Så bokar du first och business class på Qatar Airways med Avios

Qatar Airways är ett av världens bästa flygbolag och de erbjuder ett brett linjenätverk som sträcker sig över hela världen med anslutningar via deras nav i Doha. Flygbolagets first och business class-produkter håller absolut toppklass och är högt eftertraktade bland poängsamlare. I denna guide går vi igenom hur du bokar bonusresor i first och business class på Qatar Airways med Avios, hur du ska gå tillväga för att hitta platserna, samt smarta knep för att first class till priset av business class.

Bonusprogrammet Privilege Club och integrationen till poängvalutan Avios

Qatar Airways grundades år 1993 och är sedan 2013 medlem i Oneworld Alliance som det första och än så länge enda av de tre stora Mellanösternflygbolagen (Emirates, Etihad och Qatar Airways) att tillhöra en flygbolagsallians.

Qatar Airways blev medlemmar i Oneworld Alliance år 2013 som det första och enda av de tre stora Mellanösternflygbolagen att gå med i en global flygbolagsallians.

Flygbolagets bonusprogram Privilege Club under flera år haft ett dåligt rykte bland poängsamlare. Höga poängpriser, dålig tillgänglighet på bonusplatser, samt begränsade möjligheter för bokning på partnerflygbolag är tre av huvudskälen bakom programmets låga popularitet.

Under våren 2020 i samband med pandemins utbrott genomförde Qatar Airways omfattande förändringar i bonusprogrammet. Poängpriserna sänktes markant, de höga bränsletilläggen avskaffades och tillgängligheten på bonusplatser förbättrades. Privilege Club blev plötsligt ett mycket attraktivt bonusprogram som snabbt ökade i popularitet.

Qatar Airways Privilege Club

Under våren 2022 tog Qatar Airways beslutet att integrera sitt bonusprogram i Avios-ekosystemet. Avios är den gemensamma poängvalutan som International Airlines Group IAG använder. Här ingår British Airways Executive Club, Iberia Plus, Vueling Club och Aer Lingus Aer Club. IAG är moderbolaget till ovan British Airways, Iberia, Vueling och Aer Lingus, där Qatar Airways är den största minoritetsägaren med en andel på 25%.

I Avios ekosystemet bedriver varje flygbolag sitt egna bonusprogram där varje medlem själva avgör hur poängen tilldelas, vad bonusresor ska kosta, hur många bonusplatser som släpps, samt vilka nivåer som krävs för att uppnå status. Den gemensamma nämnaren är poängvalutan Avios som fritt kan överföras mellan de fyra olika bonusprogrammen. Den stora fördelen här är att du själv kan optimera både intjäning och användning av poäng för att få ut maximalt värde till lägsta möjliga poängpris.

Avios är den gemensamma poängvalutan som används inom IAG-koncernen.

Så prissätter Qatar Airways sina bonusresor

Gemensamt för de befintliga medlemmarna i Avios ekosystemet är att bonusresor prissätts baserat på klass och segment. I fallet British Airways Executive Club så leder denna prismodell ofta till höga poängpriser, i synnerhet om din resa innehåller långa och/eller många segment i hög klass.

Qatar Airways prissätter sina bonusresor efter avresezon och destinationszon vilket innebär att poängpriset är fast oavsett rutt och distans på respektive segment i resan. Flygbolaget publicerar ingen bonustabell utan har istället en kalkylator där de dagsaktuella poängpriserna finns publicerade.

Qatar Airways har ingen bonustabell publicerad, utan alla priser kan räknas fram via deras kalkylator på hemsidan.

Qatar Airways erbjuder två kategorier av bonusresor:

Saver awards

Denna kategori av bonusresor är så kallade ”rena” bonusresor och släpps i begränsad omfattning på utvalda flygningar. Saver awards bokas i bokningsklass Z för First, U för business och X för ekonomiklass. Dessa bokningsklasser används uteslutande för bonusresor och uppgraderingar och de är gemensamma för alla flygbolag i Oneworld. Saver awards är den billigaste kategorin av bonusresor och priserna för dessa återfinnes i kalkylatorn som finns på flygbolagets hemsida.

Saver-awards indikeras utan någon symbol på hemsidan.

Flex awards

Denna kategori av bonusresor är vanliga betalda flygbiljetter som kan betalas med poäng. Dessa bokas i ordinarie betalda bokningsklasser och släpps i större omfattning. Vissa kapacitetsbegränsningar gäller fortfarande, mer specifikt på flygningar som är väldigt fullbokade där bonusplatser i flex-kategorin inte släpps, trots att det finns platser kvar till försäljning på flygningen. Till skillnad från många andra flygbolag som prissätter denna kategori av bonusresor efter flygningens marknadspris så tillämpar Qatar Airways fasta poängpriser. Priset för en flex-bonusresa är dubbla poängpriset av en saver-bonusresa. För att räkna ut kostnaden är det alltså priserna från kalkylatorn multiplicerat med två.

Flex-awards markeras på hemsidan med symbolen Q2. Dessa prissätts som dubbla priset av saver-awards.

Sweet-spots i Qatar Airways bonustabell

Qatar Airways publicerar ingen officiell bonustabell men baserat på priserna i kalkylatorn så är det tydligt att de tillämpar fasta priser med inofficiella zoner. Poängpriserna är låga överlag och du får ut bra värde till de flesta destinationer i first och business class. Vi har sammanställt några sweet-spots som erbjuder exceptionellt bra värde för poängen.

  • Europa till Oceanien för 180.00 Avios i business class eller 270.000 Avios i first class
  • Europa till Sydostasien för 150.000 Avios i business class eller 225.000 i first class
  • Europa till Sydafrika för 150.000 Avios i business class
  • Europa till Maldiverna för 130.000 Avios i business class
  • Europa till Indien för 110.000 Avios i business class
Sydney i business class för 180.000 Avios tur och retur är en ovanligt bra sweet-spot.

Då släpper Qatar Airways sina bonusplatser

Qatar Airways släpper sina bonusplatser som tidigast 361 dagar före flygets avgång. Till skillnad från många andra flygbolag så är Qatar väldigt generösa med bonusplatser vid det första släppet då det vanligtvis släpps platser på nästan varje avgång, med undantag för de mest populära avgångarna. Här är chanserna goda att hitta bonusplatser om du är ute i god tid.

Antalet bonusplatser som släpps

  • First class: 1-2 platser per avgång beroende på rutt.
  • Business class: 2 platser per avgång.
  • Ekonomiklass. Upp till 9 platser per avgång.

Tur- och returresor bokade som två enkelresor medför flexibilitet

Qatar Airways prissätter enkelresor till 50% av tur och returresans pris. För dig som vill vara säker på att boka platserna först av alla är rådet att boka ut- och hemresan som två separata enkelbiljetter då det inte uppstår någon merkostnad i poäng. Den stora fördelen med att boka resan som två enkelbiljetter är delvis då du ökar dina chanser att säkra platserna när de släpps, men även då du får mer flexibilitet gällande av och ombokningar.

Bonusresor på Qatar Airways kan av- och ombokas fram till 3 timmar före första flygets avgång. Detta innebär att en tur och returresa inte kan bokas av eller om när utresan har påbörjats. Genom att boka resan som två separata enkelresor så kan du ändra din hemresa vid behov.

Nackdelen med att boka en tur- och returresa som två separata enkelresor är att man behöver betala dubbla avbokningsavgifter om man bestämmer sig för att boka av hela resan. Lyckligtvis debiterar Qatar endast 25 USD per person i avbokningsavgift om man bokar av sin resa mer än 24 timmar innan avgång.

Genom att boka ut och hemresan som två separata enkelresor så kan du boka bonusplatserna först av alla i samband med att de släpps. Din resa blir även med flexibel ifall ni behöver ändra på hemresan under resans gång.

Dela upp din resa i separata bokningar om ni är fler än två som vill resa i business class

Att boka business class för poäng åt en hel familj på Qatar är svårt då endast två bonusplatser släpps åt gången. Om fler än två platser ska bokas så kommer hela resan att prissättas som en flex-award mot dubbla poängpriset. I händelse av att ni är fler än två som reser så är rekommendationen att boka två bonusplatser till det låga saver-priset och därefter göra en separat bokning för övriga passagerare till det högre flex-priset.

Om ni är fler än två som reser för Avios så blir det billigare att dela upp bokningen på separata bokningar. Boka två platser i saver-kategorin till det låga poängpriset, samt övriga passagerare på en separat bokning i den dyrare flex-kategorin.

Så söker du tillgänglighet

När det kommer till att söka tillgänglighet så är det saver-kategorin som är mest intressant då dessa bonusplatser är billigast och därmed erbjuder bäst värde för poängen. Till skillnad från vissa andra flygbolag i Oneworld som gör alla saver-platser tillgängliga för alla medlemmar i Alliansen så ger Qatar bättre tillgänglighet på saver till sina medlemmar än till övriga partners.

Detta försvårar möjligheterna att använda tredjepartsverktyg för att hitta tillgänglighet då man är förpassad till Qatar Airways egen hemsida som inte är den mest användarvänliga.

Förbättrad tillgänglighet till de egna medlemmarna medför givetvis att det är lättare att hitta platser med god framförhållning och för dig som vill resa långt framåt i tiden så är det relativt enkelt att söka fram tillgänglighet genom att välja ett datum långt fram i tiden och sedan klicka sig igenom varje datum. Hemsidan är dessvärre långsam, dåligt designad och användarovänlig. Det gäller därför att ha koll på de olika symbolerna för att veta vad man ska leta efter, samt hur man ska söka.

Qatar Airways hemsida är långsam och jobbig att använda. Månadsvyn för bonusresor låter dig inte att filtrera på klass, vilket är en nödvändighet för att hitta tillgänglighet i de högre klasserna.


Ett enklare sätt att söka tillgänglighet med en tydlig månadsvy är att använda sig av sökmotorerna på American Airlines och Alaska Airlines. Dessa flygbolag är partners i Oneworld och har tillgång till bonusplatser på Qatar Airways, dock med något sämre tillgänglighet.

American Airlines sökmotor låter dig filtrera månadsvy på en specifik rutt och klass. I detta exempel direktflyg mellan Doha och Sydney i first class. Via kalendern kan du enkelt se antalet tillgängliga datum. När du har hittat ett datum så kan tillgängligheten verifieras genom att söka upp samma flygning på Qatars egen sökmotor.

American Airlines sökmotor gör det möjligt att få en månadsvy över specifika rutter och klasser. Dock har American tillgång till färre bonusplatser än Qatars egna program vilket innebär att kalendern inte visar all tillgänglighet.

Qatar Airways First Class destinationer

Qatar Airways erbjuder business class på alla långdestinationer och att söka fram dessa bonusplatser medför sällan några större svårigheter. Flygbolagets first class har på senare år hamnat i skymundan i samband med lanseringen av deras Q-Suites Business Class, som enligt flygbolagets VD Akbar Al Baker håller samma nivå som konkurrerande flygbolags first class.

Faktum är att first class fortfarande erbjuds på Qatar Airways, om än på väldigt begränsade rutter och marknader. Följande rutter har first class ombord:

  • Alla flygningar inom Mellanöstern då business class på dessa flyg marknadsförs som first class för att möta efterfrågan på lokala marknader.
  • Alla flygningar med Airbus A380. Dessa trafikerar rutterna mellan Doha och London, Bangkok och Sydney, med begränsade frekvenser till Perth och Paris.
  • Flygningar med inhyrda Boeing 777-300ER från Cathay Pacific. Dessa trafikerar rutterna mellan Doha och Hong Kong, Istanbul, Maldiverna, samt Zürich. 
Qatar Airways Airbus A380.

Under pandemin spekulerades det länge i att flygbolaget planerade att avskaffa first class helt och hållet då klassen inte erbjöds på några flygningar bortsett från flygningarna inom Mellanöstern. Den ökade efterfrågan efter pandemin i kombination med flygbolagets dispyt med Airbus angående färgproblemen på A350 ledde till stora kapacitetsbrister.

För att öka kapaciteten valde Qatar Airways att återaktivera sin A380-flotta, samt hyra in Boeing 777-300ER från Cathay Pacific. Båda dessa flygplanstyper har first class ombord och klassen erbjöds åter igen på utvalda långdistansflygningar. Det är värt att notera att dessa flygplan endast används som en temporär lösning i väntan på att hela A350-flottan är återaktiverad och det finns ännu ingen tydlig tidsplan förrän när dessa flygplan lämnar flottan för gott. Huruvida Qatar Airways väljer att lansera en ny first class på Boeing 777-9X som förväntas tas i trafik under slutet av 2020-talet är ännu oklart.

Qatar Airways First Class på Airbus A380.

Var uppmärksam om flygplansbyten när du reser med Qatar Airways

Qatar Airways har en mångfaldig flygplansflotta med flera olika flygplanstyper och säteskonfigurationer. Flygbolaget är kända för att genomföra flygplansbyten med kort varsel, dessa kan både vara till din fördel men oftast till din nackdel.

Q-Suites business class finns I dagsläget ombord på majoriteten av Boeing 777-flottan, alla Airbus A350-1000, samt utvalda A350-900. I bokningsdialogen marknadsförs Q-Suites tydligt men det är ingen garanti att produkten kommer att levereras när det väl är dags att resa.

I händelse av ett flygplansbyte så är Qatar Airways tämligen tillmötesgående och om du har bokat din resa för pengar så erbjuds du möjligheten att byta till en annan avgång med Q-Suites utan extra kostnad. Om du har bokat din resa för poäng så erbjuds inte denna möjlighet.

Qatar Airways Q-Suites på Airbus A350-1000.

First Class på långflygningar erbjuds i dagsläget på Airbus A380, samt inhyrda Boeing 777-300ER från Cathay Pacific. Även här finns det alltid en risk för flygplansbyten och om du har bokat first class så är risken stor att du blir nedgraderad till business class om ett flygplansbyte skulle ske. Här är Qatar dock väldigt tillmötesgående oavsett om du har bokat din resa för poäng eller pengar.

Om du har bokat din resa med poäng så har du möjlighet att boka om din biljett till en annan avgång med first class ombord, oavsett om bonusplatser finns tillgängliga ombord eller inte. Du har även möjlighet att få mellanskillnaden till business class återbetald, eller kräva en full återbetalning av biljetten ifall du väljer att avboka din resa. En liten guldkant är att ombokningar till avgångar utan bonusplatser sker i vanliga betalda bokningsklasser som därmed möjliggör poängintjäning.

När du bokar din resa med lång framförhållning till rutter som Bangkok, Hong Kong, London, Perth och Maldiverna är risken stor att ett flygplansbyte kommer att ske. Du bör därför räkna med att eventuellt behöva boka om din resa till en annan avgång. Det positiva är dock att dessa rutter ofta har flera avgångar per dag där du har goda chanser att bli ombokad till first class på en annan flygning samma dag. Den enda destination där du mer eller mindre är garanterad first class är till Sydney. Detta är en av flygbolagets flaggskepprutter och en destination med krav på hög kapacitet, därav flygs rutten alltid av en Airbus A380 och flygplansbyten sker ytterst sällan. Här kan du med stor säkerhet räkna med att flyga i first class om du bokar din resa långt fram i tiden.

Qatar Airways är kända för att genomföra flygplansbyten, ofta i sista minuten.

Så flyger du first class till priset av business class

Qatar Airways begränsade nätverk av first class innebär att det finns relativt få rutter där det är möjligt att få first class genomgående på hela resan. De flesta bonusprogram prissätter hela bonusresan per väg baserat på den högsta klassen, vilket i detta fall hade inneburit att man hade behövt betala poängpriset för first class, även om det endast innefattar en kort flygning inom Mellanöstern.

Qatar Airways har löst detta genom att prissätta bonusresan baserat på klassen av den längsta flygningen. Detta innebär att du på utvalda rutter kan flyga first class på en kort delsträckan och därmed utnyttja hela markupplevelsen, samt tillhörande förmåner utan att betala det högre poängpriset.

Följande ruttkombinationer gör det möjligt att flyga first class till priset av business class:

  • Resor till alla destinationer i Mellanöstern
  • Europa till Maldiverna
  • London till Australien, samt utvalda destinationer i Asien och Afrika
  • Hela Nordamerika till Bangkok, Hong Kong och Maldiverna
  • Los Angeles, San Francisco, Houston, Seattle och Dallas till Sydney och Perth

Något som man behöver ha i åtanke är att detta knep endast fungerar om resan innehåller business och first class i kombination med varandra. Det kommer inte att vara möjligt att exempelvis flyga business class till priset av ekonomiklass genom att boka in den längsta sträckan i ekonomi.

När bokning görs på hemsidan så kommer den automatiskt att prissätta resan i som business class när den kortaste delsträckan är i first class. Detta förutsätter dock att bonusplatser finns tillgängliga i saver-kategorin på alla segment.

Följande resa från Istanbul till Bangkok kostar 70.000 Avios enkel väg.
Väljer man first class på det korta segmentet IST-DOH och business på det långa segmentet DOH-BKK är poängpriset detsamma, dvs 70.000 vilket är priset för business class.
Väljer man att boka hela resan i first class genomgående hamnar poängpriset på 105.000 Avios.
Ingen förändring sker i priset om man väljer business class på det korta segmentet IST-DOH. First class priset på 105.000 Avios gäller för hela resan då det längsta benet DOH-BKK är i first class.

Om någon av delsträckorna är i den högre flex-kategorin så kommer systemet att prissätta resan enligt den kombination som är fördelaktigast för kunden. Detta kan ibland ske genom att resan prissätts som kostnaden av två separata enkelresor i samma bokning.

Om hemsidan inte prissätter resan rätt så behöver man ringa in för att boka resan. En skicklig agent ska kunna prissätta resan till korrekt poängpris under förutsättning att bonusplatser finns tillgängliga på alla segment.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg