En ny era för flygtrafiken i Förenade Arabemiraten: Abu Dhabis nya flygplatsterminal öppnar

Det är en stor dag för flygindustrin i Förenade Arabemiraten. Abu Dhabi flygplats har idag invigt den efterlängtade nya terminalen, och under de kommande veckorna kan vi förvänta oss att alla flygningar successivt kommer att flyttas över till den nya terminalen. Låt oss dyka ner i detaljerna och utforska vad som har gjort detta projekt så komplicerat.

Abu Dhabis flygplatsterminal A övergångsdetaljer

Från och med idag fram till den 14 november 2023 avser Abu Dhabi International Airport (AUH) att flytta sina operationer till Terminal A. Notera att terminalen under konstruktionen var känd som Midfield Terminal, men i driftsättningsskedet refereras den till som Terminal A (även om de befintliga terminalerna är kända som Terminal 1 och Terminal 3).

Nedanstående video ger en bra överblick av terminalens interiör, och är en av de bästa videor jag har sett i ämnet, så jag rekommenderar starkt att du tittar på den.

Vad kan vi förvänta oss av övergången?

  • Den 31 oktober 2023 genomförde Etihad en ceremoniell första flygning från Terminal A, som firade öppningen av den nya terminalen; detta var flyg EY224 till New Delhi.
  • Från och med den 1 november 2023 kommer 16 flygbolag (exklusive Etihad) att börja operera från Terminal A.
  • Mellan den 9 och 14 november kommer Etihad stegvis att flytta alla sina operationer till Terminal A.
  • Från klockan 11:00 den 14 november 2023 kommer den nya terminalen att vara fullt fungerande, ersätta tidigare terminaler och 28 flygbolag kommer att operera därifrån.

Detaljer om Etihads flytt till Terminal A

Planen är att flytta nästan alla operationer till den nya terminalen, eftersom den har kapacitet att hantera alla flygningar. Flygplatsen planerar dock att behålla Terminal 3 för framtida behov om efterfrågan ökar. Terminal A kommer dock att vara huvudterminalen för överskådlig framtid.

Ett undantag är att Abu Dhabi flygplats har en amerikansk PreClearance-anläggning, vilket möjliggör för resenärer som flyger direkt till USA att genomgå passkontroll före avresan. Dessa flygningar kan fortfarande komma att opereras från den gamla terminalen.

En annan viktig fråga är framtiden för flygplatsens lounger. Det förväntas att loungerna i Terminal A ska vara i drift runt den tid då den nya terminalen öppnas, även om vi för närvarande inte vet mycket om detaljerna. Det förväntas dock att Etihad Lounges i Terminal A ska öppna snart.

Så här beskriver Sheikh Mohammed bin Hamad bin Tahnoon Al Nahyan, ordförande för Abu Dhabi Airports, övergången till Terminal A:

"Som Abu Dhabis nya portal till världen är Terminal A en manifestation av Abu Dhabi Airports åtagande att stödja emiratets hållbara ekonomiska utveckling. Öppnandet av denna anläggning, som står jämbördig med de största och mest magnifika på vår planet, inleder ett nytt kapitel i Abu Dhabis 55-åriga flyghistoria. Som en fyr av modernitet och sofistikering kommer den att vara en avgörande drivkraft för vårt emirats tillväxt genom att stimulera turism och handel."

Etihad Airways med nav i Abu Dhabi kommer att bli det största flygbolaget i den nya midfield-terminalen.

Bakgrunden till Abu Dhabis flygplatsterminal A

För lite bakgrundsinformation började byggnaden av den nya Midfield Terminal på Abu Dhabi flygplats 2012. Den nya terminalen var tänkt att öka flygplatsens kapacitet med upp till 45 miljoner passagerare per år, mer än en fördubbling av den befintliga kapaciteten. Terminalen täcker en yta på totalt 742 000 kvadratmeter.

Den nya terminalen var initialt planerad att öppna 2017. Det var inte bara en vision flera år i förväg, utan tidigt 2017 var planen fortfarande att terminalen skulle öppna samma år. Kort därefter meddelades det dock att det skulle bli en försening på upp till två år, med ett nytt planerat öppningsdatum 2019.

Varför öppnade inte Abu Dhabi Airport Terminal A tidigare?

Byggförseningar är vanliga, speciellt på flygplatser. Ett exempel är det totala fiaskot med Berlin Brandenburg Airport, kanske det mest dysfunktionella flygplatsprojektet vi någonsin har sett. Medan Abu Dhabi stötte på vissa mindre problem med sin nya terminal, var det inte det som orsakade förseningen av terminalens öppning.

Fördröjningen verkar främst bero på att Abu Dhabis regering har ändrat sin flygstrategi under de senaste åren. Midfield Terminal har helt enkelt inte behövts med avseende på kapacitet.

Tanken med den nya Midfield Terminal utvecklades när Etihad ville bli ett stort globalt flygbolag och konkurrera med Emirates och Qatar. På den tiden hade Etihad hundratals plan på order och skulle växa år från år, och som resultat behövdes en större flygplats.

För cirka fem år sedan hade Abu Dhabis regering en förändring av hjärtat och var inte längre villig att hälla oändliga mängder pengar i flygbolaget. Sedan dess har Etihad blivit mer av ett boutiqueflygbolag, och flygbolaget har i princip krympt sig till lönsamhet. Flygbolaget börjar nu att vända trenden och växa på ett hållbart sätt. Med det behöver flygbolaget definitivt den nya terminalen.

Nya midfield terminal på Abu Dhabi.

Sammanfattning

Abu Dhabi International Airports nya Midfield Terminal (känd som Terminal A) öppnar äntligen, och har just haft sin första passagerarflygning. Terminalövergången sker över en period på två veckor, där alla flygbolag flyttar sina operationer till den 14 november.

Denna öppning kommer efter en försening på ungefär sex år. Förseningen har inte berott på någon byggkatastrof, utan snarare på att terminalen helt enkelt inte har behövts under de senaste åren, med tanke på pandemin.

Med Etihad på uppgång och Abu Dhabi som ser till att expandera luftkommunikationen, öppnar Midfield Terminal äntligen. Det är ett välkommet lyft för Etihad att äntligen kunna erbjuda en mer konkurrenskraftig markupplevelse, särskilt med tanke på andra nav i regionen.

Våra senaste inlägg