För den som föredrar att lägga sin spend på MasterCard så erbjuder SAS MasterCard Premium 15p per 100 SEK för köp inom Sverige, samt 20p per 100 SEK för köp i utländsk valuta. Utöver detta ingår förmånen FlyPremium som i praktiken innebär att du får en gratis uppgradering till Plus eller Business Class när du bokar en bonusresa hos SAS.
För den som inte reser ofta, men som är duktig på att planera sina inköp eller har många utlägg i jobbet, så erbjuder dessa kort goda möjligheter att snabbt komma upp i antalet poäng som krävs för en långresa i First eller Business Class.
Lätt att uppnå Star Alliance Guld
SAS EuroBonus är ett av de lättaste bonusprogrammen i Star Alliance för att uppnå Star Alliance Guld. För EuroBonus Guld krävs 45.000 baspoäng inom ett medlemsår. Dessa kan uppnås genom att flyga, exempelvis två långresor i SAS Business till Hong Kong eller Tokyo. Det är även möjligt att tjäna nivågrundande baspoäng genom kreditkort.
- SAS American Express Elite ger 20.000 nivågrundande baspoäng per år
- SAS MasterCard Premium ger 1.000 nivågrundande baspoäng per månad som man använder kortet.
Sammanlagt kan man därmed tjäna 32.000 nivågrundande poäng enbart på dessa två kreditkort, vilket i praktiken medför att man endast behöver flyga ihop resterande 13.000 poäng. Dessa går att nå genom en långresa till Kalifornien eller Fjärran Östern i SAS Plus, alternativt fyra Europaresor i SAS Plus.
Inga bränsletillägg på bonusresor
På bonusresor debiterar alla flygbolag flygskatter utöver poängen, en majoritet av alla flygbolag debiterar även bränsletillägg i tillägg till skatterna. Flygskatterna ligger normalt sett på cirka 500-1.500 SEK per person för en resa utanför Europa. Bränsletilläggen tenderar däremot att vara betydligt högre, upp till 6.000 SEK på vissa flygbolag för en resa utanför Europa.
SAS är ett av få flygbolag som inte debiterar bränsletillägg på bonusresor oavsett flygbolag. Avsaknaden av bränsletillägg innebär att poängen får ett större värde, i synnerhet för bonusresor i Ekonomiklass där kostnaden för skatter och bränsletillägg mer eller mindre motsvarar priset för vad en betald biljett brukar kosta.
Generösa regler för resvägar, samt om- och avbokningar
SAS EuroBonus har historiskt sett haft väldigt generösa regler för resvägar samt av- och ombokningar. Att vara flexibel med sin resväg är en förutsättning om man vill resa till ett populärt resmål under en populär tid på året. Ett bra exempel på detta är för resor till Sydostasien under jul och nyårsperioden.
- På "direktflygen" mellan Europa och Sydostasien släpper flygbolagen ytterst få bonusresor under jul och nyår då dessa flyg går fullbokade.
- För den som kan tänka sig en omväg via Norra Asien t.ex Peking eller Seoul, så finns det goda förutsättningar att hitta en bonusresa till Thailand och andra delar av Sydostasien.
När det kommer till av- och ombokningar så är bonusresor väldigt flexibla jämfört med vanliga betalda flygbiljetter. För rena SAS-bonusresor är av och ombokningar kostnadsfria om de görs online. Star Alliance bonusresor är ombokningsbara mot en avgift på 600 SEK per person och ombokningstillfälle, och att avboka en resa kostar 450 SEK per person.
Det är möjligt att ändra datum, tid, flygrutt och destination på sin bonusresa. Av och ombokningar kan göras senast en arbetsdag innan avresan och efter att utresan har påbörjats så kan man inte göra några ändringar på resan.
Låga poängpriser och barnrabatt på SAS egna flygningar
Bonusresor på SAS egna flygningar erbjuder fantastiskt bra värde för poängen, i synnerhet långresor i SAS Business som är väldigt lågt prissatta om man jämför mot vad motsvarande resa på Star Alliance hade kostat.
- Ett bra exempel på detta är bonusresor till Asien där en tur och returresa i SAS Business till Hong Kong kostar 100.000 poäng.
- Motsvarande resa med ett Star Alliance flygbolag kostar 165.000 poäng i Business, eller 90.000 poäng i Economy.
SAS erbjuder även 50% rabatt på poängpriset för barn under 12 år. På Star Alliance resor betalar barn fullt vuxenpris.
Fördelar Lufthansa Miles&More
Låga poängpriser på hela Star Alliance
Till skillnad från SAS EuroBonus som har separata prissättningar för bonusresor på sina egna flygningar och Star Alliance, så har Lufthansa Miles&More samma poängpriser oavsett vilket flygbolag man reser med.
- En bonusresa till Asien i Business Class kostar 135.000 Miles
- Motsvarande resa bokad med SAS EuroBonus kostar 165.000 poäng.
Detsamma gäller för bonusresor till Sydafrika:
- Miles&More debiterar 105.000 Miles tur och retur i Business
- SAS EuroBonus debiterar 165.000 poäng för samma resa.
God tillgänglighet på bonusresor i First och Business Class på Lufthansa Group
Lufthansa Group erbjuder i regel väldigt god tillgänglighet på bonusresor i First och Business Class till sina egna medlemmar. Att hitta en bonusresa till ett populärt resmål som Los Angeles under sommarmånaderna i Business Class är sällan ett problem för Miles&More medlemmar. För den som är Senator eller HON Circle finns även möjligheten att manuellt göra en förfrågan till revenue management om det inte finns bonusplatser på en specifik avgång.
Möjlighet att boka Lufthansa First Class 360 dagar i förväg
Lufthansa First Class är en av de bästa First Class produkterna på marknaden och Lufthansa har historiskt sett varit väldigt restriktiva med att släppa dessa högt eftertraktade bonusplatser. Medlemmar i Miles&More erbjuds möjligheten att boka Lufthansa First 360 dagar innan flygets avgång, dvs när flygningarna går till försäljning. För de som är tidigt ute finns det med andra ord goda möjligheter för att planera en drömresa med god framförhållning. Övriga flygbolags bonusprogram i Star Alliance får tillgång till dessa bonusplatser tidigast 14 dagar innan flygets avgång och tillgängligheten är betydligt sämre.
Två stopovers är tillåtna på en bonusresa
Lufthansa Miles&More är ett av få flygbolag som tillåter fria stopovers på bonusresor. Ett stopover innebär ett stopp som överskrider 24 timmar på en annan ort än destinationen. Stopovers tillåts endast på tur och returresor, men det är möjligt att ha en stopover på ut och hemresan. Ett bra exempel på hur man maximerar detta är på en bonusresa till Bali.
- På utresan är det möjligt att flyga via Bangkok till Bali och ta ett 5 dagars stopover på utresan.
- På hemresan är det möjligt att flyga via Singapore tillbaka till Europa och ta ett 5 dagars stopover i Singapore.
Det är med andra ord möjligt att besöka tre olika städer på en och samma resa. Stopovers är inte tillåtna i avresans zon, så om du påbörjar din resa i Europa så får du inte ta ett stopover i exempelvis Frankfurt.
Mileage bargains - kampanjpriser på bonusresor
Lufthansa Miles&More erbjuder varje månad kampanjpriser på bonusresor till utvalda destinationer. Dessa inkluderar både destinationer i Europa och övriga delar av världen i Economy, Premium Economy och Business Class. Bäst värde för poängen får man på bonusresor till Nordamerika, där det är möjligt att resa till New York, Denver, Los Angeles, Chicago eller San Francisco för 55.000 miles per person i Business Class. Detta motsvarar en besparing på närmare halva priset mot ordinarie poängpris. Värt att notera för dessa resor är att de inte kan ombokas eller avbokas, så om du behöver avboka din resa så förfaller poängen.
Nackdelar SAS EuroBonus
Dålig tillgänglighet av bonusresor på SAS egna flyg, samt övriga Europeiska flygbolag
SAS har historiskt sett aldrig erbjudit någon god tillgänglighet på bonusresor på sina egna flygningar och detta gäller främst för långresor i Business Class. Populära destinationer så som Tokyo, Los Angeles, San Francisco, Miami och Hong Kong är väldigt svåra att hitta, trots god framförhållning. Något lättare är det att hitta resor till New York, Chicago, Peking och Shanghai.
Europeiska flygbolag så som Lufthansa Group och Turkish Airlines släpper i regel inte heller så många bonusresor, med undantag för ett par veckor innan avresa. Att planera en bonusresa till Los Angeles i Business Class med lång framförhållning är mer eller mindre omöjligt då Lufthansa släpper sina platser som tidigast 120 dagar innan flygets avgång. Hos Austrian Airlines och SWISS är det ibland möjligt att hitta bonusresor med lång framförhållning under mindre populära tider på året.
Störst chanser till en bonusresa i First och Business Class finns hos de Asiatiska flygbolagen (Singapore Airlines, ANA, Thai Airways, Asiana, EVA Air och Air China) som släpper sina bonusplatser när flygningarna går till försäljning 360-330 dagar innan avgång. Hos dessa flygbolag är det möjligt att planera en resa med god framförhållning, även under populära tider som jul och nyår.
Ej möjligt att göra stopovers på bonusresor
Stopovers på bonusresor är något som många EuroBonusmedlemmar efterfrågar. Dessvärre tillåter SAS inte stopovers på bonusresor, vilket innebär att man inte får stanna längre än 24 timmar på en ort som inte är destinationsorten. Om man önskar att stanna längre än 24 timmar så behöver man dela upp resan på flera separata bokningar.
Sällan rabatter eller poängkampanjer på långresor med SAS
SAS erbjuder sällan poängrabatter på sina egna flygningar, och än mer sällan till långväga destinationer. I SAS Business erbjuds i regel inga poängrabatter utöver de som fås via kreditkorten. I SAS Go och SAS Plus kan ibland hitta rabatterade priser till de långväga destinationerna.
Nackdelar Lufthansa Miles&More
Höga bränsletillägg på bonusresor
Lufthansa Miles&More debiterar bränsletillägg på alla bonusresor, inklusive resor med Lufthansa Group. Bränsletillägget som debiteras är det faktiska bränsletillägget som är detsamma som debiteras på en fullprisbiljett.
- Skatter och bränsletillägg på en bonusresa i Business till Nordamerika med utgångspunkt Sverige ligger på cirka 3.800-4.500 SEK.
- För resor till Sydamerika och Asien är summan så hög som 7.000 SEK för en resa i First och Business.
- Ännu dyrare är det för resor med utgångspunkt i USA där summan för skatter och bränsletillägg på en Business Class biljett kan uppgå till över 15.000 SEK.
Begränsade möjligheter till ombokning
När det kommer till ombokningar så erbjuder Miles&More endast ändring av tid och datum. För ändring av resväg och klass så måste resan bokas av och bokas om på nytt. Likaså får man inte passera en tredje zon utan att betala det högsta möjliga priset i bonustabellen. Ett exempel på detta är om man reser mellan Hong Kong och Tokyo via Bangkok.
- Hong Kong och Tokyo tillhör zonen Norra Asien som kostar 27.000 Miles enkel väg i Business.
- Bangkok tillhör zonen Sydostasien och en resa mellan Sydostasien och Norra Asien kostar 35.000 Miles.
Bonusresor som korsar en tredje zon prissätts enligt en egen tabell, som baserar sig på det högsta möjliga priset oavsett vilka zoner man korsar. I detta fall kostar en enkelresa 92.000 Miles i Business Class om man väljer att resa från Hong Kong till Tokyo via Bangkok. Dvs samma pris som en enkelresa från Europa till Australien i Business.
Svårt att nå Star Alliance Guld
Lufthansa Miles&More är ett av de svåraste bonusprogrammen för att uppnå hög status. Tillskillnad från SAS som endast kräver 45.000 poäng inom ett år för att nå Guldnivå så kräver Miles&More 100.000 status miles inom ett kalenderår för att nå Senator (motsvarande Star Alliance Guld). Senator nås enklast om man reser mycket på betalda biljetter i First och Business Class. Desto svårare är det att nå Senator om man reser mycket inom Europa i Ekonomiklass.