Singapore Airlines 777 möter dödlig svår turbulens

Flygplan möter ibland svår turbulens som kan leda till skador på passagerare. Tyvärr slutade en nyligen inträffad incident med dödsfall. I timmarna efter händelsen har fler detaljer framkommit, och skadorna på flygplanet är anmärkningsvärda.

Dödsolycka ombord ett Singapore Airlines-flygplan

Denna incident inträffade på en Singapore Airlines flygning från London (LHR) till Singapore (SIN), SQ321. Flygningen skulle avgå kl. 22:05 måndagen den 20 maj 2024 och landa i Singapore kl. 18:10 tisdagen den 21 maj 2024. Flygplanet var en 16 år gammal Boeing 777-300ER med registreringskod 9V-SWM, och hade totalt 211 passagerare och 18 besättningsmedlemmar ombord.

Flygplanet lyfte från London kl. 22:38 och påbörjade sin över 12 timmar långa flygning till Singapore. Större delen av flygningen var rutinmässig, fram till ett par timmar före ankomst.

Flygplanet drabbades av svår turbulens, vilket resulterade i 30 skador och ett dödsfall. Den avlidne var en 73-årig man från Storbritannien som reste i premiumekonomi. Det tros att han hade en hjärtåkomma och kan ha avlidit av en hjärtattack. Dessutom rapporteras sju personer vara i kritiskt tillstånd.

Givet skadorna och skadorna i kabinen beslutades att omdirigera flygplanet till Bangkok (BKK), där det landade runt kl. 15:45 lokal tid.

Enligt rapporter sjönk flygplanet "6 000 fot inom några minuter." Enligt tillgänglig information sjönk flygplanet från 37 000 fot till cirka 31 000 fot på fyra minuter. En sänkning på 1 500 fot per minut är en standard nedstigningshastighet under normala omständigheter, och kan inte betraktas som ett "fall."

Singapore Airlines uttalade följande om incidenten:

"Vi kan bekräfta att det finns skador och ett dödsfall ombord på Boeing 777-300ER. Det fanns totalt 211 passagerare och 18 besättningsmedlemmar ombord. Singapore Airlines uttrycker sitt djupaste deltagande till den avlidnes familj. Vår prioritet är att ge all möjlig assistans till alla passagerare och besättningsmedlemmar ombord på flygplanet. Vi arbetar med lokala myndigheter i Thailand för att ge nödvändig medicinsk assistans och skickar ett team till Bangkok för att ge ytterligare assistans vid behov."

Singapore Airlines Boeing 777-300ER. Samma flygplanstyp som var involverad i incidenten.

Använd alltid säkerhetsbältet!

Flyg är en otroligt säker form av transport, men det är viktigt att alltid använda säkerhetsbältet. Detta bör göras inte bara när säkerhetsbälteslampan är på, utan även när den är av (om du sitter), eftersom turbulens kan inträffa när som helst.

De flesta skador vid turbulens drabbar personer som inte har säkerhetsbältet på sig. Om du är fastspänd är din största risk att ett annat föremål blir luftburet och träffar dig medan du sitter. Om du inte är fastspänd kan du själv bli det föremål som kastas runt i kabinen.

Svår turbulens orsakar ibland skador, men det är mycket ovanligt med dödsfall. Ofta kan det gå långa perioder utan ett enda dödsfall ombord som är relaterat till flygsäkerhet. Detta kan vara det första dödsfallet relaterat till säkerhet ombord på ett Singapore Airlines flyg på mycket länge.

Detta dödsfall kan ha orsakats av en hjärtåkomma som utlösts av händelsen, så kanske bör det inte räknas på samma sätt. Det förändrar dock inte tragedin.

Slutsats

Ett Singapore Airlines Boeing 777 mötte svår turbulens under en flygning från London till Singapore. Medan svår turbulens med skador inträffar ibland, var denna incident anmärkningsvärd eftersom det inträffade ett dödsfall, vilket är mycket ovanligt. Dessutom är sju personer i kritiskt tillstånd.

En tragisk situation. Förhoppningsvis återhämtar sig de sju personer som är i kritiskt tillstånd.

Våra senaste inlägg