Vad kostar min bonusresa? – De fyra vanligaste modellerna för prissättning av bonusresor

Flygbranschen är en av få branscher där pris och kostnad helt saknar korelation. Detta är extra tydligt när det kommer till hur bonusresor prissätts och att räkna ut vad en bonusresa kostar är inte alltid så enkelt som att läsa i tabellen. I denna artikel går vi igenom de fyra vanligaste prismodellerna för bonusresor, deras för och nackdelar, samt vilka flygbolag som tillämpar dem.

Zonbaserad prissättning av bonusresor

Den zonbaserade prismodellen kan på många sätt betraktas som den traditionella prismodellen för bonusresor. Fram till början av 2010-talet så användes den nästan uteslutande bland de större bonusprogrammen. Idag används denna prismodell av bland annat SAS, Lufthansa, Turkish Airlines, TAP Portugal, American Airlines, Avianca och ANA.

I den zonbaserade prismodellen så fastställs priset baserat på avresans och destinationens zon, samt vilken kabinklass du väljer att boka. Zonerna definieras ofta av ett geografiskt område t.ex Europa, Nordamerika, Sydostasien. Området behöver inte nödvändigtvis motsvara länderna i respektive världsdel, utan flygbolagen kan själva definiera sina zoner och avgöra vilka länder/territorium som ingår. Detta kan ge upphov till så kallade sweet spots, dvs destinationer som är lågt prissatta i förhållande till sitt geografiska läge.

Poängpriserna är fasta i den zonbaserade prismodellen och en bonustabell finns vanligtvis publicerad på flygbolagens hemsida. Detta innebär att du betalar samma poängpris oavsett när du bokar din resa, och den avgörande faktorn är tillgängligheten på bonusplatser. Populära perioder så som jul och nyår tenderar att ha få platser tillgängliga.

Lufthansa Miles&More tillämpar den traditionella zonbaserade prismodellen.

För och nackdelar med den zonbaserade prismodellen

Den största fördelen med den zonbaserade prismodellen är att priserna är fasta vilket innebär att du enkelt kan läsa av tabellen för att veta exakt hur många poäng som krävs för din bonusresa och anpassa planeringen därefter.

En annan fördel är att den zonbaserade prismodellen sällan tar hänsyn till resväg vilket innebär att det finns rum för kreativitet och flexibilitet. Vissa bonusprogram t.ex Lufthansa Miles&More och Turkish Airlines Miles&Smiles tillåter stopovers på bonusresor vilket innebär att du kan inkludera flera destinationer på samma resa utan att betala ett högre poängpris. Värt att tänka på är att vissa program debiterar ett högre poängpris om resan går via en dyrare zon t.ex en resa från Nordamerika via Europa kostar mer poäng än en resa från Nordamerika till Asien direkt.

När det kommer till nackdelar så är de relativt få, men en nackdel som många har uttryckt är tillgången på bonusplatser under populära perioder så som jul och nyår eller sommarlov. I den zonbaserade prismodellen så släpper flygbolagen endast bonusplatser på flygningar där de har tomma platser som de inte väntas kunna sälja till betalande passagerare. Under populära perioder så släpps det relativt få bonusplatser och det erbjuds i regel inga få att betala ett högre pris för bättre tillgänglighet.

En annan nackdel med denna prismodell är att den inte lämpar sig speciellt väl för kortare resor t.ex inom en kontinent eller för korta resor mellan två kontinenter. Här tenderar man ofta att betala ett för högt poängpris i förhållande till distansen av resan.

När det kommer till mixade kabinklasser på samma resa så har flygbolagen lite olika regler gällande prissättning. Vissa flygbolag t.ex ANA Mileage Club prissätter hela tur och returresan baserat på den högsta klassen på en av flygningarna, även om det rör sig om en kort flygning. Andra program så som SAS EuroBonus prissätter ut och hemresan separat baserat på den högsta klassen på respektive del. Den mest kreativa och komplexa lösningen på prissättning av mixade kabinklasser har Avianca LifeMiles som tilldelar varje segment av resan en procentsats av den totala distansen och räknar ut priset därefter. Här finns det möjlighet att spara poäng genom att boka de korta flygningarna i ekonomiklass istället för business.

Zonbaserade bonusprogram ger dig möjligheten att kombinera flera rutter, destinationer och flygbolag på samma bokning utan att det påverkar priset.

Distansbaserad prissättning av bonusresor

I den distansbaserade prismodellen så prissätts bonusresan baserat på den totala flugna distansen och kabinklassen. Denna prismodell är relativt ovanlig, men används hos många flygbolag inom Oneworld, bland annat Qantas, Cathay Pacific, Iberia, Finnair, British Airways (för resor med två eller fler Oneworldflygbolag), Japan Air Lines. Aeromexico och ANA använder distansbaserad prissättning för jordenrunt bonusresor.

Som namnet antyder bygger denna prismodell på att prissätta bonusresor efter den totala flugna distansen antingen per enkelresa eller för hela tur och returresan, samt vilken kabinklass. Ingen hänsyn tas till avreseort och destination, eller antalet flygningar i bokningen.

Flygbolag som tillämpar denna prismodell publicerar ofta en bonustabell på sina hemsidor där distansen delas upp i olika kategorier t.ex 0-600 miles, 601-2000 miles, 2001-3500 miles, 3501-5000 miles, 5001-7000 miles och 7001 miles och längre. 

Australiensiska flygbolaget Qantas är ett av flygbolagen som prissätter sina bonusresor efter flugen distans.

För och nackdelar med den distansbaserade prismodellen

Den distansbaserade prismodellen kan på många sätt ses som en av de mest logiska prismodellerna främst då det är den flugna distansen på resan som avgör priset på resan. Här finns det ett starkt incitament att boka direktflyg mellan två städer då det innebär att distansen blir kortare och därmed blir priset lägre. Här finns det möjlighet att maximera flygbolag och rutter om du bokar en resa i den längsta distanskategorin. Likaså kan du räkna med att få betala ett lågt poängpris för en kort bonusresa.

När det kommer till prissättning av mixade klasser så är det oftast den högsta klassen som sätter priset för hela resan, vilket innebär att du kan tvingas betala priset för first class för hela tur och returresan, trots att endast en flygning på utresan är i first class och resterande flygningar i business.

Vissa flygbolag t.ex British Airways har en fiffig lösning på problemet, där priset bestäms av klassen på den längsta flygningen i resan. Detta innebär att din resa kan innehålla flygningar i first class, men om den längsta flygningen i resan är i business class så betalar du business class priset för hela resan.

Tillgängligheten av bonusplatser styrs åter igen på tillgång och efterfrågan där flygbolagen släpper platser på flygningar där de inte väntas sälja alla platser till betalande passagerare. I vissa lägen är man tvungen att ta omvägar för att hitta bonusplatser till sitt önskade resmål och en omväg medför då ett högre poängpris då distansen blir längre, något som kan betraktas som en nackdel.

Segmentsbaserad prissättning av bonusresor

I denna prismodell prissätts bonusresan baserat på antalet segment, distansen på varje segment och kabinklassen. Denna modell kan ses som en mer restriktiv version av den distansbaserade prismodellen då antalet flygningar bestämmer priset på bonusresan. I dagsläget är det endast British Airways och Iberia som tillämpar denna prismodell för bonusresor på sina egna flygningar eller på resor med ett Oneworld-flygbolag.

British Airways och Iberia tillämpar fasta priser per segment, men trots detta så finns ingen bonustabell publicerad vilket innebär att du endast kan få fram priset i bokningsflödet. Avsaknaden av bonustabell innebär att flygbolagen kan höja priset på bonusresor utan förvarning.

British Airways Executive Club tillämpar segmentsbaserad prissättning på bokningar med British Airways och Iberia.

För och nackdelar med den segmentsbaserade prismodellen

Den segmentsbaserade prismodellen har relativt få fördelar över den zonbaserade och distansbaserade. För korta resor är denna prismodell fördelaktig då både Iberia och British Airways erbjuder låga poängpriset för korta resor under 600 miles i flugen distans. Här finns det möjlighet att boka resor för så lite som 3000 Avios. Likaså erbjuder denna prismodell starka incitament att boka direktflyg då priserna på dessa är betydligt lägre än flyg med mellanlandningar.

Nackdelen med denna prismodell är förstås faktumet att priset på bonusresor med många mellanlandningar kan kosta mer än det dubbla mot vad ett direktflyg hade kostat.

Dynamisk prissättning av bonusresor

Den dynamiska prismodellen har blivit allt vanligare bland flygbolagen på senare år och vi har börjat se allt fler flygbolag avskaffa den traditionella poängtabellen till förmån för en fullt dynamisk prissättning. I den dynamiska prismodellen så prissätts bonusresor på samma sätt som vanliga betalda flygbiljetter, dvs baserat på tillgång och efterfrågan. Air France – KLM, Delta, American Airlines (på sina egna flygningar) och United Airlines är några exempel på flygbolag som tillämpar denna prismodell.

Den dynamiska prismodellen tar i regel ingen större hänsyn till avreseort, destination eller kabinklass då priset i poäng baseras på flygningens marknadspris. Flygbolag som tillämpar denna  prismodell publicerar ingen poängtabell, men det finns vissa inslag av fast prissättning främst när det kommer till frånpriserna på bonusresor. Vissa flygbolag väljer att publicera dessa t.ex Air France – KLM som har en kalkylator på sin hemsida där man enkelt kan se det lägsta antalet poäng som krävs för en bonusresa. Likaså tenderar bonusresor med partnerflygbolag fortfarande tillämpa fasta priser, detta trots att det inte finns en bonustabell publicerad.

Air France och KLM tillämpar dynamisk prissättning på bonusresor med Flying Blue. Priserna baserar sig på flygningens marknadspris och om du vill boka en resa i Air France La Première så kan du räkna med att betala en halv miljon miles för en bijett.

För och nackdelar med dynamisk prissättning

Den största fördelen med den dynamiska prismodellen är att fler bonusplatser finns tillgängliga, vilket ökar möjligheterna att använda poäng under populära perioder så som jul och nyår. Nackdelen är förstås att du likt vid betalda biljetter förväntas betala ett högre pris om du väljer att resa under ett populärt datum. Likaså finns det möjlighet att hitta bonusresor till låga poängpriser under mindre populära datum.

För den som vill maximera värdet av sina poäng så medför den dynamiska prismodellen fler nackdelar än fördelar. Dynamisk prissättning leder till högre poängpriser överlag, i synnerhet på bonusresor i first och business class då poängpriserna allt mer efterliknar de faktiska marknadspriserna. För den som är ute i god tid så finns det fortfarande möjlighet att hitta bonusplatser i first och business till de lägsta frånpriserna.

En ytterligare nackdel är faktumet att flygbolagen utan förvarning kan höja priserna då det inte finns en bonustabell publicerad. Detta är extra problematiskt i de fall där man är ute i god tid för att boka en resa till de lägsta frånpriserna.

Dynamisk prissättning gör det också svårt vid ombokningar då man kan tvingas betala mellanskillnad i poängpris om man skulle behöva ändra datum på sin resa. I vissa fall kan priset på resan ha fördubblats, vilket innebär att du förlorar en stor del av flexibiliteten som bonusresor vanligtvis erbjuder.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg