Chatflights testar Singapore Airlines First Class Köpenhamn-Singapore
Under våren 2018 blev Singapore Airlines First Class bokningsbart med EuroBonus på rutten mellan Köpenhamn och Singapore. Här följer en recension på vad du kan förvänta dig ombord.
Under Corona-pandemin har Singapore Airlines stoppat alla bokningar av bonusresor med Eurobonus, tyvärr vet vi inte när dessa kan förväntas komma tillbaka. Vill du få en uppdatering? Skriv en kommentar i kommentarsfältet nedan så svarar vi!
Introduktion
Singapore Airlines och SAS ingick under sommaren 2012 i ett joint venture samarbete på den dåvarande rutten mellan Singapore och Köpenhamn. Under åren har samarbetet utökats och Singapore Airlines lanserade under våren 2017 en direktrutt mellan Singapore och Stockholm. Ur ett poängsammanhang så har samarbetet inneburit en rad förbättringar, inte minst för medlemmar i SAS EuroBonus.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Singapore Airlines har historiskt varit väldigt restriktiva med att släppa bonusplatser i First och Business Class på långdistansflygningar till sina Star Alliance partners, där bonusplatser i regel endast släpps till flygbolag som ingår i ett joint venture samarbete med Singapore Airlines. I dagsläget har dessa flygbolag varit begränsade till All Nippon Airways, Lufthansa Group, Air New Zeeland och nu även SAS.
Att kunna använda EuroBonuspoäng för resor i First och Business Class på Singapore Airlines långdistansflyg har öppnat upp en rad nya möjligheter som inte tidigare var möjliga, inte minst då Singapore Airlines är ett av få flygbolag som släpper fyra bonusplatser i Business Class på många flygningar.
Den kanske största förändringen av dem alla är möjligheten att kunna boka bonusresor i First Class, där tillgängligheten är begränsad till rutten mellan Köpenhamn och Singapore. Som väntat har efterfrågan på dessa bonusplatser varit enorm, och platserna för resten av året bokades upp inom ett par veckor från att förändringen trädde i kraft.
Själv var jag snabb på att kasta mig på luren till SAS Amex-bokning, och en resa till Osaka via Köpenhamn och Singapore bokades upp över Valborgshelgen. Resan kostade 95.000 EuroBonuspoäng och 3.410 SEK i skatter och bränsletillägg i First Class för en person med en Amex 2-for-1 voucher.
Lördag 28 April 2018
Resan från Stockholm påbörjades på kvällen innan avresa från Köpenhamn då SAS inte hade några bonusplatser mellan Stockholm och Köpenhamn på lördag morgon. Efter en god natts sömn infann jag mig vid incheckningsdiskarna för Singapore Airlines flight SQ351 från Köpenhamn till Singapore. Som dagens enda bokade passagerare i First Class blir jag väl omhändertagen av incheckningspersonalen som skriver ut boardingkort för dagens flygning ner till Singapore och mitt anslutningsflyg vidare till Osaka. Med boardingkortet i hand bär det vidare till SAS Lounge för en lättare frukost innan det är dags för ombordstigning.
Klockan 11:30 påbörjar boarding för Singapore Airlines flight SQ351 till Singapore. Väl framme i gaten leds jag förbi de långa köerna och kliver ombord först av alla passagerare. En mycket smidig ombordstigning.
Väl ombord hälsas jag välkommen av besättningen, och senare station managern som klev ombord för att vinka av oss en sista gång. Ett glas Dom Perignon 2006 serveras, och jag erbjuds även en pyjamas och necessär.
Avgång sker enligt tidtabell och väl uppe i luften inleds måltidsserveringen med ett glas Krug 2004 och satay.
Mätt och belåten efter middagen, ber jag besättningen att göra i ordning sängen för en tupplur. Efter tre timmars sömn ägnas resterande del av flygningen åt filmtittande på den stora 24-tums skärmen. Två timmar innan landning serveras frukost.
Slutsatser
Denna flygning på tolv timmar kändes mer som fem och efter frukosten var det dags för landning i Singapore. Överlag var jag mycket nöjd med upplevelsen i Singapore Airlines First Class. Servicen var makalöst bra och besättningen höll bra koll på passagerarna och lät sällan Champagneglaset stå tomt, om man inte bad om det förstås. Viner och Champagne höll hög klass, men varmrätten och frukosten höll inte riktigt måttet för vad man förväntar sig i First Class. Överlag är detta en produkt som jag varmt rekommenderar, och jag ser fram emot att uppleva den igen inom en snar framtid.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.