Air France och KLM slopar gratis snacks – Vad betyder det för resenärerna?
Under 2025 planerar Air France att på prov införa försäljning av mat och dryck ombord på två utvalda rutter inom Europa – till Helsingfors och Lissabon. Detta innebär att passagerare i ekonomiklass på dessa flygningar inte längre kommer att få kostnadsfria snacks och drycker utöver kaffe, te och vatten. KLM förväntas följa efter vid årets slut. Men hur påverkar denna förändring kundupplevelsen och flygbolagens varumärkespositionering?
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Historiskt sett har Air France och KLM varit några av de sista större europeiska flygbolagen som erbjudit gratis tilltugg på kortare rutter. Genom att nu införa ett köp-ombord-system riskerar de att skapa en känsla av försämrad service hos resenärerna.
Förändrade förväntningar: Återkommande kunder som är vana vid att få gratis snacks kan uppleva detta som en nedgradering av servicen.
Minskad differentiering från lågprisbolag: Flygbolagen närmar sig lågprisaktörerna genom att ta betalt för mat, vilket kan få resenärer att ifrågasätta prisvärdheten i deras biljetter.
Ökad valfrihet: Vissa resenärer kan dock uppskatta möjligheten att köpa högre kvalitet på mat och dryck jämfört med tidigare standardiserade alternativ.
Kundnöjdhet och lojalitet: Frekventa resenärer kan känna sig mindre benägna att välja Air France och KLM om de upplever att de får mindre värde för sina pengar.
Mat och dryck som en markör för fullservicebolag
En av de tydligaste skillnaderna mellan fullserviceflygbolag och lågprisbolag har varit att de förstnämnda inkluderar mat och dryck i biljetten. Fullservicebolag har historiskt erbjudit:
Kostnadsfri mat och dryck, även på kortare rutter
Bättre benutrymme och komfort
Incheckat bagage inkluderat i vissa biljettklasser
Generösare omboknings- och servicevillkor
Lågprisbolag som Ryanair, Wizz Air och easyJet har istället en affärsmodell där allt säljs separat. Att Air France och KLM nu tar bort gratis snacks kan innebära att de glider mot en hybridmodell där premiumelement behålls på långdistansflyg, medan kortare rutter får en mer avskalad service.
Slutsats – Hur kommer kunderna att reagera?
Frågan är hur denna förändring kommer att tas emot av resenärerna. Kommer de att acceptera ett köp-ombord-system som en modernisering, eller uppleva det som en nedgradering? För Air France och KLM blir det avgörande att säkerställa att övergången hanteras smidigt och att den nya menyn faktiskt tillför ett mervärde. Annars riskerar de att förlora sin position som fullserviceflygbolag och tappa kunder till både lågprisbolag och andra premiumaktörer.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.