USA:s transportdepartement föreslår kontantersättning vid flygförseningar

USA:s transportdepartement (DOT) har föreslagit nya regler för att stärka passagerares rättigheter vid flygstörningar. Förslaget omfattar krav på att flygbolag ska betala kontantkompensation till resenärer vid förseningar eller inställda flyg som orsakas av omständigheter inom flygbolagets kontroll.

Den föreslagna regeln har en 60 dagars remissperiod, och allmänheten ges möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas.

Nya regler för att skydda passagerare vid flygstörningar

USA:s transportdepartement (DOT) har föreslagit nya regler för att stärka passagerares rättigheter vid flygstörningar. Förslaget omfattar krav på att flygbolag ska betala kontantkompensation till resenärer vid förseningar eller inställda flyg som orsakas av omständigheter inom flygbolagets kontroll.

Den föreslagna regeln har en 60 dagars remissperiod, och allmänheten ges möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas.

Kontantkompensation vid förseningar

Förslaget innebär att passagerare skulle få kontantkompensation för flygförseningar baserat på en trappmodell:

  • Förseningar på 3–6 timmar: 200–300 USD
  • Förseningar på 6–9 timmar: 375–525 USD
  • Förseningar över 9 timmar: 750–775 USD

Reglerna skulle endast gälla förseningar och inställda flyg som orsakats av omständigheter inom flygbolagets kontroll, såsom tekniska fel eller IT-problem.

DOT överväger också särskilda regler för mindre flygbolag och undantag vid förvarningar om ändringar som ges minst en till två veckor i förväg.

Ytterligare krav på flygbolagen

Utöver kontantkompensation föreslår DOT att flygbolagen ska:

  • Boka om passagerare på nästa tillgängliga flyg, även med andra flygbolag som de har kommersiella avtal med.
  • Täcka omkostnader för måltider, hotellboende och transport till och från flygplatsen när passagerare blir strandsatta.
  • Automatisk återbetalning av kostnader för tjänster som inte tillhandahållits, om passagerare inte lämnar in kvitton.

Förslaget innehåller också krav på tydlig information om passagerares rättigheter, eftersom det i nuläget ofta är svårt för resenärer att få klarhet i vilka tjänster och ersättningar som gäller vid störningar.

Den nya lagen innebär bättre passagerarrättigheter i USA.

Utmaningar och implementering

Ett centralt krav för att reglerna ska fungera effektivt är att definiera vad som klassas som en kontrollerbar störning. Flygbolag skyller ofta förseningar på väderförhållanden, vilket kan försvåra ansvarsutkrävande.

Implementeringen av reglerna kommer också att påverkas av den politiska ledningen. När remissperioden avslutas förväntas den nya administrationen avgöra om och hur reglerna ska genomföras.

Liknande lagstiftning i Europa

Ett liknande konsumentskydd finns redan i Europa genom EU-förordning 261/2004. Enligt denna förordning är flygbolag skyldiga att ge passagerare kompensation vid förseningar, inställda flyg eller nekad ombordstigning om problemen orsakats av flygbolaget. Kompensationen kan uppgå till mellan 250 och 600 euro, beroende på flygsträckans längd och förseningens omfattning. Flygbolag måste också erbjuda måltider, hotellboende och ombokningar vid störningar. Systemet har bidragit till att förbättra passagerares rättigheter och ansvarstagandet inom europeisk luftfart.

Slutsats

DOT:s förslag syftar till att stärka konsumentskyddet vid flygstörningar, med krav på kontantkompensation, tydliga riktlinjer för ersättning och resekostnader samt ombokning på alternativa flyg. Om reglerna träder i kraft skulle de innebära förbättrade rättigheter för passagerare, men det återstår att se hur förslaget hanteras i den kommande politiska processen.

Våra senaste inlägg