Air France och KLM slopar gratis snacks – Vad betyder det för resenärerna?

Under 2025 planerar Air France att på prov införa försäljning av mat och dryck ombord på två utvalda rutter inom Europa – till Helsingfors och Lissabon. Detta innebär att passagerare i ekonomiklass på dessa flygningar inte längre kommer att få kostnadsfria snacks och drycker utöver kaffe, te och vatten. KLM förväntas följa efter vid årets slut. Men hur påverkar denna förändring kundupplevelsen och flygbolagens varumärkespositionering?

Vikten av fri mat och dryck ombord

Historiskt sett har Air France och KLM varit några av de sista större europeiska flygbolagen som erbjudit gratis tilltugg på kortare rutter. Genom att nu införa ett köp-ombord-system riskerar de att skapa en känsla av försämrad service hos resenärerna.

  • Förändrade förväntningar: Återkommande kunder som är vana vid att få gratis snacks kan uppleva detta som en nedgradering av servicen.
  • Minskad differentiering från lågprisbolag: Flygbolagen närmar sig lågprisaktörerna genom att ta betalt för mat, vilket kan få resenärer att ifrågasätta prisvärdheten i deras biljetter.
  • Ökad valfrihet: Vissa resenärer kan dock uppskatta möjligheten att köpa högre kvalitet på mat och dryck jämfört med tidigare standardiserade alternativ.
  • Kundnöjdhet och lojalitet: Frekventa resenärer kan känna sig mindre benägna att välja Air France och KLM om de upplever att de får mindre värde för sina pengar.

Mat och dryck som en markör för fullservicebolag

En av de tydligaste skillnaderna mellan fullserviceflygbolag och lågprisbolag har varit att de förstnämnda inkluderar mat och dryck i biljetten. Fullservicebolag har historiskt erbjudit:

  • Kostnadsfri mat och dryck, även på kortare rutter
  • Bättre benutrymme och komfort
  • Incheckat bagage inkluderat i vissa biljettklasser
  • Generösare omboknings- och servicevillkor

Lågprisbolag som Ryanair, Wizz Air och easyJet har istället en affärsmodell där allt säljs separat. Att Air France och KLM nu tar bort gratis snacks kan innebära att de glider mot en hybridmodell där premiumelement behålls på långdistansflyg, medan kortare rutter får en mer avskalad service.

Fri mat och dryck anses av många resenärer vara den tydligaste differentieringen mellan fullserviceflygbolag som Air France - KLM och lågprisbolag som Ryanair. Att denna förmån tas bort bidrar endast till att sudda ut differentieringen.

Slutsats – Hur kommer kunderna att reagera?

Frågan är hur denna förändring kommer att tas emot av resenärerna. Kommer de att acceptera ett köp-ombord-system som en modernisering, eller uppleva det som en nedgradering? För Air France och KLM blir det avgörande att säkerställa att övergången hanteras smidigt och att den nya menyn faktiskt tillför ett mervärde. Annars riskerar de att förlora sin position som fullserviceflygbolag och tappa kunder till både lågprisbolag och andra premiumaktörer.

Våra senaste inlägg