Flygskatt i Nederländerna: Nytt slag mot flygindustrin
Nederländernas strävan att minska luftfartsverksamheten intensifieras. Efter beskedet om en ny "grön" flight cap 2024, som kommer att minska antalet årliga flyg vid Amsterdam Schiphol-flygplatsen avsevärt, tar regeringen nu sikte på att införa en ny skatt för transferpassagerare. Detta kan göra Amsterdam till Europas minst konkurrenskraftiga knutpunkt.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Ett förslag som rönt stor uppmärksamhet i Nederländernas parlament är att kraftigt öka kostnaden för dem som bokar en flygresa med mellanlandning på Amsterdam Schiphol-flygplatsen. Planen är att introducera en ny statlig skatt på transferpassagerare, där intäkterna ska användas för att minska energiskatterna.
Det råder starkt stöd för denna förändring, men den har ännu inte blivit slutligt godkänd. De kommande veckorna kommer att avgöra om detta blir lag eller inte.
För närvarande betalar resenärer som påbörjar sin resa i Nederländerna en "Nederländerna statslig skatt" som uppgår till cirka $28.20 åt båda hållen. Detta är förutom flygpriset, andra skatter och avgifter som tillkommer. Transferpassagerare undantas från denna skatt. Med den nya skatten skulle en resenär som mellanlandar i Amsterdam betala en extra skatt på cirka $56.40 för en tur- och returresa. En betydande ökning, särskilt med tanke på den intensiva konkurrensen inom flygindustrin.
Konsekvenser för flygindustrin
Denna potentiella skatt kan ha förödande konsekvenser för flygbolaget KLM. Med den kommande flygkapslingen kommer KLM att bli mindre konkurrenskraftigt när det gäller dess ruttnätverk. Att lägga till en skatt på $56 för varje tur- och returresenär genom Amsterdam skulle ytterligare försämra KLM:s konkurrenskraft jämfört med andra europeiska flygplatser som inte inför liknande skatter.
Skatten på $56 är avsevärd och i många fall större än flygbolagens marginaler. Flygindustrin är känt konkurrensutsatt, och flygbolag matchar ofta varandras priser exakt. För KLM blir det en utmaning att inte föra över denna skatt på konsumenterna.
Dock är det värt att nämna att Nederländernas regering är aktiv i sina ansträngningar för att uppnå sina klimatmål. Medan många andra länder sätter upp mål utan konkreta åtgärdsplaner, tar Nederländerna faktiska steg för att minska sina koldioxidutsläpp.
Framtiden för Flygskatter
Det traditionella sättet att flygplatser beskattar passagerare kan verka något bakvänt. Många flygskatter tillämpas endast på passagerare som startar sin resa vid en viss flygplats och inte på de som endast mellanlandar där. Men borde inte de som mellanlandar också bidra?
I historien har flygplatser velat uppmuntra mellanlandande passagerare, eftersom de bidrar till flygplatsens ekonomi. Men med så många flygplatser nu vid kapacitetens gräns, undrar man om det inte är dags att börja beskatta mellanlandande passagerare mer rättvist.
Avslutningsvis
Nederländernas regering överväger att införa en ny transfer-skatt för passagerare på Amsterdam Schiphol-flygplatsen. Om detta lagförslag genomförs skulle varje transfer-passagerare betala en extra skatt på $56 för en tur- och returresa. Detta skulle kunna påverka KLM och dess konkurrenskraft negativt, givet det konkurrensutsatta landskapet inom flygindustrin.
Vad innebär detta för Schiphol-flygplatsens framtid och dess ställning som en av Europas viktigaste transitpunkter? Tiden får utvisa.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.