Att boka resor för poäng är komplicerat, och blir extra komplicerat i fallet SAS Eurobonus då man kan boka två typer av resor för poäng.
Har du bokat en resa för dina poäng hos en av SAS partners inom Star Alliance, t.ex. Lufthansa eller Thai Airways, så är guiden nedan rätt för dig. Du har också kommit rätt om du har bokat en "ren bonusresa" hos SAS.
Guiden gäller dock inte för dig som har bokat en "betald resa för poäng" eller blandat pengar och poäng när du bokat din resa.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Följande gäller vid avbokning p.g.a. inställt flyg vid "irreguljär händelse"
Om flygbolaget har ställt in flyget p.g.a. det som nu händer med Corona-pandemin så innebär det att flyget är inställt av en "irreguljär händelse". Detta gäller i t.ex. fallet med att USA införde stopp av resor från Europa.
Poäng och voucher återbetalas i sin helhet om de fortfarande är giltiga
När du bokar din bonusresa kan du i vissa fall använda en voucher från American Express (kallas ofta 2-for-1 voucher). Dessa vouchers är giltiga under en viss tid och kommer. tillsammans med poängen, att återbetalas i sin helhet om de fortfarande är giltiga. Vouchers som har passerat sitt giltighetsdatum kan i vanliga fall inte återanvändas efter avbokning, men SAS inför nu ett undantag för denna regel.
Om din voucher gick ut den 31 december 2019 förlängs voucherns giltighetstid till den 31 augusti 2020. Det betyder att om din resa nu avbokas så kan du hitta en ny resa och fortfarande använda en voucher som har gått ut. Resor bokade med en sådan förlängd voucher kan dock inte ombokas eller avbokas utan att vouchern brinner inne.
SAS skatter och avgifter återbetalas i sin helhet
I vanliga fall innebär avbokning av bonusresor att skatter återbetalas men att serviceavgifter inte återbetalas. Men om avbokningen sker som ett resultat av inställt flyg, schemaändring eller annan irreguljär händelse återbetalas alla flygskatter inklusive SAS Star Alliance Service Fee.
Chatflights arvode blir innestående med 50%
Hos Chatflights får du hjälp att boka resor för dina poäng. Vårt arvode återbetalas inte då det täcker vår arbetstid, men som kund får du 50% av avgiften innestående så att du kan få hjälp med en framtida bokning till reducerat pris. För resor bokade under perioden 6-13 mars 2020 återbetalas Chatflights arvode i sin helhet.
Om resan bokas av frivilligt gäller SAS ordinarie avbokningsregler
Om resan avbokas frivilligt, dvs där det inte har skett en irreguljär händelse, schemaändring, inställt flyg, eller liknande så gäller SAS ordinarie avbokningsregler.
Poäng och voucher återbetalas i sin helhet om de fortfarande är giltiga
Utgången voucher återbetalas inte vid avbokning. Bokar du om din resa till en ny destination gäller samma sak, dvs. en ny voucher dras för den nya destinationen.
Skatter återbetalas, men inte SAS Star Alliance Service Fee
SAS tar ut särskilda bokningsavgifter på mellan 375 och 825 kr per person, dessa är inte återbetalningsbara. De tar även ut ombokningsavgifter på 150 kr/person.
Chatflights arvode blir innestående med 50%
Chatflights arvode återbetalas inte då det täcker vår arbetstid, men som kund får du 50% av avgiften innestående så att du kan få hjälp med en framtida bokning till reducerat pris. För resor bokade under perioden 6-13 mars 2020 återbetalas Chatflights arvode i sin helhet.
Ombokningar
För ombokning gäller SAS ordinarie change fee på 150 SEK per person + Chatflights ombokningsavgift på 299 SEK per person och ombokningstillfälle. Om- och avbokning kan genomföras senast 24 timmar innan avresan. Efter att resan har påbörjats kan om och avbokningar inte genomföras.
Har du bokat en resa för pengar som blev inställd, eller som du vill boka av?
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.