Chatflights fick nyligen chansen att flyga ombord på Australiens nationella flygbolag Qantas på en flygning mellan Auckland och Sydney. Följ med oss ombord när vi utforskar flygbolagets långdistansprodukt i business class på Airbus A330-300!
Chatflights fick nyligen chansen att flyga ombord på Australiens nationella flygbolag Qantas på en flygning mellan Auckland och Sydney. Följ med oss ombord när vi utforskar flygbolagets långdistansprodukt i business class på Airbus A330-300!
Vår flygresa med Qantas i business class bokades med hjälp av British Airways Avios som en del av en större bokning mellan Stockholm och Australien. Flygningen mellan Auckland och Sydney kostade oss 22.000 Avios enkel väg och 631 SEK i flygskatter. Vi anser priset i poäng vara väldigt förmånligt delvis sett till flygningens längd på närmare 4 timmar, samt att biljettpriserna för motsvarande resa ligger på cirka 9.000 SEK enkel väg.
När det kommer till tillgängligheten av bonusplatser så är Qantas ett av de svåraste flygbolagen att boka för poäng inom Oneworld, i synnerhet om du vill resa i de högre klasserna. I business class släpper de ytterst få bonusplatser på sina långdistansflygningar mellan Australien och Nordamerika, Asien och Europa. Inrikes i Australien, samt till Nya Zeeland är det något lättare men här gäller det att vara ute i god tid då Qantas sällan släpper fler bonusplatser än de som går ut vid det första släppet 353 dagar före flygets avgångsdatum.
Mellan Auckland och Sydney har Qantas 5 dagliga avgångar, en av dessa avgångar flygs med en Airbus A330-300 med flygbolagets långdistansprodukt i business class, medan övriga avgångar flygs med en mindre Boeing 737-800. För dig som vill maximera upplevelsen så rekommenderar vi att ni bokar A330-avgången, under förutsättning att bonusplatser finns tillgängliga.
Vår resa börjar på Aucklands flygplats efter en lång flygresa från Doha via Adelaide. Vi har cirka 5 timmar att spendera på flygplatsen innan vår flygresa vidare till Sydney med Qantas.
Med ett dussin dagliga avgångar från Auckland till Sydney, Melbourne, Brisbane och snart även New York driver Qantas sin egen lounge på Aucklands flygplats. Loungen är relativt liten och är uppdelad två delar, en för passagerare i business class, samt en för passagerare i first class och Oneworld Emerald-medlemmar.
Vi ges tillgång till den sistnämnda loungen som denna morgon bjuder på ett lättare utbud av kalla och varma frukosträtter, röda och vita viner, champagne, öl, ett stort urval av spritsorter, samt alkoholfria drycker.
Vår schemalagda avgångstid denna morgon var kl 0600 och ombordstigningen påbörjas redan kl 0515. Morgonens flygning var fullbokad i båda klasserna och passagerare i business class, samt Oneworld Sapphire och Emerald-medlemmar gavs tillträde att kliva ombord på flygplanet först.
Väl ombord på hälsas vi välkomna av den trevliga besättningen som visar oss vägen till vår sittplats 4A.
Business class-kabinen på Qantas Airbus A330-300 består av 28 stolar i en 1-2-1 konfiguration utspridda på 7 rader. Stolsmodellen heter Thompson Vantage XL och är samma stol som SAS använder i sin business class på Airbus A330-300 och Airbus A350-900.
Trots att stolarna är av samma modell så finns det några markanta skillnader. Den kanske största skillnaden är fotutrymmet som är större hos Qantas, vilket beror på att de rymmer färre stolar på samma utrymme än SAS. Stolskontrollerna är även mer responsiva och erbjuder fler möjligheter för inställningar, samt videoskärmen som går att luta neråt när stolen är i sovläge.
Överlag anser vi detta vara en riktigt bra business class-stol bekväm nog för längre flygningar. Faktum är att Qantas använder samma stol på sina Airbus A380-800 och Boeing 787-9, dessa flygplan trafikerar flygbolagets längsta rutter till Nordamerika och London.
Kort efter att vi gjort oss bekväma i stolen serveras välkomstdryck. Valen stod mellan vatten, apelsinjuice och champagne. Vi valde det sistnämnda. Inga menyer eller amenity kits delades ut på denna fyratimmars flygning.
Avgång sker enligt tidtabell och bjuder på vackra vyer över Auckland och soluppgången. Frukostserveringen inleds kort efter att vi når marschhöjd. Två val av frukostvarmrätt finns att välja på: Frittata med korv eller omelett med bacon. Dessa serveras tillsammans yoghurt, ett urval av bröd och bakverk, samt kaffe/the och valfri dryck.
Frukost är den tråkigaste måltiden du kan få serverad på ett flygplan och på denna flygning rådde det inga undantag. Frittatan var inte mycket att klaga på och croissanten smakade bra, men vi hade gärna uppskattat en tallrik med ost och kallskuret vid sidan om.
Besättningen på denna flygning var mycket trevliga och trots den tidiga avgångstiden så var de generösa med påfyllningar av champagneglaset.
Qantas är ett flygbolag som har stått högt upp på vår önskelista och vi är mycket tacksamma över att ha fått ett smakprov av deras långdistansprodukt i business class på vår flygning mellan Auckland och Sydney.
Stolskomfort, kabin och service höll toppklass, även om maten inte levde fullt upp till förväntningarna. Detta till trots så lyckas Qantas leverera en betydligt bättre upplevelse än vad du kan förvänta dig på ett europeiskt eller amerikanskt flygbolag på en flygning av samma längd.
Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.
Ladda ner appenFacebook Messenger