Momondo eller Skyscanner? En kartläggning av sökmotorernas flygpriser

Vilken sökmotor ska du välja för att hitta det bästa priset men samtidigt få en flygresa som du kan lita på? Vi har kartlagt de vanligaste sökmotorerna och skrivit ihop en guide som hjälper dig att välja rätt.

Flygresor och Momondo verkar billigast, men titta närmare!

Vi har tittat specifikt på utlandsresor under de stora svenska helgerna höstlov, jullov och sportlov till New York, Miami, Hong Kong, Bangkok och San Francisco. I tabellen nedan ser du att Flygresor.se och Momondo verkar billigast.

Snittpriser för resor under svenska lov till 5 vanliga destinationer. Skillnaden mellan högsta och lägsta snittpris är 1 684 kronor.

Men tar du bort långa resor och väntetider så är Flygresor.se och Momondo inte billigast längre

De flesta vill inte tillbringa halva semestern i luften eller på flygplatsen, därför kan det vara mer intressant att titta på flyg som har max ett stopp, på max tre timmar. Då ser man att skillnaderna krymper, ner till 640 kronor:

Om man tar bort resor med mer än ett stopp över 3 timmar minskar skillnaderna. Skillnaden mellan högsta och lägsta pris är nu bara 640 kr, och Momondo och Flygresor.se är inte billigast längre.

Det är ganska jämt mellan sökmotorerna, utom Google Flights som verkar dyrt, ska man undvika det?

Som du ser verkar Google Flights vara dyrast:

Det är för att Google Flights tar upp priserna från en onlineresebyrå, Expedia, men listar i övrigt bara de priser man får om man bokar direkt från flygbolaget. Därför är priserna något högre i snitt. Om du bokar flyg via onlineresebyråer såsom Travelpartner, Seat24 eller Travellink så är startpriserna ofta lägre än de priser du får om du bokar direkt från flygbolagen, t.ex. via sas.se.

Vil du boka resor i Business Class till reapris? Läs vår guide.

Onlineresebyråernas har billigare startpris, men det kan ibland ändå leda till en dyrare resa

Du får oftast ett billigare startpris när du tittar på onlineresebyråernas förslag, men det kan bli dyrare i slutändan. På en resa mellan Stockholm och London tar onlineresebyråen Supersavertravel till exempel ut följande avgifter:

  • 149 kr. i kortavgift (SAS tar 0 kr.)
  • 316 kr. i bagagehanteringsavgift (vid bokning via flygbolag, 290 kr.)
  • 229 kr. för en platsreservation (flygbolaget tar 129 kr.)
  • Servicepaket, vilket behövs för att kunna kontakta kundtjänst, kostar 99 kr. (0 kr. hos flygbolaget)
  • Att checka in via mobilen kostar 29 kr. (0 kr. hos flygbolaget)

Sammanlagt uppgår dessa avgifter till 403 kronor.

Men Onlineresebyråerna har sämre öppettider och mindre möjlighet att hjälpa dig om något går fel

Nedan syns en tabell som visar de olika bolagens öppettider.

Antal timmars kundsupport per dag hos olika försäljare av flygbiljetter

Som ni ser är det bättre öppettider hos SAS och Norwegian än hos onlineresebyråerna. Dessutom har flygbolagen större möjligheter att hjälpa till med ombokningar eller andra lösningar om något går fel, du har ju ju köpt biljetten av dem och inte av resebyrån. Om du har köpt en resa med SAS hos t.ex. Seat24 och försöker få hjälp av SAS kundtjänst så kommer de att hänvisa dig tillbaka till Seat24 för att få hjälp. Då kan det bli jobbigt om Seat24 har stängt.

Olika sökmotorer kan vara bra för olika destinationer

Tänk även på att sökmotorerna inte alltid visar alla flygbolag. I fallet med sökmotorn ITA Matrix så visas bättre priser för resan till Hong Kong, för att den sökmotorn tar med priser från Air China vilket de andra sökmotorerna inte gör.

Sökmotorn ITA Matrix plockar upp priser från Air China vilket övriga sökmotorer inte gör, då kan man hitta billigare resor till Hong Kong och Asien

Våra senaste inlägg