Chatflights Testar: Qatar Airways Q-Suites Business Class
Qatar Airways Q-Suites lanserades med pompa och ståt år 2017 som världens första business class ”svit” med dörrar och dubbelsängar, något som tidigare endast återfunnits i first class. Dubbad världens bästa business class av flygbolagets VD Akbar Al Baker, så har ribban satts högt för andra flygbolag att ta efter. Lanseringen av Q-Suites har gjort Qatar Airways till en branschledare och det har satt en tydlig prägel i vilken nivå av komfort och avskildhet som vi kan förvänta oss i business class under kommande år.
Vi fick nyligen chansen att prova Qatar Airways Q-Suites ombord på Airbus A350-1000 på en av flygbolagets längsta flygningar mellan Los Angeles och Doha. Följ med ombord!
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Qatar Airways är medlemmar av Oneworld Alliance, detta innebär att du kan använda poäng från alla fjorton medlemsflygbolag (däribland British Airways, American Airlines, Finnair och Alaska Airlines) för bonusresor på Qatar Airways. För den som inte har poäng att spendera så erbjuder Qatar Airways regelbundet kampanjpriser i business class med möjlighet att resa till Asien, Afrika och Mellanöstern för så lite som 14 000 SEK per person i business class om man lyckas pricka in rätt kampanj.
Vår resa i Q-Suites bokades som en betald ekonomibiljett som uppgraderades med Q-Credits. Dessa poäng tilldelas årligen till guld och platinamedlemmar i Qatar Airways eget bonusprogram Privilege Club och de kan användas för uppgraderingar, köpa extra bagage eller tillgång till lounger. Bäst användning för Q-Credits är för uppgraderingar och som platinamedlem tilldelas 60 Q-credits per år, vilket är tillräckligt för en uppgradering enkel väg mellan Europa och Mellanöstern, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika och Oceanien via Doha.
Uppgraderingar kan bekräftas i förväg under förutsättning att det finns bonusplatser tillgängliga i business class och de kraftigt rabatterade ekonomibiljetterna kan inte uppgraderas med varken poäng eller Q-Credits. Uppgraderingar för poäng inget som vi vanligtvis brukar rekommendera och de enda fall där uppgraderingar lönar sig är när de ges ut gratis av flygbolaget i form av vouchers eller krediter, eller när flygbolaget debiterar en betydligt lägre poängsumma för uppgraderingar än för motsvarande flyg bokade som en ren bonusresa.
För dig som önskar att resa från Skandinavien så är Qatar Airways ett utmärkt alternativ för resor till Sydafrika, Seychellerna, Maldiverna, Sydostasien, Australien och Nya Zeeland. De erbjuder smidiga anslutningar via sitt nav i Doha. Tillgången på bonusplatser i business class är god och platserna släpps cirka 11 månader i förväg. Det förutsätter förstås att du har poäng hos något av flygbolagen i Oneworld eller om du har poäng i Amex Membership Rewards som i sin tur kan överföras till Qatar Airways Privilege Club.
Markupplevelse
Qatar Airways flyger från Tom Bradley International Terminal på Los Angeles flygplats. Incheckningsdiskarna öppnar tre timmar innan flygets avgång och som passagerare i business class gavs prioritet i kön. På grund av pandemin är alla lounger på den internationella terminalen stängda, inklusive den relativt nyöppnade American Express Centurion Lounge och den fantastiska Qantas First Class Lounge. Ingen kompensation gavs för avsaknaden av lounge och kunder som önskade att besöka en lounge hänvisades till American Airlines Admirals Club i Terminal 4.
Tillskillnad från många andra amerikanska flygplatser så kan man byta mellan terminalerna på LAX utan att behöva passera säkerhetskontrollen på nytt. Under icke-pandemitider var detta ett utmärkt knep att besöka de finare loungerna i utrikesterminalen som inrikesresenär. Värt att tänka på är att det kan ta en stund att promenera mellan terminalerna, så det gäller att hålla koll på klockan och lämna loungen i god tid för att inte komma för sent till gaten.
American Airlines lounge på Terminal 4 är uppdelad i två sektioner, Admirals Club och Flagship Lounge. Den sistnämnda erbjuder ett bättre utbud av mat och dryck, där tillgång ges till passagerare i business class på långdistansflyg, samt Oneworld Emerald-medlemmar. Flagship-delen var dessvärre stängd och alla passagerare hänvisades till den sämre Admirals Club-delen.
Utbudet av mat bestod av paketerade sallader, hummus, frukt, salta kex och ost. På dryckessidan fanns en läskautomat och kaffemaskin. Alkoholhaltiga drycker beställs från baren och för den som önskar något mer matigt finns det en meny att beställa mat från mot betalning. Detsamma gäller för baren där endast husets vin, öl, starksprit erbjuds gratis och där cocktails, Champagne, samt de bättre ölen och vinerna serveras mot betalning.
Kabin och stolskomfort
Vår avgångstid från Los Angeles var kl 1600 lokal tid och ombordstigningen påbörjades en halvtimme innen avgång. Dagens flygning var fullbokad till sista stol vilket är ett glädjande tecken på att det internationella resandet sakta men säkert är påväg att återhämta sig. Passagerare i Q-Suites gavs tillträde att kliva ombord flygplanet först och väl ombord hälsades jag välkommen av besättningen.
Kabinen på denna Airbus A350-1000 bestod av 46 Q-Suites på 12 rader i en ”staggered” framåt och bakåt-alternerande 1-2-1 konfiguration.
Alla stolar har direkttillgång till mittgången. Som ensamresenär är fönsterplatser på udda rader de bästa. Dessa stolar är riktade bakåt i flygplanets färdriktning och har stolen placerad närmast fönstret. Fönsterplatser på de jämna raderna har stolen placerad närmare mittgången vilket inte erbjuder samma avskildhet. Reser du i par så är mittensätena på udda rader de bästa. Stolarna är riktade bakåt i färdriktningen och kan konverteras till en dubbelsäng. Reser ni i familj så är det även möjligt att boka mittensätena på raden bakom som i sin tur gör det möjligt för alla fyra att sitta ansikte mot ansikte då dividern mellan sviterna går att öppna.
Stolen erbjuder gott om förvaringsutrymme både i armstödet på sidan av stolen som dubblerar som en förvaringslåda där man kan förvara hörlurar, vattenflaska, necessär och pyjamas. Vid sidan om stolen finns det även ett avlastningsbord där man kan ställa ifrån sig dator, champagneglas, kuddar, etc. Bordet måste dock vara tomt under start och landning.
Alla sviter har en dörr som kan stängas för extra avskildhet och när dörren väl är stängd så glömmer man lätt bort att man delar kabinen med 46 andra passagerare. Dörrarna kan stängas när flygplanet står på marken och efter att skylten för sätesbältet har släckts, de måste dock hållas öppna under start och landning. Stolen erbjuder god komfort i upprätt, lounge och sovposition, detta tack vare de många inställningsmöjligheterna.
I sovläge omvandlas stolen till en 200 centimeter lång säng. Trots detta så upplevde vi sängen som något trång, både sett till längden och utrymmet för benen. För dig som är över 180 lång och föredrar att sova på sidan så finns det en risk att stolen inte är lika bekväm att sova i som exempelvis SAS business class-stol som erbjuder mer utrymme både på längden och bredden.
Mat och service ombord
Qatar Airways är ett av få flygbolag som erbjuder dine on demand i business class, detta innebär att du kan beställa vad du vill från menyn när du vill under flygningen. På denna 15-timmars flygning så erbjuds en middag med två val av förrätter, soppa, tre val av varmrätter och efterrätt efter start. Under flygningen finns det även möjlighet att beställa lättare matätter och afternoon tea. Innan landning erbjuds frukost med tre val av varmrätt. På denna flygning valde vi att äta middagen efter start och frukost innan landning.
På dryckessidan så erbjuds två champagner (en vit och en rosé), tre vita och tre röda viner, två dessertviner, samt ett urval av cocktails. Dryckesutbudet är minst sagt imponerande och motsvarar vad man normalt kan förvänta sig att få i first class hos många flygbolag.
På marken serveras ett glas champagne följt av utdelning av pyjamas och necessärer.
Väl uppe i luften inleds serveringen med ett glas champagne och en skål varma nötter.
Dagens soppa som erbjöds var en pumpasoppa, men vi valde att hoppa över den till förmån för förrätt. Två val av förrätter erbjöds, en arabisk mezze eller rökt ankbröst. Vi valde ankbröstet som serverades med quinoa, rädisor och vitlöksbröd.
Förrätten smakade alldeles utmärkt och avnjöts med ett glas roséchampagne. Näst på tur stod varmrätten där vårt val föll på kycklingen.
Kycklingen smakade även den fantastiskt och avnjöts med ett glas Bordeaux. I samband med pandemin så har Qatar Airways förenklat sitt serveringsupplägg där förrätten och brödet serveras inplastade på en bricka. Varmrätten som tidigare lades upp på tallrik för hand av besättningen är redan upplagd av cateringfirma och tallriken värms upp i ugnen och serveras med foliet på. Allt för att minimera antalet kontaktpunkter mellan passagerare och besättning.
Middagsserveringen avslutades tre timmar in i flygningen, och efter den fantastiska efterrätten ber vi besättningen att göra i ordning sängen. Champagneglasen tog ut sin rätt och vi lyckades få åtta timmars sömn på denna flygning. Frukost serveras en och en halv timme innan landning vilket gav oss tillräckligt med tid för att maximera sömnen ombord. Valet av frukost föll på äggröran med potatis och spenat.
Qatar Airways är kända för sina besättningar och servicen på denna flygning var uppmärksam, dock aningen opersonlig. Detta berodde främst på att kabinen var fullbokad och med många barnfamiljer. Likaså skedde inget tilltal vid efternamn som man ofta får i business och first på de bättre flygbolagen. Jämför man med många europeiska flygbolag så är servicen på Qatar Airways vass, men den håller inte samma toppnivå som de asiatiska flygbolagen.
Slutsatser
Qatar Airways Q-Suites anses av många vara världens bästa business class och våra förväntningar var högt ställda. Överlag så anser vi att många av förväntningarna uppfylldes, främst gällande komfort och avskildhet, samt dryckesutbudet ombord. Maten på flygningen höll en bra standard men var i vår mening inte på samma nivå som Air France och Turkish Airlines. Vad vi ansåg vara en liten besvikelse var sovkomforten där sovytan var ojämn (i synnerhet nackstödet som inte går att fällas helt platt), samt att det var trångt om utrymme för benen. Överlag så imponerade Qatar Airways med sin Q-Suite och det är en produkt som vi varmt rekommenderar.
Vill du prova på Qatar Airways Q-Suites? Vi bokar din resa för poäng eller pengar – Ladda ner Chatflights app idag!
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.