Virgin Atlantic ställer in flyg till Shanghai och lämnar Fjärran Östern

Virgin Atlantic kommer snart att ställa in sin enda rutt till Kina, vilket kan tolkas som en återspegling av större utmaningar inom flygbolagets affärsmodell. Vid denna tidpunkt verkar flygbolaget i stort sett fungera som en filial till Delta.

Virgin Atlantic ställer in rutten London till Shanghai

Den 26 oktober 2024 kommer Virgin Atlantic att avbryta sin rutt mellan London (LHR) och Shanghai (PVG). För närvarande flyger bolaget dagligen med en Boeing 787-9 enligt följande schema:

  • VS250 London till Shanghai avgår 12:35 och anländer 08:20 (+1 dag)
  • VS251 Shanghai till London avgår 11:10 och anländer 18:50

Denna 9 261 kilometer långa flygning är blocktidssatt till 12 timmar och 45 minuter österut samt 14 timmar och 40 minuter västerut.

Detta är en rutt som Virgin Atlantic lanserade 1999, vilket innebär att bolaget har en lång historia på denna marknad. Rutten avbröts vid pandemins början och återupptogs i maj 2023. Men från och med oktober 2024 kommer den att ställas in igen. Andra flygbolag som opererar på denna marknad inkluderar British Airways och China Eastern.

Detta är betydande eftersom Shanghai var Virgin Atlantics sista destination i Fjärran Östern. Flygbolaget har tidigare avslutat rutter till Hongkong (HKG) och Tokyo Narita (NRT).

Shanghai är Virgin Atlantics sista destination i Asien som snart kommer att avslutas då flygbolaget fokuserar sin verksamhet västerut.

Virgin Atlantics utmanande affärsmodell

Det är inte förvånande att Virgin Atlantic ställer in flyg till Shanghai. Dels är bolaget i underläge jämfört med China Eastern på grund av den längre sträcka som måste flygas för att undvika ryskt luftrum. Dessutom har efterfrågan på Kina-flyg inte återhämtat sig efter pandemin, vilket påverkar många flygbolag.

Symboliskt sett är det betydelsefullt att Virgin Atlantic drar sig ur Fjärran Östern, vilket illustrerar en större problematik i flygbolagets affärsmodell. Att vara ett exklusivt långdistansflygbolag är inte särskilt lukrativt då man behöver passagerare som ansluter från andra rutter.

Delta äger 49% av Virgin Atlantic och flygbolaget verkar nu huvudsakligen fokusera på att stödja Deltas nätverk. Virgin Atlantic opererar många rutter över Atlanten som en del av ett joint venture med Delta, där flygbolagen delar på intäkterna och Virgin Atlantic har en fördelaktig kostnadsstruktur.

Många av flygbolagets andra rutter har en betydande lokal efterfrågan i Storbritannien samt passagerare som ansluter från Atlantflygningar. Detta inkluderar destinationer som Indien och Sydafrika. De enda rutter där Delta inte har någon större inblandning är Virgin Atlantics Karibien-rutter, vilket är ett smart sätt att fylla planen under lågsäsong.

Det är intressant att notera hur Virgin Atlantic till synes inte kan få något annat att fungera. Bolaget planerade att lansera flygningar till Sao Paulo (GRU), men har nu ställt in denna rutt två gånger före lanseringen.

Ironiskt nog är Delta världens mest lönsamma flygbolag. Man skulle kunna tro att Deltas kontroll över Virgin Atlantic, samt det nära samarbetet, skulle leda till lönsamhet. Men så är inte fallet, då Virgin Atlantic fortsätter att gå med förlust, även när andra långdistansflygbolag rapporterade rekordvinster förra året.

Virgin Atlantic ägs till 49% av amerikanska Delta Air Lines. Ett av världens mest lönsamma och välskötta flygbolag.

Slutsats

Från och med slutet av oktober 2024 kommer Virgin Atlantic att ställa in sina flygningar mellan London och Shanghai. Detta var bolagets sista kvarvarande rutt till Fjärran Östern, efter att tidigare ha avslutat flygningar till Hongkong och Tokyo. Trots att detta inte är en överraskande utveckling, är det sorgligt att se hur Virgin Atlantic har reducerats till en filial av Delta. Det är dock osäkert om det finns en bättre affärsstrategi för flygbolaget.

Våra senaste inlägg