Är du orolig för vad som händer med dina poäng när SAS byter från Star Alliance till SkyTeam den 1 september 2024? Här kommer en sammanfattning av vad du kan förvänta dig.
Dina poäng blir antagligen mindre värda genom en devalvering. Det kan ske genom högre poängpriser, "dynamisk prissättning", höjda avgifter eller begränsade destinationer hos SkyTeam.
En risk är att poängen under en övergångsfas endast kan användas på SAS-flygningar och att man kan boka inom SkyTeam-alliansen först senare.
Det kan även hända att Eurobonus upphör helt och att dina poäng ersätts med FlyingBlue-poäng, men det händer i så fall förmodligen senare.
Dina poäng kommer att finnas kvar men i en annan skepnad
SAS EuroBonus har länge varit synonymt med Star Alliance och för de som har ett co-brandat kreditkort från American Express eller Mastercard har möjligheterna att använda poängen på bonusresor i alliansen varit väldigt goda, i synnerhet om du vill resa i business och first class.
Bytet till SkyTeam kan innebära flera saker:
EuroBonus blir ett renodlat SkyTeam-bonusprogram där medlemmarna har möjlighet att tjäna och använda poäng på alla flygbolag i alliansen precis som idag.
EuroBonus blir ett bonusprogram utan allianskoppling där poäng endast kan tjänas och användas på SAS egna flygningar. Detta scenario bedömer vi som osannolikt, och om det händer blir det under en övergångsperiod.
SAS EuroBonus upphör att existera och istället integreras i Flying Blue: I takt med att Air France – KLM förhandlar om en större ägarandel med ett majoritetsägande så kan detta senario bli verklighet inom en snar framtid.
Oavsett vad som händer med programmet så kommer poängen att leva kvar i en form eller en annan. Vad som däremot kan ha en stor påverkan är hur mycket poängen faktiskt är värda.
Räkna med att dina poäng blir mindre värda när SAS byter allians
Devalveringar är vanligt förekommande bland flygbolagens bonusprogram och de genomförs i snitt var tredje till femte år. SAS har historiskt varit återhållsamma med devalveringar och poängpriserna på SAS egna flygningar har inte ändrats sedan mitten av 2010-talet, med undantag för små förändringar med början 2018.
Det har alltså gått snart 6 år sedan SAS devalverade sin poängtabell. Givet att många andra flygbolag har genomfört devalveringar under samma period så bedömer vi det som sannolikt att någon form av devalvering kommer att ske i samband med alliansbytet. Devalveringar kan ske på olika sätt, nedan är de vanligaste metoderna som flygbolagen använder för att devalvera sina bonusprogram:
Höjda poängpriser (mest sannolikt).
Höjda avgifter utöver poängen.
Färre erbjudna rutter, destinationer och flygbolag.
Om SAS lever kvar som ett fristående SkyTeam bonusprogram med en publicerad poängtabell tror vi att en ny uttagstabell för SkyTeam kommer att publiceras med högre poängpriser än de som finns i dagens Star Alliance bonustabell.
Prishöjningar kan även ske i form av att man ändrar prismodell för bonusresor från fasta priser till dynamiska priser, där poängpriset styrs av hur mycket den underliggande biljetten kostar i pengar. Fördelen med dynamiska priser är att fler bonusplatser blir tillgängliga, men den stora nackdelen är att poängpriserna överlag blir mycket högre, i synnerhet för den som vill boka långresor i business class.
2. Högre avgifter utöver poängen
SAS EuroBonus är ett av få bonusprogram som inte debiterar bränsletillägg oavsett vilket flygbolag i alliansen som man reser med. När du bokar en bonusresa på SAS egna flyg så debiteras endast flygskatterna. Reser du med Star Alliance så debiteras en serviceavgift på 450 SEK i tillägg till flygskatterna. Det innebär att du sällan betalar mer än 2.500 SEK per person utöver poängen för en resa utanför Europa.
Majoriteten av alla bonusprogram i Europa debiterar även bränsletillägg utöver flygskatterna. Hur stort bränsletillägget är beror på flygbolag, avreseort och destination. För en långresa från Skandinavien till USA, Afrika och Asien brukar summan av skatter bränsletillägg hamna på cirka 5.000-8.000 SEK per person för en tur- och returresa i business class. Summan kan dock bli så hög som 25.000 SEK per person om resan börjar i en dyrare marknad som t.ex USA.
När kostnaden som resenären behöver lägga till i pengar utöver poängen ökar så minskar poängens värde.
3. Färre rutter, flygbolag och destinationer
Vart du kan resa med poängen och vilka flygupplevelser som du kan uppnå är också något som påverkar poängens värde. Star Alliance är världens största flygbolagsallians med ett världsomspännande nätverk över alla 26 medlemsflygbolag. Bytet till SkyTeam innebär att du inte kommer att nå lika många destinationer som förr, samt att kvaliteten på medlemsflygbolagen inte håller samma nivå som på Star Alliance.
SAS går med i SkyTeam den 1 september 2024
In- och utträden ur allianser har historiskt varit långt utdragna processer där det i snitt brukar ta två år för ett flygbolag att fullt integreras i en ny allians. I samband med uppköp och sammanslagningar så har processen gått fortare. I SAS fall så har man bekräftat att alliansbytet sker den 1 september 2024.
Vi rekommenderar dig att boka en resa med Star Alliance redan nu
SAS har ännu inte kommunicerat några detaljer om vad som kommer att ske med EuroBonus efter alliansbytet vilket innebär att det finns många osäkerhetsfaktorer just nu. För dig som vill välja det säkra före det osäkra så är det en bra idé att börja spendera poängen på Star Alliance bonusresor medan möjligheten fortfarande finns.
Redan bokade bonusresor på Star Alliance kommer att finnas kvar även efter att SAS har lämnat alliansen, dock med begränsade möjligheter till ombokning. Din bonusresa kan alltid bokas av mot återbetalning av giltiga poäng.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.