SAS inför avgifter för platsreservation i Plus och Business

SAS har nyligen infört en ny policy som innebär att passagerare i de dyrare biljettklasserna nu måste betala en avgift för att reservera sittplats i förväg. Tidigare har detta bara varit tillämpligt för ekonomiklassresenärer, men nu utvidgas praxisen till att även inkludera SAS Business och SAS Plus-passagerare.

Utvidgad avgift för platsreservation

SAS har länge tagit ut en avgift för platsreservationer i ekonomiklass, men har nu valt att implementera detta även för premiumresenärer. SAS Business är flygbolagets produkt för långdistansbusiness och SAS Plus fungerar som en premiumekonomiklass på långa sträckor samt som en premiumklass på korta sträckor, eftersom SAS inte erbjuder business class på korta flygningar.

Avgifter för platsreservation i SAS Business

Den nya policyn omfattar bokningar från och med den 18 oktober 2023 och gäller för resor som påbörjas från och med den 23 oktober 2023. Endast SAS Plus-passagerare som reser helt inom de nordiska länderna undantas från dessa avgifter. Dessutom är EuroBonus Gold-, Diamond- och Pandion-medlemmar undantagna, medan motsvarande statusmedlemmar i partnerflygbolag inte är det. Incheckning öppnar 30 timmar före avgång, och först då kan passagerare välja sittplats utan extra kostnad.

Platsreservationsavgifter även i SAS Plus

Avgiften för att reservera en plats varierar beroende på specifik flygning, flygplanstyp, typ av sittplats med mera. Exempelvis kostar en standardplats i business class på en flygning från Washington till Köpenhamn med en Airbus A321LR 899 SEK, medan en föredragen sittplats i samma klass kostar 1299 SEK.

Fritt val av sittplats har länge varit en av de säljande fördelarna med SAS Plus och SAS Business. Biljetter bokade efter den 18 oktober omfattas ej av fritt sittplatsval.

Vårt perspektiv på Scandinavian Airlines policyförändring

Det är troligtvis få som uppskattar att behöva betala extra för sittplatsreservationer i business class. Ändå kan åsikterna vara delade:

  • De som fortfarande kan välja sittplats i business class gratis kan tänkas gilla dessa ändringar eftersom det innebär att de har tillgång till fler sittplatsalternativ närmare avgångstiden.
  • De som nu måste betala för platsreservationer kommer sannolikt inte att uppskatta denna förändring.

Det är viktigt att påpeka att SAS för närvarande är under konkursbeskydd och försöker öka intäkter samtidigt som man skär ner på kostnader. Dessutom är Air France-KLM i färd med att investera i flygbolaget, vilket skulle innebära att SAS lämnar Star Alliance för att gå med i SkyTeam.

Platsreservationsavgifter i business class håller på att bli mer regel än undantag bland europeiska flygbolag. British Airways har tillämpat detta i flera år, och Air France-KLM har nyligen infört liknande avgifter. Lufthansa har med sin nya Allegris business class introducerat sju olika sittplatsalternativ, och det är sannolikt att olika sittplatser kommer att kosta olika mycket. SWISS kommer också att introducera en egen version av produkten.

Med tanke på att konkurrenterna redan tillämpar dessa avgifter ser troligen Scandinavian Airlines detta som en möjlighet att generera extra inkomster, och man antar att kunderna inte kommer att avstå från att boka p.g.a. denna policy. I realiteten investerar majoriteten av flygbolagen i sina premiumprodukter på vissa områden, medan de samtidigt försöker minska kostnader och öka intäkter på andra.

Det är självklart irriterande för kunder att behöva betala extra för en sittplats på en biljett som kan kosta över 50.000 SEK, men det är inte troligt att detta ensamt skulle få dem att välja ett annat flygbolag.

SAS tar efter Air France – KLM och inför en avgift för att boka sittplatser i Plus och Business.

Slutsats

Scandinavian Airlines är det senaste i raden av flygbolag som inför avgifter för platsreservation för premiumresenärer. Det nya systemet innebär att passagerare måste betala för att reservera sin plats i förväg i alla business class- och premiumekonomiklassbiljetter, med undantag för inrikes SAS Plus-biljetter. För de flesta av oss är detta en negativ förändring, även om den tyvärr inte är förvånande med tanke på den allmänna branschtrenden.

Våra senaste inlägg