Vad är flygbolagens married segments?

Flygbolag använder en komplex metod för att hantera inventarier och intäkter, oavsett om biljetterna köps kontant eller med poäng. Numera använder många flygbolag married segments-logik för att hantera bokningar med bonuspoäng. Men vad innebär detta, och varför är det relevant?

Vad är married segments vid användning av bonuspoäng?

Många flygbolag använder sig av married segments när de erbjuder bonusbiljetter. Detta innebär att flygbolagen kan erbjuda olika antal bonusplatser beroende på om biljetterna bokas som en anslutning eller inte. Ett exempel kan illustrera detta tydligare.

Vid bokning av en bonusbiljett med EuroBonuspoäng, kan det vara möjligt att boka en affärsklassresa med Lufthansa från New York till Wien via Frankfurt.

Sträckan New York - Frankfurt blir tillgänglig i business class när den söks med en anslutning vidare till Wien.

Tillgänglighet av bonusbiljetter med married segments

När man försöker boka endast sträckan New York till Frankfurt, utan anslutning till Wien, kan denna inte vara tillgänglig.

Söker man efter New York – Frankfurt som en enskild sökning så finns flygningen inte tillgänglig för poäng.

Som framgår gör flygbolaget bonusplatser tillgängliga på sträckan New York till Frankfurt endast om det är en del av en anslutande resa. Detta är vanligt förekommande och innebär att man kanske inte ser bonusbiljetter för direktflyg, men de kan vara tillgängliga om man söker anslutande resor.

Varför använder flygbolag married segments?

Flygbolag använder married segments för att maximera intäkter och minimera förlorade intäkter från bonusbiljetter. Flygbolag försöker få konsumenterna att betala så mycket som möjligt baserat på deras resevanor, och konsumenter är ofta villiga att betala mer för direktflyg på grund av bekvämligheten.

Samma logik gäller för bonusbiljetter. Ett flygbolag kan besluta att endast göra bonusplatser tillgängliga om resan inkluderar en anslutning snarare än en direktflygning.

Vid bokning av bonusresor med partnerflygbolag bestäms restriktionerna av flygbolaget som utför flygningen, inte av det bonusprogram genom vilket bokningen görs. Detta är vanligt hos flygbolag som Turkish Airlines, Lufthansa och TAP Portugal.

Turkish Airlines tillämpar ofta married segments på bonusresor.

Kan segment skiljas åt?

Om man befinner sig i en situation där det finns bonusplatser för married segments men inte för enskilda segment, kan man då dela upp dessa segment? Svaret är nästan alltid nej. Flygbolagens system är avancerade och om en agent försöker bryta upp married segments, kommer flygningen sannolikt inte längre vara tillgänglig och ett felmeddelande kommer att visas.

Varför är det viktigt att förstå married segments?

Att känna till married segments är viktigt eftersom det kan förklara vissa märkligheter vid sökning av bonusbiljetter. Även om man inte kan separera segmenten, finns det några saker att tänka på:

  • Många söker bonusplatser genom att först hitta tillgänglighet på långdistanssegmentet och sedan lägga till andra segment, vilket kan vara en nackdel vid användning av married segments.
  • Vissa bokar en resa med married segments och hoppar sedan över sista segmentet, men detta bryter oftast mot flygbolagets regler och fungerar inte om man har incheckat bagage.
  • Det kan vara billigare att boka en anslutande resa än en direktflygning, vilket kan vara en positiv överraskning.

Slutsats

Flygbolag använder ofta married segments för att hantera bokningar med bonuspoäng. Detta innebär att det ibland kan finnas tillgänglighet för bonusbiljetter på anslutande resor, men inte på direktflygningar. Det är viktigt att vara medveten om detta, eftersom det kan påverka hur man söker och bokar bonusbiljetter.

Våra senaste inlägg