Så skiljer du på stolarna i business class – Chatflights guide

Om du vid något tillfälle har haft chansen att uppleva business class på en långflygning så kan du enkelt konstatera att komforten och möjligheten att sova raklång gör en enorm skillnad. Gemensamt för många av dagens business class-stolar är att de erbjuder möjligheten att omvandla stolen till en säng, men säteskonfigurationerna skiljer sig åt mellan flygbolagen. I denna guide går vi igenom vilka säteskonfigurationer som finns, samt deras för och nackdelar.

Den traditionella konfigurationen

Den traditionella konfigurationen är som namnet antyder den konfiguration som har varit vanligast på långdistansflygplan rent historiskt. Större flygplan som Airbus A330 och Boeing 777 har två mittgångar vilket innebär att stolarna i denna konfiguration är uppdelade i tre stolspar. Vanligtvis 2-2-2 eller 2-3-2, varav den sistnämnda har börjat bli allt mer ovanlig då mittensäten i business class inte mottas väl av passagerare.

Denna säteskonfiguration är påväg att fasas ut, men följande flygbolag använder den på majoriteten av sin flygplansflotta.
  • Lufthansa
  • Turkish Airlines
  • Ethiopian Airlines
  • KLM
  • Emirates

Fördelar: Den största fördelen med denna konfiguration är att den lämpar sig bra för familjer och par som reser tillsammans. Likaså erbjuder stolarna gott om benutrymme i alla lägen, och när stolen är fälld i sovläge så finns det gott om utrymme att röra sig fritt.

Nackdelar: Denna konfiguration erbjuder dålig avskildhet från de andra passagerarna, samt att passagerarna på fönster och mittenplatserna saknar tillgång till mittgången. Förvaringsutrymmena tenderar att vara begränsade, och det kan vara omständligt att behöva störa sin medresenär om man behöver kliva upp från stolen mitt i natten eller under en måltidsservering.

Turkish Airlines business class på Boeing 777-300ER. Här är stolarna konfigurerade traditionellt och har du otur så kan du hamna i ett mittensäte.

Förskjuten säteskonfiguration (staggered)

Denna konfiguration infördes i början av 2000-talet och var en av de första nya business class-konfigurationerna som ger alla passagerare direkt tillgång till mittgången. I den förskjutna säteskonfigurationen är stolarna arrangerade i en 1-2-1, där stolarna på fönstersidan alternerar mellan att vara närmast fönstret eller mot mittgången. För passagerarna i mittenraderna så alternerar stolarna mellan att sitta närmast varandra eller närmast mittgången.

Följande flygbolag använder den förskjutna säteskonfigurationen på majoriteten av sin flygplansflotta:
  • SAS
  • Etihad Airways
  • All Nippon Airways
  • Qatar Airways
  • TAP Portugal

Fördelar: I denna konfiguration har alla passagerare direkt tillgång till mittgången och stolarna erbjuder god avskildhet från medpassagerarna, detta gäller främst för passagerarna som sitter vid fönsterplatserna närmast fönstret, samt i ”honeymoon”-stolarna i mitten.

Nackdelar: För passagerare som sitter närmast gången kan stolarna upplevas som något exponerade. Likaså finns det alltid en risk att hamna i en av ”honeymoon”-stolarna i mitten tillsammans med en främling, vilket kan upplevas som obekvämt på en långflygning. Möjligheterna till förvaring kan vara begränsade i dessa stolar och utrymmet för ben och fötter är begränsat när stolen är fälld i sovläge. Då alla stolar inte är helt lika så finns det alltid en risk att hamna i en ”dålig” stol, vilket inte är så uppskattat när man har betalat dyra pengar att flyga i business.

SAS Business på Airbus A350 i förskjuten (staggered) säteskonfiguration.

Fiskbenskonfigurationen (reverse herringbone)

Fiskbenskonfigurationen har på senare år blivit den vanligaste säteskonfigurationen i business class och den anses av många vara den bästa. I Fiskbenskonfigurationen är stolarna arrangerade 1-2-1 där alla passagerare har direkt tillgång till mittgången. Här är fönsterplatserna vinklade diagonalt mot fönstret och i mittenraden är stolarna vinklade diagonalt mot varandra. I fiskbenskonfigurationen är alla stolar lika, vilket innebär att du kommer att ha samma grad av komfort, avskildhet och utrymme oavsett var du sitter i kabinen.

Följande flygbolag använder fiskbenskonfigurationen på majoriteten av sin flygplansflotta:
  • Air France
  • British Airways
  • EVA Air
  • Air Canada
  • Avianca
  • Finnair

Fördelar: God avskildhet då stolarna är vinklade från mittgången, samt att passagerarna på mittenraden sitter tillräckligt långt ifrån varandra. En divider finns mellan stolarna som kan fällas upp om du reser ensam. Gott om förvaringsutrymmen, samt lätt att ta sig ur stolen när bordet är utfällt.

Nackdelar: Begränsat utrymme för fötterna när stolen är fälld i sovläge, samt att storleken på underhållningsskärmen är begränsad. Inte fullt optimal konfiguration för familjer med småbarn.

Business class på Air France i fiskbenskonfigurationen.

Privata ”sviter”

Utvecklingen av dagens business class-stolar har gått kraftigt framåt under de senaste åren och privata sviter har blivit det nästa steget i evolutionen. Qatar Airways var världens första flygbolag att introducera privata sviter i business class med sin Q-Suites, som än idag rankas som en av världens bästa produkter i business class.

Privata sviter bygger på en befintlig stolskonfiguration (vanligtvis staggered eller reverse herringbone) där man helt enkelt har installerat dörrar för extra avskildhet.

Följande flygbolag erbjuder sviter med dörrar på hela eller delar av sin flygplansflotta:
  • All Nippon Airways
  • Qatar Airways
  • British Airways
  • Delta Air Lines

Fördelar: Väldigt god avskildhet från medpassagerarna om du reser ensam, samt möjlighet till dubbelsvit om ni reser som par. Möjligheterna till förvaring är goda och sviterna erbjuder gott om utrymme i alla lägen.

Nackdelar: Dörrarna kan upplevas som en gimmick av vissa resenärer, i synnerhet då de inte erbjuder samma nivå av avskildhet som man får i first class. Inte optimalt för familjer med småbarn.

Club Suites på British Airways.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg