Planerna för en ny internationell flygplats i Etiopien börjar nu ta form, och den väntas bli en viktig milstolpe, inte bara för Ethiopian Airlines, utan även för hela regionen.
Planerna för en ny internationell flygplats i Etiopien börjar nu ta form, och den väntas bli en viktig milstolpe, inte bara för Ethiopian Airlines, utan även för hela regionen.
Etiopiens regering har tecknat ett avtal för utformningen av en ny flygplats nära Addis Abeba, som förväntas bli den största i hela Afrika. Flygplatsen kommer att ha kapacitet för upp till 100 miljoner passagerare per år och kommer att utrustas med fyra landningsbanor samt parkeringsplatser för 270 flygplan (förmodligen många på fjärrpositioner).
Även om planerna för den nya flygplatsen först tillkännagavs 2018 har framstegen varit långsamma, delvis på grund av pandemin. Nu går dock landet vidare med dessa planer, och det Dubai-baserade företaget Sidara har fått i uppdrag att utforma flygplatsen. Den nationella flygbolaget Ethiopian Airlines är också involverat och förväntar sig att den nya flygplatsen öppnar 2029.
Den nya flygplatsen kommer att ligga i Bishoftu, cirka 50 kilometer från Addis Abeba, men det finns naturligtvis planer på att etablera smidiga transportlösningar mellan staden och flygplatsen.
Flygplatsen kommer att öppnas i etapper, och bara den första etappen förväntas kosta 6 miljarder dollar, vilket kommer att finansieras genom lån. Det är ännu oklart när flygplatsen kommer att kunna hantera 100 miljoner passagerare per år.
Även om regeringen uppger att de är fast beslutna att genomföra detta projekt är det värt att påpeka att planerna fortfarande kan ändras, särskilt i ett så tidigt skede innan designen ens har slutförts.
Ethiopian Airlines är sett till många mått Afrikas mest framgångsrika globala flygbolag. Flygbolaget gör ett imponerande arbete med att erbjuda anslutningar till sitt hemland och har också varit relativt lönsamt, särskilt med tanke på regionens förutsättningar.
Passagerarupplevelsen hos Ethiopian Airlines är tillfredsställande (om än något inkonsekvent), men den svagaste länken är flygbolagets nuvarande nav, Bole Addis Abeba International Airport (ADD). Flygplatsen är helt enkelt inte byggd för att hantera den mängd trafik som förekommer under högtrafik, och flygbolaget skulle verkligen gynnas av en ny anläggning.
Det är också intressant att notera hur stora flygbolagets expansionsplaner verkar vara. Ethiopian Airlines transporterade 17 miljoner passagerare förra året, och den nuvarande flygplatsen har en årlig kapacitet på 25 miljoner passagerare. Målet för den nya flygplatsen är en kapacitet på 100 miljoner passagerare per år.
För att sätta detta i perspektiv har den nuvarande flygplatsen i Dubai (DXB) en kapacitet på 100 miljoner passagerare per år, medan planen för den nya Dubai World Central Airport (DWC) är att den så småningom ska ha en kapacitet på 260 miljoner passagerare.
Målet är alltså att Etiopiens nya flygplats ska ha samma kapacitet som Dubais nuvarande huvudflygplats. Ethiopian Airlines har omfattande tillväxtplaner, särskilt med bredkroppsflygplan, och har nyligen beställt fler Airbus A350, Boeing 777X med mera. Men med det nuvarande beståndet av beställningar är flygbolaget långt ifrån att behöva en så stor kapacitet.
Etiopien planerar att öppna en ny flygplats nära Addis Abeba, med den första etappen redo om fem år, till 2029. Denna nya flygplats kommer att bli Ethiopian Airlines nya nav och bana väg för en betydande expansion. Den nuvarande flygplatsen har kapacitet för 25 miljoner passagerare årligen, medan den nya flygplatsen skulle fyrdubbla den kapaciteten till 100 miljoner.
Det blir intressant att se hur detta projekt utvecklas. Mycket kan fortfarande förändras, och flygplatsprojekt blir sällan klara i tid. Trots det är detta något att se fram emot…
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.
Ladda ner appenFacebook Messenger