Oneworld öppnar lounger under eget varumärke – Första loungen öppnar i Seoul

Oneworld-alliansen, en sammanslutning av flera ledande flygbolag, tar steget att öppna egna varumärkta lounger, med sin första lounge på Seoul Incheons flygplats. Denna utveckling markerar en ny era för alliansens serviceutbud till sina passagerare.

Konceptet bakom Oneworlds egna lounger

Oneworld-alliansen, känd för att erbjuda diverse förmåner för sina elitmedlemmar, inklusive lounger, har sedan länge erbjudit lounge-tillgång via sina individuella flygbolags lounger. Detta koncept innebär dock att alliansen nu planerar att driva egna lounger, som ett komplement till de lounger som drivs av medlemsbolagen.

Tanken är att på vissa flygplatser, där inget enskilt Oneworld-flygbolag har en stor närvaro men där alliansen som helhet är välrepresenterad, är det mer fördelaktigt att ha en gemensam lounge. Detta är ett koncept vi redan sett hos konkurrerande allianser som SkyTeam och Star Alliance.

Oneworld Alliance.

Varför en Oneworld lounge?

Det har varit frågor kring den så kallade Oneworld-loungen på LAX, men denna lounge drivs faktiskt som ett joint venture mellan British Airways, Cathay Pacific och Qantas, och inte av alliansen själv.

Oneworlds ledare har uttryckt att de ser möjligheter att öppna lounger på 15-30 flygplatser globalt, med fokus på flygplatser där Oneworld-flygbolag delar terminal och där det finns utrymme för att öppna en lounge.

American Airlines och British Airways Chelsea Lounge på New York JFK Terminal 8.

Oneworlds första lounge öppnar på Seoul Incheon Airport (ICN)

Seoul Incheon väljs som första platsen

Enligt Executive Traveller kommer Oneworld att öppna sin första egna lounge på Seoul Incheons flygplats:

  • Loungen förväntas ha en mjuk öppning i slutet av december 2023, och en officiell öppning i januari 2024.
  • Loungen kommer att ligga i Terminal 1, där flera Oneworld-flygbolag, inklusive American, Cathay Pacific, Finnair, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways och SriLankan Airlines, har sina flygningar.
  • Loungen kommer att placeras på fjärde våningen i Terminal 1, nära gate 28.
  • Loungen tar över utrymmet från den tidigare Jeju Air “JJ Lounge”, som stängde i början av pandemin. Den tidigare loungen var omkring 550 kvadratmeter stor med plats för ungefär 140 passagerare, så den nya loungen förväntas ha liknande storlek.
  • I enlighet med Oneworlds lounge-tillgångspolicyer kommer loungen att vara öppen för Oneworlds första och business class-passagerare, samt för Emerald- och Sapphire-medlemmar.

Det är glädjande att se Oneworld äntligen förverkliga detta koncept. Dock är det troligt att loungen inte kommer att vara särskilt stor, så förväntningarna bör hållas i schack, särskilt under högtrafikperioder då loungen utan tvekan kommer att vara fullsatt.

Då Seoul Incheon Airport inte är en hubb för något av flygbolagen i Oneworld så är flygplatsen ett naturligt val för att öppna en Oneworld-lounge i egna varumärket.

Sammanfattning

Oneworld-alliansen planerar att öppna varumärkta lounger på flera flygplatser, och den första loungen väntas öppna på Seoul Incheons flygplats Terminal 1 i slutet av 2023 eller början av 2024. Även om konceptet är försenat, är det spännande att se idén förverkligas. Seoul Incheon verkar vara en logisk första plats för detta koncept, med tanke på att det är en centralpunkt för alliansens konkurrenter.


Våra senaste inlägg