Så bokar du business class på EVA Air med SAS EuroBonuspoäng

Taiwanesiska EVA Air rankas som ett av världens bästa flygbolag och är sedan 2013 medlemmar i Star Alliance. Flygbolaget trafikerar 6 destinationer i Europa med goda anslutningar till Sydostasien, Fjärran Östern och Australien. Flygbolagets business class är en av de bästa produkterna som går att boka med EuroBonuspoäng och att hitta tillgänglighet kan vara en utmaning då relativt få bonusplatser släpps. I denna guide går vi igenom som du behöver veta om att boka business class på EVA Air med EuroBonuspoäng.

Då släpper EVA Air sina bonusplatser

EVA Air släpper sina bonusplatser som tidigast 360 dagar före flygets avgång. Antalet bonusplatser som släpps är som följande:

  • Business class: 2 platser per avgång (upp till 9 platser kan släppas nära inpå avgång)
  • Ekonomiklass: Upp till 9 platser per avgång

Flygbolaget gör ingen distinktion mellan kort och långdistansflygningar när det kommer till biljettsläpp, utan platserna släpps som tidigast 360 dagar före flygets avgång oberoende av rutt och destination.

När det kommer till antalet avgångar som platserna släpps på så är det lite mer komplicerat då flygbolaget inte släpper bonusplatser på alla avgångar, utan endast utvalda avgångar vid 360-dagarssläppet. Detta är extra relevant på långrutterna då det hör till vanligheterna att bonusplatser endast släpps på ett fåtal avgångar per månad på de populäraste avgångarna till t.ex London, Paris och Brisbane.

EVA Air Boeing 787-10 Dreamliner.

Rutter och destinationer med bäst tillgänglighet på bonusplatser

EVA Air har ett brett linjenät med 48 internationella destinationer i 22 länder. Nedan listar vi flygbolagets destinationer och rutter under april 2023 (viss variation kan förekomma).

Europa

  • Amsterdam
  • London Heathrow
  • Milano
  • München
  • Paris
  • Wien

Nordamerika

  • Chicago
  • Houston
  • Los Angeles
  • New York
  • San Francisco
  • Seattle
  • Toronto
  • Vancouver

Oceanien

  • Brisbane

Asien

  • Angeles City
  • Aomori
  • Bangkok
  • Beijing
  • Cebu
  • Chengdu
  • Da Nang
  • Denpasar
  • Fukuoka
  • Hangzhou
  • Hanoi
  • Ho Chi Minh City
  • Hong Kong
  • Jakarta
  • Kaohshiung
  • Komatsu
  • Kuala Lumpur
  • Macau
  • Manilla
  • Okinawa
  • Osaka
  • Phnom Penh
  • Sapporo
  • Sendai
  • Seoul
  • Shanghai
  • Taipei (hub)
  • Tokyo Haneda
  • Tokyo Narita

För oss som är baserade i Skandinavien så är det rutterna från Europa som vi är mest intresserade av. EVA Air flyger nonstop till Taipei från Milano, München, Paris och Wien, medan de flyger med en teknisk mellanlandning i Bangkok från Amsterdam, London och utvalda avgångar från Wien. Den tekniska mellanlandningen i Bangkok kom till av geopolitiska skär då Taiwanesiska flygbolag fram till år 2006 inte fick använda sig av kinesiskt luftrum för flygningar mellan Europa och Taiwan.

På flygningarna från London, Amsterdam och Wien till Bangkok har EVA Air så kallade 5th freedom rättigheter vilket innebär att de får sälja biljetter på dessa flygningar som enskilda segment, utan att behöva slussa passagerare via Taipei.

Bangkok erbjuder god tillgänglighet i business class

Bangkok är en storfavorit bland skandinaver och en av våra mest efterfrågade destinationer på Chatflights. Efterfrågan på bonusresor till Bangkok har ökat explosionsartat efter pandemin och EVA Air:s 5th freedom rutter mellan London, Amsterdam, Wien och Bangkok är ett bra alternativ för resenärer som vill säkra en bonusresa i business class med god framförhållning.

Mellan Wien och Bangkok finns det goda möjligheter att hitta bonusplatser i business class i samband med första släppet 360 dagar före avgång med 1-3 avgångar per vecka med tillgängliga bonusplatser. Amsterdam och London till Bangkok är desto svårare då bonusplatserna inte släpps i lika stor utsträckning på dessa rutter. Här släpps platserna vid senare tillfällen och det är ofta möjligt att hitta platser med 3-6 månaders framförhållning.

Bangkok är en av de lättaste destinationerna att boka i business class med EVA Air om du är ute i god tid.

Milano, München och Wien till Taipei (direkt) har bäst tillgänglighet bland Europarutterna

För dig som vill resa via Taipei till andra delar av Asien så som Vietnam, Filippinerna, Bali och Singapore så direktflyget mellan Wien och Taipei, samt München och Taipei de bästa när det kommer till anslutningar, både från Skandinavien där det finns morgonflyg till Wien och München med anslutning samma förmiddag, samt på andra ändan vidare ut till Asien då dessa flyg landar på morgonen i Taipei med gott om tid att ansluta vidare.

På returen så avgår flygningarna till München, Milano, Wien och Paris strax innan midnatt vilket innebär att det finns goda möjligheter att ansluta från Asien samma kväll, samt vidare till Skandinavien efterföljande morgon.

Från Milano, München och Wien till Taipei finns det goda möjligheter att ansluta vidare till Asien. Hanoi är en av destinationerna med goda anslutningsmöjligheter från dessa tre Europarutter.

Taipei-Brisbane är en av få anslutningar till Australien i business class som kan bokas med EuroBonuspoäng

Brisbane är flygbolagets enda destination i Oceanien och denna flygning är en av få anslutningar mellan Australien och Europa som kan bokas genomgående i business class med EuroBonuspoäng långt framåt i tiden.

På denna rutt finns det goda möjligheter att hitta bonusplatser om du är ute i god tid vid 360-dagarssläppet och det förekommer även ytterligare släpp under vår, sommar och höstmånaderna. Att hitta anslutningsflyg som matchar flygningarna till och från Brisbane kan däremot vara en utmaning.

BR315 från Taipei till Brisbane avgår kl 0910 på morgonen vilket innebär att flygningarna från Milano, München, Paris och Wien (direkt) endast kan ansluta då dessa landar i Taipei på morgonen. På returen avgår BR316 från Brisbane till Taipei kl 2205 och landar i Taipei efterföljande morgon kl 0515 vilket innebär att det endast är möjligt att ansluta vidare till Amsterdam och London då dessa flyg lämpar Taipei på morgonen.

Taipei-Brisbane är en av få anslutningar till Australien som kan bokas i business class med EuroBonuspoäng.

Verktyg för att söka tillgänglighet på EVA Air

Bonusplatser på EVA Air kan sökas i alla sökmotorer och tredjepartsverktyg för bonusresor på Star Alliance. För bokningar med EuroBonuspoäng är följande sökmotorer och verktyg de mest användbara:

  • Awardfares
  • Awardhacks
  • United Airlines sökmotor
  • SAS Star Alliance sökmotor

Awardfares är ett användbart verktyg som ger en tydlig överblick över alla tillgängliga rutter och destinationer. Här kan du själv filtrera på klass, datum och destination. Awardfares använder fyra olika sökmotorer från Star Alliance som datakälla (United, Air Canada, Avianca och SAS) i sina sökresultat. Diskrepanser kan förekomma mellan dessa tre datakällor varvid SAS inte alltid har tillgång till samma platser som visas hos United, Avianca och Air Canada.

Awardfares.

Awardhacks är ett annat användbart verktyg som är något mer primitivt än Awardfares, men använder SAS som sin enda datakälla. Detta innebär att tillgängligheten som visas stämmer till 100% mot vad som faktiskt går att boka med EuroBonuspoäng. Awardhacks har en sökfunktion för Star Alliance bonusresor där det är möjligt att söka en specifik rutt under en 14-dagarsperiod.

Fördelen med Awardhacks är att sökningarna görs i realtid och platserna som visas är ”färska”. Detsamma kan inte sägas om Awardfares som ofta presenterar gamla resultat som har sparats från tidigare sökningar. Nackdelen med Awardhacks är att det kan ta lång tid att söka igenom längre tidspann då hemsidan endast visar två veckor åt gången.

Awardhacks låter dig söka efter bonusplatser på en specifik rutt max 14-dagar åt gången. Alla sökningar görs i realtid och tillgängligheten som visas är densamma som SAS har tillgång till.

United Airlines sökmotor är ett användbart verktyg för dig som vill se sökningar i realtid över en månadsvy. Månadskalendern är mest användbar vid sökningar på en specifik rutt t.ex Paris-Taipei där filtreringen görs på direktflyg. Nackdelarna med Uniteds sökmotor är att den endast visar datum 337 dagar framåt i tiden, vilket är det tidigaste datumet som Mileage Plus kan boka bonusresor. Likaså förekommer diskrepanser i tillgänglighet mellan vad United kan boka och vad SAS kan boka. United Airlines har generellt tillgång till bättre tillgänglighet hos EVA Air vilket innebär att några av platserna som visas inte går att boka hos SAS.

United Airlines sökmotor gör det enkelt och snabbt möjligt att få en månadsvy över tillgängligheten på en specifik rutt.

SAS Star Alliance sökmotor är ett bra verktyg för att söka och boka bonusresor direkt på SAS hemsida. Sökmotorn erbjuder inga möjligheter att visa resor i mixade klasser och likaså behöver man söka dag för dag vilket är både tidskrävande och omständligt. Sökmotorn används med fördel som ett verktyg för att verifiera tillgängligheten från de andra sökverktygen, samt för att kunna se platserna i realtid.

SAS Star Alliance sökmotor erbjuder ingen möjlighet till månadsvy. Däremot är den ett användbart verktyg för att verifiera tillgänglighet.

Flygplanstyper och kabinprodukter i EVA Air:s flygplansflotta

EVA Airs flygplansflotta består av 75 passagerarflygplan. Långdistansflottan utgörs av 34 Boeing 777-300ER, 6 Boeing 787-10 Dreamliner och 4 Boeing 787-9 Dreamliner. Kortdistansflottan utgörs av 19 Airbus A321, 3 Airbus A330-200 och 3 Airbus A330-300.

Flygbolagets business class går under tre separata varumärken: Royal Laurel Class, Premium Laurel Class och Business Class.

Royal Laurel Class

Royal Laurel Class är produktnamnet på EVA Air:s business på långdistansflyg och denna produkt återfinnes på Boeing 777-300ER och Boeing 787-9/10 Dreamliner. Detta är flygbolagets bästa produkt både när det kommer till hårdvara, samt hårdvara och mjukvara.

Royal Laurel Class på Boeing 777-300ER.

Stolen på Boeing 777-300ER är i en reverse herringbone konfiguration där alla passagerare har direkt tillgång till mittgången. På Boeing 787-9/10 Dreamliner är stolarna konfigurerade i en förskjuten konfiguration även där med direkt tillgång till mittgången. Stolstypen på Boeing 787-9/10 Dreamliner är densamma som SAS använder i business class på Airbus A330-300 och A350-900.

Royal Laurel Class på Boeing 787-9/10 Dreamliner.

Premium Laurel Class

Premium Laurel Class är produktnamnet på EVA Air:s business class på kort och medeldistansflyg. Denna produkt återfinnes på flygbolagets Airbus A330-200 och A330-300 och motsvarar den äldre generationens business class. Här är stolarna konfigurerade i en 2-2-2 konfiguration och på de äldre A330-200 är stolarna inte fully flat, medan A330-300 har fully-flat. Stolarna erbjuder fullgod komfort på flygningar upp till 4-5 timmar, i linje med vad som normalt förväntas på flygningar inom Asien.

Premium Laurel Class på Airbus A330-300.

Business Class

Business Class är produktnamnet på EVA Airs business class på kortdistansflyg. Denna produkt återfinnes på flygbolagets Airbus A321 som används på de kortaste flygningarna. Stolarna på dessa flygplan är väldigt lika vad du kan förvänta dig i premium economy på långflygningar eller t.ex inrikesflygningar inom Nordamerika. Stolarna är arrangerade i en 2-2 konfiguration med generöst benutrymme och lutning.

Business Class på Airbus A321. Dessa flygplan används på flygbolagets kortaste rutter.

Tänk på detta när du bokar din bonusresa med EVA Air

När det kommer till att hitta tillgänglighet på EVA Air så behöver man ofta söka varje delsträcka individuellt och sedan pussla ihop segmenten. I många fall så fungerar detta problemfritt, men flygbolaget har på senare tid börjat blockera ut segment. Detta innebär att två segment t.ex Brisbane till Taipei och Taipei till Wien inte kan bokas in i kombination med varandra trots att bonusplatser finns tillgängliga på bägge flyg. Detta är problematiskt när du försöker bygga en komplex resa då det begränsar dina möjligheter att ansluta vidare från ditt långflyg.

För att få en indikation på om två flyg kan säljas in i kombination med varandra så behöver du söka dem som en genomgående sökning i SAS Star Alliance sökmotor. Exempelvis Wien-Taipei-Bali. Om hela resan dyker upp i business class så innebär det att segmenten kan säljas in i kombination med varandra. Om flygningarna dyker upp som tillgängliga när de söks individuellt men inte i kombination med varandra så är sannolikheten stor att de inte kan bokas som en anslutning. I vissa fall så kan man vara tvungen att behöva boka ett anslutningsflyg i ekonomiklass för att kunna sälja in den långa sträckan i business class.

En skicklig SAS-agent kan komma runt begränsningen genom att sälja in segmenten i specifika ordningar, men om det inte fungerar så är alternativen att välja en delsträcka i ekonomiklass, alternativt att hitta anslutningar från Taipei med andra flygbolag än EVA Air. Destination och rutt är givetvis en begränsande faktor då man behöver förhålla sig med tillgänglighet, samt SAS bokningsregler för Star Alliance bonusresor.

Denna begränsning gäller även om du bokar det långa segmentet på en bonusresa för att säkra upp tillgänglighet med avsikten att lägga på de kortare segmenten vid ett senare tillfälle. Även här kan segmenten blockera ut varandra vilket innebär att du inte kan lägga på flygningar på den befintliga resan.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg