Airs nära samarbete med Delta Air Lines genom deras gemensamma bolagsavtal kommer att fortsätta, vilket förstärker Seoul Incheons roll som en viktig hubb för Asien-trafik.
Flotta och modernisering
Det nya sammanslagna bolaget kommer att ha en betydande flotta med 135 flygplan från Korean Air och 69 från Asiana. Flygplansmodeller som används inkluderar Airbus A220-300, A321neo, A350-900, Boeing 737 MAX 8 och 787-9. Korean Air planerar att pensionera sina A380-flygplan inom de närmaste åren men behålla Boeing 747-8 fram till början av 2030-talet.
Slutsats
Efter en lång och utdragen process förväntas sammanslagningen mellan Korean Air och Asiana Airlines bli klar inom kort. Detta innebär en stor förändring för den asiatiska flygmarknaden, där Korean Air kommer att stärka sin position som en ledande aktör i SkyTeam-alliansen. Samtidigt innebär det ett stort projekt att integrera de två flygbolagen och deras respektive flottor, vilket kommer att bli intressant att följa under de kommande åren.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.