Nya råd till hotellgäster: Städa själv men glöm inte att dricksa

Hotellbranschen strävar efter att minska kostnaderna för städning, vilket har lett till nya råd för gäster: att städa sina egna rum. Trots detta uppmanas gästerna fortfarande att lämna dricks till städpersonalen.

Hotellens nya strategi: Färre städtillfällen

Många hotell väljer nu att inte längre städa rummen dagligen utan istället kräver att gästerna aktivt begär denna service, ibland till och med genom att fylla i formulär. Detta innebär färre rum som behöver städas och därmed ett behov av färre städare som arbetar färre timmar.

Allt fler hotell väljer att dra ner på antalet städtillfällen av rummet.

Uppmuntran till dricks

Samtidigt uppmuntrar hotellägarna till att gästerna lämnar dricks till städpersonalen, för att kompensera för lägre löner från hotellets sida. Det spelar mindre roll för hotellen om ersättningen till städpersonalen kommer direkt från dem eller delvis från gästernas dricks.

Gästernas nya roll

Enligt en rapport i Washington Post uppmanas nu gästerna att i större utsträckning städa sina egna rum. Detta inkluderar att hålla ordning och reda, och se till att eventuell takeout är snyggt förpackad utan synliga matrester eller använda servetter.

Hur man lämnar dricks

För att säkerställa att städpersonalen får ett tillägg till lönen rekommenderas det att lämna dricks i kontanter, tillsammans med en lapp där det tydligt framgår att det är dricks. American Hotel and Lodging Association rekommenderar en summa mellan 1 till 5 dollar per natt, lämnat dagligen på grund av skiftande arbetsscheman.

I tillägg till att gästen själv förväntas städa rummet så förväntas gästen även att lämna dricks till städpersonalen.

Kritik mot överdriven städning av gäster

Det finns dock farhågor att om gästerna städar för noggrant, såsom att bädda sängen perfekt eller hänga upp handdukarna, kan det leda till att dessa inte byts ut inför nästa gäst, vilket kan ses som ett problematiskt utfall.

Trots dessa nya riktlinjer har det funnits kritik, även från högt uppsatta inom hotellbranschen, om att inte lämna dricks till städpersonalen. Det påminner om en tid då även i privatlivet förväntades man städa innan städhjälpen anlände, för att inte skämmas över oordningen.

Slutsats

Hotellgästernas roll verkar förändras, där en större del av ansvaret för rummets skick läggs på dem själva. Samtidigt betonas vikten av att fortsätta att erkänna städpersonalens arbete genom att lämna dricks, för att upprätthålla en standard och visa uppskattning för deras insatser.

Våra senaste inlägg