SAS omvandlar Köpenhamn till globalt nav som del av ny strategi
Scandinavian Airlines (SAS) genomgår just nu en stor förändring. Efter att ha avslutat en period av konkursskydd har flygbolaget nu fått en ny investering från Air France-KLM och lämnat Star Alliance för att istället gå med i SkyTeam-alliansen. Som en del av denna omstrukturering har SAS avslöjat en ny strategi som innebär en större fokusering på Köpenhamn som huvudsakligt nav för sina internationella flygningar.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Historiskt sett har SAS haft tre stora baser i Skandinavien: Köpenhamn (CPH) i Danmark, Oslo (OSL) i Norge och Stockholm (ARN) i Sverige. Detta har gjort att flygbolagets nätverk har varit utspritt, vilket ibland har resulterat i mindre effektiva rutter och krångliga förbindelser för resenärerna. För att möta dessa utmaningar har SAS nu beslutat att använda Köpenhamn som sitt huvudsakliga internationella nav för resor till och från Skandinavien och Nordeuropa.
Köpenhamns geografiska läge anses vara fördelaktigt för effektiva dagsturer inom norra, centrala och västra Europa och kommer också att fungera som en viktig transitpunkt för långdistansflygningar mellan Europa, Nordamerika och Asien. Dessutom har Köpenhamn en strategisk fördel genom sitt sydligare läge jämfört med Oslo och Stockholm, särskilt med tanke på det stängda ryska luftrummet.
Medan Oslo och Stockholm inte helt kommer att förlora sina långdistansflygningar, kommer dessa nav främst att fokusera på regionala och europeiska förbindelser. Det är också värt att notera att den danska staten är den näst största aktieägaren i SAS, medan de norska och svenska regeringarna inte längre har något ägande i flygbolaget.
Enligt SAS VD, Anko van der Werff, innebär denna strategiförändring att SAS kommer att framträda som ett konkurrenskraftigt och ekonomiskt starkt flygbolag. Genom att stärka Köpenhamn som huvudnav och expandera nätverket strävar flygbolaget efter att öka anslutningsmöjligheterna och driva på ekonomisk tillväxt i hela Skandinavien. För passagerarna innebär detta fler resealternativ, förbättrad bekvämlighet och en smidigare upplevelse över ett växande antal destinationer.
SAS alltmer likt Finnair
I norra Europa har Finnair och SAS varit de främsta globala flygbolagen, och nu ser SAS ut att följa Finnairs exempel på flera områden:
SAS strävar efter att gå med i SkyTeams transatlantiska samriskföretag tillsammans med Air France-KLM, Delta och Virgin Atlantic, medan Finnair är en del av oneworlds transatlantiska samriskföretag med American Airlines, British Airways, Iberia och Aer Lingus.
SAS introducerar nu business class på flygningar inom Europa, något som Finnair har erbjudit i flera år.
SAS koncentrerar sina flygningar till ett huvudsakligt nav, liknande Finnairs långvariga strategi med Helsingfors som sin primära bas.
Den förändrade geopolitiska situationen har påverkat förutsättningarna för flygtrafik i norra Europa. Tidigare erbjöd ett nav i norra Europa en fördelaktig position för direkta förbindelser till Ryssland och Asien. Men med det ryska luftrummets stängning har dessa fördelar minskat, och rutterna har blivit längre än tidigare.
Jämfört med Helsingfors har Köpenhamn dock en bättre geografisk position för de flesta långdistansförbindelser. Ett exempel är Finnairs flygning från Helsingfors till Tokyo, som nu kräver en omväg, medan SAS flygning från Köpenhamn till Tokyo, även om den också kräver en viss omväg, är något mer direkt.
Slutsats
SAS satsar på att bli mer konkurrenskraftigt jämfört med andra nätverksflygbolag i Europa genom att lägga större vikt vid Köpenhamn som nav. Med sitt strategiska läge erbjuder Köpenhamn effektivare anslutningar och ökad bekvämlighet för resenärer, samtidigt som flygbolaget drar nytta av den danska statens starka ägarintresse. Denna strategi, i kombination med andra förändringar som SAS genomför, ser ut att stärka flygbolagets position på marknaden.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.