Lufthansas nya business class "Project Allegris" försenas till sommaren 2024

Lufthansa förväntas till slut introducera sina nya säten i premiumklassen, som kommer att gå under namnet Allegris (ett namn som låter mer som en medicin än en flygprodukt, men det är en annan fråga). Detta kommer att inkludera en ny produkt för business class (som initialt kommer att installeras på nylevererade A350 och 787), såväl som en ny första klass-produkt (som också initialt kommer att installeras på nylevererade A350).

Lufthansas nya premiumkabiner har blivit branschens skämt

Lufthansas lansering av de nya premiumkabinerna har varit föremål för åtskilliga skämt inom branschen under åren. Lufthansa meddelade sin nya business class redan 2017, och sex år senare har inte ett enda flygplan utrustats med dessa nya kabiner. Senast skulle Lufthansas nya business class ha debuterat i början av 2023, sedan i slutet av 2023, därefter i början av 2024, och nu har det blivit ytterligare försenat...

Ytterligare förseningar för Lufthansas Allegris business class

Under sin kvartalsrapportering för tredje kvartalet 2023 har Lufthansa avslöjat en uppdatering om sin planerade Allegris business class. Det verkar som att införandet av det nya Allegriskonceptet skjuts upp ytterligare varje kvartal.

Lufthansa räknar nu med att införa sin nya Allegris business class tidigast sommaren 2024. Det är ännu inte känt om Airbus A350 eller Boeing 787 kommer att vara först ut med de nya Allegris-kabinerna:

  • Det första flygplanet med Allegris business class kan bli Lufthansas sjätte Boeing 787-9 (de första fem var avsedda för Hainan Airlines och har en annan produkt), som kommer att levereras 2024.
  • Ungefär samtidigt förväntas Lufthansa få sin första leverans av Airbus A350-900 med nya interiörer.
  • Boeing 787-9:orna kommer att ha en trecabinskonfiguration (med business class, premium economy och economy), medan Airbus A350-900:orna kommer att ha en fyracabinskonfiguration (med första klass, förutom de andra tre kabinerna).

Dock upplever Lufthansa problem med sin nya Allegris första klass, så förväntningen är att dessa flygplan kommer att levereras utan en första klass-kabin på obestämd tid. Å andra sidan, med de upprepade förseningarna kanske den nya första klassen ändå så småningom kommer att vara tillgänglig! Annars kommer A350:orna att börja flyga med främre delen av planet helt tom.

När Lufthansas nya First Class kommer att lanseras är det ingen som vet. Just nu är planen att utrymmet ska flygas tomt i väntan på att sviterna ska levereras från tillverkaren.

Den sämsta produktlanseringen någonsin hos ett flygbolag?

En berättigad fråga – har något flygbolag någonsin gjort ett sämre jobb med att lansera en premiumprodukt? Till Lufthansas försvar var det ursprungliga problemet att dessa nya kabiner skulle debutera på Boeing 777-9:or, och dessa flygplan har försenats med minst fem år.

Dock har Lufthansa tagit emot nya jetplan sedan dess som fortfarande har flygbolagets föråldrade business class-produkt, och är först nu på väg att börja introducera denna produkt på A350:or och 787:or.

I bästa fall kommer det att vara sju år från det att produkten tillkännagavs till det att den faktiskt tas i bruk. Och det är i bästa fall. Och det gäller bara business class, medan första klassen försenas ännu mer. Och det är bara början på utrullningen av produkten.

Vi ska inte ens nämna att Lufthansa uppenbarligen nyligen upptäckte att det inte går att helt och hållet eftermontera sin Allegris-produkt på Boeing 747-8 på grund av en kombination av vikt och kabinstorlek. Man skulle kunna tänka sig att det var något som Lufthansa skulle ha övervägt för sex eller fler år sedan...

Är Lufthansas Project Allegris den sämsta produktlanseringen någonsin hos ett flygbolag?

Slutsats

Vi kan nu förvänta oss att Lufthansas Allegris business class-produkt debuterar tidigast sommaren 2024. Det är inte längre säkert om Airbus A350 eller Boeing 787 kommer att vara först med de nya kabinerna. Flygbolaget rapporteras ha problem med att få sätena levererade i tid från leverantören. Och detta är det mindre av Lufthansas två problem med premiumprodukterna, eftersom första klassen verkar vara ännu mer försenad.

Våra senaste inlägg