Mellannamn på flygbiljetten: Nödvändigt?

När en flygbiljett bokas anger de flesta flygbolag att namnet på bokningen måste exakt matcha namnet på den statligt utfärdade identitetshandlingen. Men stämmer detta, och vad händer om biljetten inte inkluderar alla förnamn?

Det är oftast okej att inte inkludera alla förnamn

I allmänhet är det inte nödvändigt att inkludera alla förnamn när en flygbiljett bokas. Flygbolagen kräver i regel att för- och efternamn anges, medan fältet för mellannamn ofta är frivilligt. Vissa flygbolag anger att detta fält är "valfritt", medan andra uppger att det behöver inkluderas "om det visas på ID".

Några punkter att tänka på:

  • Det är en god praxis att inkludera hela namnet, såsom det visas på ID, på biljetten.
  • Mellannamn kan antingen skrivas i ett dedikerat fält för mellannamn, eller så kan hela "förnamnet" (som i passet) skrivas i fältet för förnamn.
  • Även om hela namnet anges vid bokningen, kan det hända att endast för- och efternamn visas på biljetten. Detta är vanligt och inget att oroa sig för.
  • Vid internationella resor, där passuppgifter måste anges vid online-incheckning, är det viktigt att hela namnet (inklusive mellannamn) skrivs som det står i passet. Under online-incheckning kan mellannamn vanligtvis läggas till, även om det inte visades på den ursprungliga biljetten.
  • Det viktigaste är att ange korrekt juridiskt namn, och inte en förkortad version. Om namnet är "Joseph" men personen kallas för "Joe", måste biljetten ha det förstnämnda.

Personer som reser internationellt behöver oftast ange sitt fullständiga namn vid incheckning, men detta skapar sällan problem om mellannamnet utelämnas vid bokningen.

Felstavade namn är problematiska

Att utelämna mellannamnet är oftast inte ett problem, men vad händer om namnet är felstavat? Detta kan vara ett större problem och bör korrigeras så snart som möjligt.

När en biljett bokas är det viktigt att dubbelkolla att namnet är rättstavat. Om namnet är "Benjamin" och det av misstag skrivs som "Benajmin" kan det uppstå problem.

Vad göra vid felstavat namn på biljetten?

  • Om biljetten just har bokats, kontakta flygbolaget omgående för att se om det kan korrigeras. Om biljetten är berättigad till återbetalning, kan den återbetalas inom 24 timmar.
  • Vissa flygbolag kan inte ändra namn på en biljett, medan andra tar ut en mindre avgift för att göra det.
  • Om biljetten är mer komplex, till exempel involverar resor med flera flygbolag eller är bokad genom en partner, kan det vara svårare att ändra namnet.

Slutsats

Flygbolag anger ofta att namnet på biljetten måste exakt matcha namnet på ID-handlingen, men verkligheten är ofta mindre strikt. Det är i allmänhet inte ett problem om mellannamnet inte finns med på biljetten. Dock bör felstavningar i namnet undvikas, eftersom det kan leda till nekad ombordstigning.

Våra senaste inlägg