I praktiken innebär det att bonusplatser sällan släpps på attraktiva veckodagar, avgångstider eller perioder på året (exempelvis vid jul, påsk och sommarsemestern). Om du verkligen måste resa på ett specifikt datum för poäng så är bäst att antingen boka din bonusresa i god tid innan avgång, resa på obekväma tider, eller i värsta fall ta en resväg med många och/eller långa byten… Vilket för mig till nästa punkt.
Var beredd på att ta en omväg
Direktflyg är den snabbaste och mest optimala resvägen för många. Reser man från Stockholm eller Köpenhamn är man aningen begränsad i utbudet av direktflyg till långväga destinationer, och i många fall är man tvungen att resa via en europeisk storflygplats för att ta sig vidare till slutdestinationen. Ordet omväg får en helt annan dimension i sammanhanget bonusresor då man i vissa fall får vara beredd på att göra upp till tre byten på sin resa.
Vill du veta vart du kan resa lite enklare för dina bonuspoäng? Ta del av vår lista här.
Tillgängligheten av bonusplatser mellan två stadspar kan ibland ställa till med problem. Låt oss ta exemplet New York i Business Class på en onsdag i slutet av november. På direktflyget mellan Stockholm och New York fanns det inga bonusplatser tillgängliga på det önskade datumet. Mellan Frankfurt, Zürich, Wien, Bryssel och New York fanns det inte heller några bonusplatser som passade ihop med anslutningsflygen från Arlanda.
Detta tvingade oss att vara mer kreativa i vårt sökande, och mitt bästa alternativ till New York för det specifika datumet gick från Stockholm till Wien, vidare till Toronto och därefter till New York. En resa med två mellanlandningar och en total restid på 17 timmar, långt ifrån den optimala resan, men en uppoffring som kunden var villig att göra.
Business Class hittar vi nästan alltid, First Class är svårare
Intresset att flyga i First Class för poäng är stort hos våra kunder, och vi har under de senaste veckorna fått in många förfrågningar från kunder som vill resa i First Class till varma semesterdestinationer.
First Class har under de senaste åren blivit en allt mer nischad produkt där endast ett fåtal marknader har tillräckligt stor efterfrågan för att göra det lönsamt. Den minskande efterfrågan beror till stor del på att dagens Business Class-stolar erbjuder likvärdig komfort och avskildhet till en bråkdel av priset.
Lufthansa är idag det enda flygbolag som erbjuder bonusplatser till EuroBonus i First Class över Atlanten, och antalet destinationer med First Class minskar ständigt allteftersom att produkten tas bort från flottan. Till de populära destinationerna så som New York, Miami, Los Angeles och San Francisco släpps det i regel ytterst få bonusplatser i First Class. Så om man exempelvis vill resa till New York i Lufthansa First Class så får man vara beredd på att ansluta i Chicago, Boston eller Washington DC för att komma till slutdestinationen. Läs mer om 1st Class och situationen idag här.
Det är med andra ord en bra idé att ha lagom ställda förväntningar om produkten du vill resa med när du bokar en bonusresa. Är du exempelvis ute efter att prova på Lufthansa First Class så är det bäst att välja sitt resmål efter var bonusplatserna släpps, snarare än att ställa in sig på ett specifikt resmål.
Vill du ha hjälp att boka en bonusresa i 1st Class? Chatta med våra experter.