Borde Etihad gå med i SkyTeam?

En analys av Etihads potentiella anslutning till flygalliansen.

Nyligen undertecknade Abu Dhabi-baserade Etihad ett avtal med Air France och KLM, vilket ledde till spekulationer om Etihad kanske överväger att gå med i SkyTeam, där just Air France och KLM är centrala medlemmar.

Bakgrund: Samarbeten i flygindustrin

Flygbolag har samarbetat i årtionden genom en process som kallas interline. Alla medlemmar i IATA accepterar biljetter utfärdade av andra medlemmar och fakturerar varandra för de intäkter de är berättigade till. Denna typ av samarbete kan vara komplext och involvera upp till fyra olika flygbolag per biljett.

Allianser, som SkyTeam, tar detta samarbete ett steg längre. Medlemmar i en allians kan codeshare med varandra, och deras lojalitetsklubbsmedlemmar kan samla eller lösa in poäng på varandras flygningar.

Fördelar och nackdelar med alliansmedlemskap

Att vara en del av en allians kan vara bra för marknadsföring, eftersom andra flygbolag aktivt säljer dina flygningar åt dig. Men att gå med i en allians är också kostsamt. Diskussioner kan kosta hundratusentals dollar, och det finns medlemsavgifter och många arbetstimmar krävs för att sätta upp system.

Etihad Airways samarbete med Air France – KLM kan bara väg för ett medlemskap i SkyTeam Alliance.

Analyserar Etihads situation

För att bedöma om det är lämpligt för Etihad att gå med i SkyTeam, övervägdes nio kriterier:

  1. Vart flyger Etihad och vilka SkyTeam-medlemmar ansluter de med?
  2. Vilka SkyTeam-medlemmar kopplar Etihad inte med?
  3. Finns det goda SkyTeam-förbindelser till Abu Dhabi?
  4. Passar Abu Dhabis marknadsprofil med SkyTeam?
  5. Kommer medlemskap i SkyTeam att hjälpa Etihad att konkurrera med oneworld-medlem Qatar Airways?
  6. Skulle Etihads medlemskap i SkyTeam ta intäkter från Emirates?
  7. Uppfyller Etihads ombordprodukt SkyTeams standarder?
  8. Är anslutningen till SkyTeam i linje med Etihads aktieägarobjektiv?
  9. Är det en bra användning av Etihads mänskliga och IT-resurser att gå med i SkyTeam?

Efter att ha analyserat dessa faktorer, visar resultaten att det inte finns någon stark anledning för Etihad att gå med i SkyTeam. Resurserna de har kan bättre användas för att fortsätta betjäna Abu Dhabi än att försöka bli globala.

Etihad Airways business class på Airbus A350.

Slutsats

Trots att Etihad och AFKL närmar sig varandra, och deras samarbete intensifieras, verkar det inte som att det är dags för Etihad att göra det stora steget och gå med i SkyTeam. De bör snarare fokusera på att stärka sin position i Abu Dhabi och använda sina resurser effektivt för att förbättra sin verksamhet.

Våra senaste inlägg