Points planes – Flygningar där alla platser är bonusplatser

Points planes är ett relativt nytt fenomen inom flygbranschen, där flygbolagen släpper specialflygningar där alla stolar på flygningen är bokningsbara med poäng och där det inte är möjligt att flyga för pengar. I denna guide går vi igenom vilka flygbolag som har erbjudit points planes och huruvida ett liknande initiativ hade lönat sig för SAS och medlemmarna i EuroBonus.

Bonusprogrammen är flygbolagets viktigaste intäktskällor

Flygbolagens bonusprogram har på senare år börjat spela en allt viktigare roll som intäktskälla då försäljning av poäng via kreditkort, hotell, shopping och lifestyle partners. Genom att utöka möjligheterna att tjäna poäng bortom flygresor så har bonuspoäng blivit allt mer tillgängliga för allmänheten och idag står icke-flygrelaterade aktiviteter för merparten av alla poäng som tjänas.

I takt med att fler medlemmar i flygbolagens bonusprogram sitter på stora poängsaldon så har möjligheterna att hitta bonusplatser försvårats. Detta både som ett resultat av pandemin med hög efterfrågan på privatresor och låg kapacitet, men även då intresset för bonuspoäng har ökat och konsumenterna besitter en större kunskap.

Avsaknaden av tillgänglighet till populära resmål är något som har varit föremål för frustration bland medlemmarna i flygbolagens bonusprogram då poängen i slutändan inte har något värde om de inte kan användas. Bonusplatser är i grund och botten osålda platser som flygbolaget inte räknar med att kunna sälja för pengar, men i takt med att bonusprogrammen har blivit en allt viktigare intäktskälla så kan bonusplatser betraktas som minst lika intäktsbringande som en vanlig betald flygbiljett.

För att skapa engagemang och värde i bonusprogrammet så har två flygbolag British Airways och Qantas infört specialflygningar där alla stolar på flygplanet kan bokas med poäng.

EuroBonusprogrammet är SAS tveklöst viktigaste intäktskälla.

Qantas Points Plane

Qantas lanserade sin första Points Planes kampanj år 2019 där flygbolaget satte in en specialflygning på Airbus A380 mellan Melbourne och Tokyo. Denna rutt trafikeras vanligtvis inte av en Airbus A380 utan skälet till varför man valde att sätta in det största flygbolaget i flottan var då Qantas hade fått en charterförfrågan från Tokyo.

Då flygplanet annat fall skulle ha flugits upp tomt från Melbourne till Tokyo så valde Qantas att släppa alla stolar på flygningen som bonusplatser. Kampanjen visade sig vara en stor succé där flygningen bokades upp inom loppet av några få timmar. Sedan dess har Qantas repeterat succén genom att erbjuda points planes kampanjer i samband med att nya linjer invigs, exempelvis säsongsrutten mellan Perth och Rom där premiärturen var ett points plane.

Qantas Business Class.

British Airways Avios Only

British Airways är det senaste flygbolaget att haka på trenden med lanserandet av Avios Only flygningar där alla stolar på flygningen är bokningsbara med Avios. British Airways har tillskillnad från Qantas valt en aningen med konservativ approach och begränsat flygningarna till kort och medeldistans.

British Airways första Avios only flygning går av stapeln i november 2023 mellan London Gatwick och Sharm El Sheikh i Egypten, följt av Geneve i februari 2024. Dessa flygningar trafikeras av en Airbus A320 i Europakonfiguration med 162 stolar ombord där varje stol går att boka med Avios i British Airways bonusprogram Executive Club.

Intresset för flygningarna har varit stort, men flygbolaget har ännu inte meddelat om de kommer att utöka Avios Only konceptet till långväga destinationer så som New York, Barbados eller Maldiverna.

Barbados är en av kandidaterna för British Airways nästa Avios Only flygningar.

SAS EuroBonus "members only" flights?

Hos SAS finns det inga planer på att införa liknande initiativ för medlemmarna i EuroBonus, men vi på Chatflights tror att det kommer att bli en dundersuccé. Ett av de största klagomålen bland medlemmarna är bristen på bonusplatser på SAS egna flygningar, framför allt till populära destinationer som New York, Malaga och Kanarieöarna.

Att avsätta en hel flygning åt bonusresenärer innebär en stor kostnad och med tanke på SAS nuvarande ekonomiska situation så är det osannolikt att räkna med en ”members only” flygning till New York med kostnader i mångmiljonklassen. Detta till trots så kan kostnaderna associerade dessa typer av flygningar ses som en investering i EuroBonusprogrammet då man skapar lojalitet lojalitet och engagemang hos sina medlemmar.

Huruvida SAS kommer att haka på trenden och erbjuda dedicerade poängflygningar återstår att se.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg