Så bokar du ANA First och Business med SAS EuroBonuspoäng

Japanska All Nippon Airways är ett av världens bästa flygbolag och sedan 1999 medlemmar i Star Alliance. Medlemskapet i Star Alliance gör dem till ett mycket eftertraktat flygbolag att boka med poäng, men att hitta tillgänglighet är inte helt lätt då flygbolaget historiskt har varit mycket restriktiva med att släppa platser. I denna guide går vi igenom allt som du behöver veta om att boka bonusresor på All Nippon Airways med EuroBonuspoäng.

Då släpper All Nippon Airways sina bonusplatser

All Nippon Airways släpper sina bonusplatser tidigast 355 dagar före flygets avgång. Antalet bonusplatser som släpps är följande:

  • Ekonomiklass: 1-2 platser per avgång
  • Business class: 1 plats per avgång
  • First class: 1 plats per avgång

Ingen distinktion görs mellan klass och rutt vilket innebär att det är möjligt att boka first class så tidigt som 355 dagar före flygets avgång under förutsättning att platser släpps.

All Nippon Airways har historiskt varit väldigt restriktiva med att släppa bonusplatser både till det egna programmet ANA Mileage Bank såväl som till övriga Star Alliance partners. Tillskillnad från Lufthansa Group, Thai Airways Singapore Airlines som har bilaterala avtal med vissa partners där tillgängligheten varierar beroende på vilket program som resan bokas med så är tillgängligheten som ANA släpper densamma hos alla partners. Detta innebär att EuroBonusmedlemmar har tillgång till exakt lika många bonusplatser på ANA som t.ex Lufthansa Miles&More, Air Canada Aeroplan eller Singapore Airlines KrisFlyer. Trots att tillgängligheten är densamma mellan de olika programmen så är ANA ytterst restriktiva med att släppa bonusplatser.

Vid det första släpper 355 dagar före flygets avgång så släpps i regel endast en bonusplats per avgång i first, business och ekonomiklass. I ytterst sällsynta fall så kan ANA släppa två platser i first eller business, men detta är inget som man bör förvänta sig. I de fall där ANA släpper två platser så brukar det ske under vintertidtabellen som går från sista helgen i oktober till sista helgen i mars.

Cirka 30 dagar före flygets avgång så släpper ANA upp ytterligare tillgänglighet på sina flygningar. Här finns det möjlighet att hitta upp till 4 bonusplatser i business class på samma avgång och upp till 9 platser i ekonomiklass. Tidigare så öppnade ANA även upp fler bonusplatser i first class inom detta tidsfönster med möjlighet att hitta upp till två platser på samma avgång, men sedan ett år tillbaka så har ANA slutat släppa first nära inpå avgång. I de fall där bonusplatser i first släpps upp nära inpå avgång så sker det som ett resultat av en avbokning i sista minut.

All Nippon Airways bonusplatser släpps som tidigast 355 dagar före flygets avgång. Här finns det möjlighet att hitta bonusplatser i first class om du hänger på låset.

Tillgängligheten då vs nu

Före pandemin så var ANA generösa med tilldelningen av bonusplatser då flygbolaget släppte en bonusplats i first, business och ekonomiklass på nästan varje avgång i samband med att flygningen gick till försäljning 355 dagar före avgång. Detta gjorde det relativt enkelt att hitta tillgänglighet så länge man hänger på låset och bokar platserna i samband med att de släpps.

Idag ser situationen mycket annorlunda ut då ANA har blivit allt mer restriktiva med att släppa bonusplatser. Detta kan härröras till en rad olika faktorer, men nedan belyser vi de tre främsta skälen till varför tillgängligheten har stramats åt.

Den explosiva efterfrågan av resor till Japan och Asien efter pandemin

Pandemin och dess efterverkningar har haft en stor påverkan på resebranschen och vänt uppochner på hela resebranschen. Japan var ett av länderna med hårdast restriktioner för inresa och de öppnade upp för utländska besökare relativt sent under hösten 2022.

Stängningen på två och ett halvt åt har resulterat i en turistboom i landet med hög beläggning, trots höga priser. En annan faktor som spelar stor roll är att pandemin har lett till en minskning av affärsresandet och ökat fritidsresande. Premium leisure är ett segment som har växt kraftigt där privatresenärer i större utsträckning kostar på sig att flyga i first och business class. Historiskt har affärsresenärerna stått för merparten av stolarna som säljs i premiumkabinerna, men idag står privatresenärer för en stor andel av stolarna som säljs.

Privatresenärer har i större utsträckning tillgång till bonuspoäng och är mer benägna att använda dem än en affärsresenär vars resa är bekostad av sin arbetsgivare. Vad detta medför är att flygbolagen är mer restriktiva med att släppa bonusplatser så de löper en större risk att kannibalisera sin försäljning och gå miste om stora intäkter.

Efterfrågan på resor till Japan har ökat explosivt efter pandemin. Fritidsresenärer står för en stor del av efterfrågan.

Stängningen av Rysslands luftrum som har lett till en begränsning av kapaciteten mellan Europa och Japan

Kriget i Ukraina och stängningen av Rysslands luftrum har haft stora effekter på flygtrafiken mellan Europa och Japan. Före pandemin trafikerade ANA direktlinjer från Tokyo till Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, London Heathrow, München, Paris och Wien med dagliga avgångar. Flygbolaget hade även planer på att öppna upp direktlinjer till Stockholm och Milano.

Pandemins utbrott ledde till att linjer pausades, lades ner eller trafikerades med begränsade frekvenser. Stängningen av Rysslands luftrum sammanföll under Japans rådande inreseförbud vilket medförde att de redan få direktanslutningarna mellan Japan och Europa blev ännu färre.

Ett drygt halvår efter Japans öppnande så motsvarar kapaciteten mellan Japan och Europa en bråkdel av vad som fanns före pandemin, detta trots att efterfrågan och beläggningen ligger på rekordhöga nivåer. Mindre kapacitet innebär färre bonusplatser.

Stängningen av Rysslands luftrum har lett till längre restider med minskade frekvenser som resultat. Många av rutterna som trafikerades dagligen före pandemin går idag med 2-3 avgångar per vecka.

Pensionering av flygbolagets Boeing 777-300ER-flotta försenade leveranser av Boeing 777-9X

Boeing 777-300ER utgör stommen av ANA:s långdistansflotta. Före pandemin bestod flottan av 26 flygplan alla utrustade med first class ombord, som trafikerade destinationer som Frankfurt, London, New York, Los Angeles, San Francisco, Chicago, Washington DC och Houston med 1-2 avgångar per dag.

Under pandemin beslutade ANA för att pensionera 12 av dessa flygplan med målsättningen ersätta dem med 19 Boeing 777-9X under senare halvan av 2020-talet. Boeing 777-9X har drabbats av stora produktionsförseningar och än så länge finns det inget leveransdatum.

Idag trafikerar Boeing 777-300ER endast rutterna till London, New York, Chicago och Los Angeles, samt utvalda avgångar på San Francisco. Detta innebär en kraftig minskning av kapacitet, inte minst i first class jämfört mot innan pandemin.

ANA pensionerade en stor del av sin Boeing 777-300ER flotta under pandemin. Ersättaren Boeing 777-9X har drabbats av stora förseningar vilket har lett till en kapacitetsbrist hos många flygbolag, däribland ANA.

All Nippon Airways flygplanstyper och kabiner

All Nippon Airways långdistansflotta består idag av Boeing 787-8/9/10 Dreamliner, Boeing 777-300ER och Airbus A380. Ombordprodukterna skiljer sig kraftigt mellan de tre flygplanstyperna.

Business Staggered

Denna business class stol är i en förskjuten 1-2-1 konfiguration och lanserades under början av 2010-talet. Stolen finns på Boeing 787 flottan, Airbus A380, samt äldre Boeing 777-300ER. Stolarna erbjuder god komfort och avskildhet från medresenärerna, såväl som god förvaring under fotpallen.

ANA Business Staggered som finns på Boeing 787, Airbus A380 och äldre Boeing 777-300ER.

The Room Business Class

År 2019 tog ANA flygvärden med storm när de lanserade sin nya business class-svit The Room på Boeing 777-300ER. Denna produkt återfinnes på 9 av flygbolagets 13 Boeing 777-300ER varav 5 är levererade med de nya kabinerna från fabriken och 4 har renoverats. Kabinen består av 64 stolar i en framåt-bakåt alternerande 1-2-1 konfiguration.

The Room anses av många vara världens bästa business class stol där varje passagerare har en egen svit med dörrar som kan stängas. Stolarna har en bredd på hela 89 centimeter vilket gör dem bredare än många stolar i first class och tillräckligt breda för att kunna rymma två personer.

The Room som återfinnes på renoverade Boeing 777-300ER.

First Class Square

ANA First Class Square är den äldre first class-produkten som lanserades år 2010 på Boeing 777-300ER. Kabinen består av åtta sviter i en 1-2-1 konfiguration, alla utrustade med en stor videomonitor och egen garderob. Kabinen är inredd i ljust trä och ANA:s traditionella blåa stolstyg. En stor nackdel med denna kabin är de blockerade fönstren som begränsad mängden naturligt ljus, samt gör det svårt att se ut igenom fönstret. Likaså är sviterna dåligt lämpade för par som reser tillsammans då det saknas en divider mellan stolarna som man kan sänka. First Class Square finns idag på 4 av ANA:s orenoverade Boeing 777-300ER och produkten kommer att fasas ut inom de närmaste åren.

ANA First Class Square på äldre Boeing 777-300ER.

The Suite First Class

The Suite lanserades 2019 i samband med att ANA presenterade sina nya kabiner för Boeing 777-flottan och denna produkt är en vidareutveckling av First Class Square. Här består kabinen av 8 privata sviter utrustade med dörrar som kan stängas för maximal avskildhet, en 43-tums 4K videoskärm, samt elektroniska fönsterskydd som kan höjas och sänkas med en knapptryckning. Sviterna på mittenraden har även utrustats med en divider som kan höjas och sänkas vilket lämpar sig väl för par som reser tillsammans.

The Suite anses av många vara en av de bästa first class-produkterna på marknaden och är mycket eftertraktad bland poängsamlare som vill få ut den bästa tänkbara flygupplevelsen för sina poäng.

ANA First Class The Suite.

Verktyg för att söka tillgänglighet

Som medlem i Star Alliance så kan tillgänglighet på flygningar med All Nippon Airways sökas i alla sökmotorer och verktyg som visar bonustillgänglighet. Då ANA inte gör någon distinktion i antalet platser som tilldelas till respektive bonusprogram så är tillgängligheten som visas i sökmotorerna mycket tillförlitlig.

Följande sökverktyg är mest relevanta för medlemmar i EuroBonus:

  • Awardfares
  • Awardhacks
  • Air Canada Aeroplan sökmotor
  • Lufthansa Miles&More sökmotor (kräver minst 7000 miles i saldo för att kunna användas)
  • United Airlines sökmotor
  • SAS Star Alliance sökmotor

Som alltid är Awardfares mest användbart för att få en överblick över tillgängliga bonusplatser och datum. Ett stort problem med Awardfares är att tillgängligheten som visas inte är helt tillförlitlig då den sällan visar vad som finns tillgängligt i närtid, samt att många av de indexerade resultaten inte uppdateras vilket medför att platserna som visas ofta har hunnit bokas upp.

För dig som vill ha en bra kalendervy så rekommenderar vi United Airlines gamla sökmotor. För att söka tillgänglighet så behöver du först kartlägga vilken rutt som du vill söka. Därefter väljer du kalendervy och filtrerar på nonstop.

Den stora fördelen med att använda månadskalendern på Uniteds hemsida är att resultaten visas i realtid och kan bokas med EuroBonuspoäng. På rutter som trafikeras av både United och ANA t.ex New York, Los Angeles, San Francisco, Houston och Chicago så gäller det att hålla koll på resultatet med lägst poängpris då dessa bonusplatser är så kallade saver awards som kan bokas av alla bonusprogram i Star Alliance.

Månadskalendern på Uniteds hemsida gör det enkelt att få en överblick över vilka bonusplatser som finns tillgängliga, samt att tillgängligheten visas i realtid. Platserna som visas kan du boka med EuroBonuspoäng.

På rutterna till och från Europa är det desto enklare att urskilja tillgänglighet i kalendern då ANA är ensam aktör på alla rutter förutom Frankfurt och München.

Nackdelen med United Airlines sökmotor är att den endast visar datum 337 dagar framåt i tiden. Då ANA släpper sina bonusplatser 355 dagar i förväg så är chansen stor att platser har hunnit bokas upp under dessa 18 dagar.

För att söka tillgänglighet i first class i samband med biljettsläppet är Air Canada och och Miles&Mores sökmotorer bäst då dessa låter dig söka efter bonusplatser 355 dagar framåt i tiden. Om du endast är ute efter att boka en resa i business class så duger SAS Star Alliance sökmotor och Awardhacks lika bra.

Rutter med störst chans att hitta bonusplatser i first och business class

All Nippon Airways släpper i regel fler bonusplatser i first class än business class på sina långflyg, något som kan tyckas konstigt. Historiskt har Frankfurt varit den rutt med störst chans till bonusplatser då den trafikeras med två avgångar per dag. Idag trafikeras Frankfurt fortfarande med dubbla avgångar med en mindre Boeing 787-9 Dreamliner utan first och på denna rutt släpps det ytterst sällan bonusplatser i first class. Likaså på rutten mellan London Heathrow och Tokyo Haneda där ANA ytterst sällan släpper bonusplatser i first och business class

Störst chans att hitta tillgänglighet har du på rutterna mellan Chicago och Tokyo Narita och Haneda. Här trafikerar ANA en avgång per dag på respektive flygplats med en Boeing 777-300ER och tillgänglighet i både business och first släpps på nästan varje avgång i samband med biljettsläpp. Här är chanserna med andra ord mycket goda för dig som hänger på låset.

På övriga USA-rutter, däribland Houston, Washington, New York JFK och till Kalifornien så är tillgängligheten kraftigt begränsad mot före pandemin, men något som man bör hålla ett öga på är rutterna mellan Kalifornien och Tokyo där flygplansbyten kan ske. Vid uppgraderingar från Boeing 787-9 Dreamliner utan First till en Boeing 777-300ER med first så släpper ANA ofta bonusplatser på alla avgångar, ibland upp till två platser per avgång. Här gäller det dock att vara snabb då platserna bokas upp på kort tid eller i vissa fall dras tillbaka av flygbolaget.

London är den enda rutt i Europa med first class. Här släpps det väldigt få bonusplatser, men chansen är större att hitta tillgänglighet under vintertidtabellen som går från sista helgen oktober till sista helgen i mars.

Tänk på detta när du bokar ANA First med EuroBonuspoäng

First class på All Nippon Airways är en av de bästa flygupplevelserna som du kan få för dina EuroBonuspoäng. För dig som verkligen vill maximera upplevelsen när det kommer till mat, viner och whisky ombord så ska man fokusera på att hitta tillgänglighet på flygningar från Tokyo. Lokal catering från Tokyo håller en helt annan nivå än den mat som lastas från outstations i övriga världen.

Något som man däremot behöver se upp för är nattflygningarna från Tokyo som avgår efter kl 22 på kvällen. På dessa flyg erbjuds inte den fulla middagsupplevelsen ombord, utan en avskalad meny med endast mindre rätter så som nudlar, rice bowls, sallader soppor och snacks. Fullt dryckesutbud erbjuds men risken är stor att du lämnar flygplanet hungrig då ANA inte heller serverar en ordentlig frukost innan landning på dessa avgångar.

För dig som vill uppleva en av världens mest eftertraktade whiskysorter Hibiki 21 så serveras denna endast på flygningarna till London och New York JFK från Tokyo. På övriga rutter serveras den något mindre eftertraktade men minst lika goda Hibiki 17.

Hibiki 21 serveras endast ombord på ANA:s flygningar till London och New York.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg