Chatflights testar Turkish Airlines business class på Airbus A330
Turkish Airlines är flygbolaget som flyger till fler destinationer än något annat flygbolag. För dig som har poäng i EuroBonus är de ett utmärkt alternativ för bonusresor till hela världen. Här är det möjligt att hitta upp till fyra bonusplatser per flygning. Under maj 2022 fick vi chansen att prova Turkish Airlines business class på Airbus A330-300 mellan Istanbul och Bangkok. Följ med oss ombord!
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Turkish Airlines är medlemmar i Star Alliance sedan år 2008 och de flyger till fler destinationer än något annat flygbolag. Flygbolaget erbjuder god tillgänglighet för i business class poäng till många långdestinationer i Asien, Nordamerika, Syd och Centralamerika, Afrika, samt mellanöstern. För dig som inte vill använda poäng så erbjuder Turkish Airlines även attraktiva priser i business class på betalda biljetter.
Vår resa bokades i ekonomiklass från Stockholm till Bangkok via Istanbul och uppgraderades i samband med bokning till business class med hjälp av upgrade vouchers från Turkish Airlines eget bonusprogram Mies&Smiles. Medlemmar på högsta nivån Elite Plus får två fria uppgraderingar per år som kan användas till att bekräfta en uppgradering från ekonomi till business tur och retur inklusive anslutningsflygen. Detta är en väldigt trevlig förmån som tillför ett stort mervärde till bonusprogrammet.
Uppgraderingar kan bekräftas i förväg om bokningsklass J finns tillgänglig. Detta är samma klass som används för rabatterade biljetter i business class vilket innebär att det är relativt enkelt att hitta tillgänglighet. Alla betalda biljetter i ekonomiklass kan uppgraderas vilket innebär att värdet på dina vouchers blir större desto billigare biljett du lyckas boka.
Turkish Airlines flight TK68 Istanbul – Bangkok
Vår resa börjar på Istanbuls flygplats efter en behaglig flygning från Stockholm. Vår bytestid i Istanbul är på strax under tre timmar vilket gav oss tillräckligt med tid för att utforska Turkish Airlines fantastiska lounge. Här finns ett stort urval av varma och kalla maträtter, desserter, samt diverse dryck. Den varma maten lagas på plats och serveras från de olika kockstationerna. Här finns traditionella turkiska maträtter som pidé (turkiska pizzor), köfte (turkiska köttbullar), grillad kyckling och manti (turkiska dumplings).
Loungen bjuder även på ett stort urval av efterrätter, bland annat baklava, loktum och ett stort urval av tårtor. Vi kan enkelt konstatera att du inte kommer att lämna loungen hungrig.
Ombordstigningen påbörjas en timme före avgångstid kl 0045. Istanbuls flygplats är stor och det gäller att lämna loungen i god tid då det kan ta upp till 25 minuter att gå till gaten. Väl framme i gaten kontrolleras alla dokument som krävs för inresa till Thailand, innan vi gavs tillåtelse att kliva ombord på flygplanet. Även här bör du räkna med att spendera minst en halvtimme i kö till dokumentkontrollen och det underlättar att ha alla papper utskrivna.
Kabin och komfort
Väl ombord hälsas vi välkomna av den trevliga besättningen innan vi svänger vänster till business class och vår plats 4K. Business class-kabinen på Turkish Airlines Airbus A330-300 består av 28 stolar på 5 rader i en 2-2-2 konfiguration.
Turkish Airlines nuvarande business class-produkt på Airbus A330-300 och Boeing 777-300ER introducerades år 2009 och mycket har hänt sedan dess. Stolarna är av den uppfräschade versionen som infördes år 2015 men konfigurationen börjar tappa sin konkurrenskraft då allt fler flygbolag erbjuder direkttillgång till mittgången från alla stolar i business. Flygbolaget har ännu inga planer på att konfigurera sina Airbus A330-300 och Boeing 777-300ER med nya stolar, trots att dessa flygplan utgör majoriteten av flygbolagets långdistansflotta.
Stolarna är bekväma och erbjuder stora mängder benutrymme och förvaringsutrymme. Stolen kan fällas till en 190 centimeter lång säng med god sovkomfort. En högupplöst 17-tums underhållningsskärm finns monterad på stolsryggarna och fotpallen dubblerar som en förvaringslåda som rymmer en datorväska eller ett par skor.
Kvällens flygning är fullbokad vilket innebar att vi hade en granne på gångsätet. Som ensamresenär en konfigurationen inte helt optimal och för dig som vill vara garanterad tillgång till mittgången är vår rekommendation att välja en plats på mittenraden. Konfigurationen lämpar sig bättre för dig som reser med familj eller i par.
Mat och service
Kort efter att vi gjort oss bekväma i stolen serveras välkomstdrycker bestående av apelsinjuice, lemonad, jordgubbssaft och vatten på en bricka. Champagne kan fås på förfrågan, vilket vi naturligtvis valde. Menyer och vinlista delas ut, följt av hörlurar och necessärer. På stolen ligger även ett par tofflor att använda under flygningen.
Avgång sker enligt tidtabell kl 0145 på natten och kort efter start erbjuder sig besättningen att bädda i ordning stolarna så att man enkelt kan gå till sängs eftermiddagen. Detta görs genom att placera sovmadrassen på stolen i upprätt läge och svankkudden kläs om i ett örngott som i sin tur dubbleras till en sovkudde. Filtarna placeras på fotpallen.
Serveringen inleds kort därefter med varma handdukar följt av varma nötter och dryck. Vårt val föll naturligtvis på Champagne och ombord denna kväll serveras Taittinger Brut Reserve.
Därefter serveras förrätt. Valen stod mellan turkisk mezze eller mozzarella och tomat, samt pumpasoppa. Vi valde mezzen och pumpasoppan.
Med förrätterna avklarade är det dags för varmrätt. Tre val fanns att välja på och vi valde den bakade havsabborren som serverades med potatis och grönsaker.
Sist men inte minst rullas efterrättsvagnen ut. Här finns ett stort urval av efterrätter så som äppelstrudel, baklava och nougattårta, frukt, ost och glass. Vi valde osttallriken som serverades med oliver och gurkstavar.
Efter en fantastiskt god middag är det dags att omvandla stolen till säng för lite väl behövlig sömn. Klockan har nu hunnit passera 04 på morgonen lokal tid i Istanbul och cirka 7,5 timmar återstår av flygningen.
Vi vaknar upp efter 6 timmars oavbruten sömn i lagom tid till frukostserveringen. Frukosten inleds med en tallrik ost och kallskuret tillsammans med färska bröd och bakverk.
Frukosten smakade bra med undantag för äggröran som var rinnig och smaklös. På kortare nattflygningar väljer vi ofta att hoppa över frukosten för att maximera sömnen och denna frukost var inte värd att förlora sömn över. Efter frukostserveringen återstår en dryg timme kvar av flygningen och ankomst till ett regnigt Bangkok sker enligt tidtabell.
Slutsatser – Bra mat och service, men stolarna börjar bli till åldern
Turkish Airlines erbjuder en av de bättre business class-upplevelserna inom Star Alliance från ett helhetsperspektiv. Mat, dryck och service ombord håller toppklass och loungen i Istanbul rankas som en av de bästa i världen. Stolarna om än moderna börjar bli till åldern när allt fler flygbolag erbjuder stolar med direkt tillgång till mittgången i business class. 2-2-2 konfigurationen lämnar sig väl om du reser i par eller med familj, men som ensamresenär är det inte optimalt att ha en säteskamrat i business class. För dig som använder poäng är Turkish Airlines fortsatt en av de bästa användningarna för EuroBonuspoäng då de släpper upp till 4 bonusplatser på samma flygning tidigast 354 dagar innan flygets avgång.
Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.