USA:s transportdepartement föreslår kontantersättning vid flygförseningar
USA:s transportdepartement (DOT) har föreslagit nya regler för att stärka passagerares rättigheter vid flygstörningar. Förslaget omfattar krav på att flygbolag ska betala kontantkompensation till resenärer vid förseningar eller inställda flyg som orsakas av omständigheter inom flygbolagets kontroll.
Den föreslagna regeln har en 60 dagars remissperiod, och allmänheten ges möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Nya regler för att skydda passagerare vid flygstörningar
USA:s transportdepartement (DOT) har föreslagit nya regler för att stärka passagerares rättigheter vid flygstörningar. Förslaget omfattar krav på att flygbolag ska betala kontantkompensation till resenärer vid förseningar eller inställda flyg som orsakas av omständigheter inom flygbolagets kontroll.
Den föreslagna regeln har en 60 dagars remissperiod, och allmänheten ges möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas.
Kontantkompensation vid förseningar
Förslaget innebär att passagerare skulle få kontantkompensation för flygförseningar baserat på en trappmodell:
Förseningar på 3–6 timmar: 200–300 USD
Förseningar på 6–9 timmar: 375–525 USD
Förseningar över 9 timmar: 750–775 USD
Reglerna skulle endast gälla förseningar och inställda flyg som orsakats av omständigheter inom flygbolagets kontroll, såsom tekniska fel eller IT-problem.
DOT överväger också särskilda regler för mindre flygbolag och undantag vid förvarningar om ändringar som ges minst en till två veckor i förväg.
Ytterligare krav på flygbolagen
Utöver kontantkompensation föreslår DOT att flygbolagen ska:
Boka om passagerare på nästa tillgängliga flyg, även med andra flygbolag som de har kommersiella avtal med.
Täcka omkostnader för måltider, hotellboende och transport till och från flygplatsen när passagerare blir strandsatta.
Automatisk återbetalning av kostnader för tjänster som inte tillhandahållits, om passagerare inte lämnar in kvitton.
Förslaget innehåller också krav på tydlig information om passagerares rättigheter, eftersom det i nuläget ofta är svårt för resenärer att få klarhet i vilka tjänster och ersättningar som gäller vid störningar.
Utmaningar och implementering
Ett centralt krav för att reglerna ska fungera effektivt är att definiera vad som klassas som en kontrollerbar störning. Flygbolag skyller ofta förseningar på väderförhållanden, vilket kan försvåra ansvarsutkrävande.
Implementeringen av reglerna kommer också att påverkas av den politiska ledningen. När remissperioden avslutas förväntas den nya administrationen avgöra om och hur reglerna ska genomföras.
Liknande lagstiftning i Europa
Ett liknande konsumentskydd finns redan i Europa genom EU-förordning 261/2004. Enligt denna förordning är flygbolag skyldiga att ge passagerare kompensation vid förseningar, inställda flyg eller nekad ombordstigning om problemen orsakats av flygbolaget. Kompensationen kan uppgå till mellan 250 och 600 euro, beroende på flygsträckans längd och förseningens omfattning. Flygbolag måste också erbjuda måltider, hotellboende och ombokningar vid störningar. Systemet har bidragit till att förbättra passagerares rättigheter och ansvarstagandet inom europeisk luftfart.
Slutsats
DOT:s förslag syftar till att stärka konsumentskyddet vid flygstörningar, med krav på kontantkompensation, tydliga riktlinjer för ersättning och resekostnader samt ombokning på alternativa flyg. Om reglerna träder i kraft skulle de innebära förbättrade rättigheter för passagerare, men det återstår att se hur förslaget hanteras i den kommande politiska processen.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.