Stor devalvering på Star Alliance-bonusresor hos United Mileage Plus

United MileagePlus har nyligen ökat kostnaderna avsevärt för vissa regionala affärsklassbiljetter hos partnerflygbolag. Detta är ett led i Uniteds fortsatta trend att höja priser på partnerflyg, vilket nyligen inkluderade en stor höjning av kostnaderna för förstaklassbiljetter hos partners.

United MileagePlus höjer kostnaderna för affärsklassbiljetter

United MileagePlus, som inte längre publicerar en prislista för biljetter, lämnar inte mycket öppenhet när det gäller prisuppdateringar. Historiskt sett har United dock haft ganska konsekventa inlösenpriser hos partnerflygbolag. Nyligen verkar det dock som att United drastiskt har höjt priset för vissa affärsklassbiljetter. Till exempel startar nu enkelbiljetter i affärsklass mellan Europa och större delen av Istanbul från otroliga 49 500 MileagePlus miles.

Likaså har kortare enkelbiljetter inom Europa sett en ökning till 30 000 till 33 000 MileagePlus miles per väg. Dessa prisförändringar speglar inte nödvändigtvis ökade kostnader som United har för dessa partnerinlösen, utan är snarare en prishöjning för att forma konsumenternas förväntningar och betalningsvilja.

En signifikant höjning har även skett för bonusresor i första klass med ANA mellan USA och Japan, där kostnaden har fördubblats från 121 000 miles till 242 000 miles för en enkel resa.

Kostnaden för att boka bonusresor med ANA i First Class mellan USA och Japan har fördubblats med den senaste devalveringen.

United MileagePlus strävar efter att efterlikna Delta SkyMiles

En större del av denna förändring är den riktning som United MileagePlus är på väg mot. Uniteds ledning refererar ofta till Delta och deras mål tycks vara att efterlikna Delta, även när det gäller deras lojalitetsprogram. Precis som Delta har United MileagePlus blivit mindre transparent med prissättning och genomfört flera devalveringar utan förvarning. Detta speglar Deltas tillvägagångssätt, där man ställer in höga priser inte på grund av höga kostnader, utan för att vänja konsumenterna vid att betala mer för premiumbiljetter.

Slutsats

United MileagePlus har markant ökat kostnaderna för att lösa in affärsklassbiljetter hos partnerflygbolag på regionala flygningar. Utan publicerade prislistor är det svårt att känna till omfattningen av dessa förändringar i detalj. Vad som är klart är att kostnaderna för kortdistansbiljetter inom Asien och Europa samt förstaklassbiljetter med ANA mellan USA och Japan har ökat betydligt.

Det verkar som detta bara är början, och vi kommer sannolikt att se MileagePlus fortsätta i riktning mot SkyMiles. American AAdvantage förtjänar beröm för att fortfarande försöka erbjuda värde och transparens med partnerinlösen, till skillnad från sina konkurrenter.

Våra senaste inlägg