När en flygbiljett bokas anger de flesta flygbolag att namnet på bokningen måste exakt matcha namnet på den statligt utfärdade identitetshandlingen. Men stämmer detta, och vad händer om biljetten inte inkluderar alla förnamn?
När en flygbiljett bokas anger de flesta flygbolag att namnet på bokningen måste exakt matcha namnet på den statligt utfärdade identitetshandlingen. Men stämmer detta, och vad händer om biljetten inte inkluderar alla förnamn?
I allmänhet är det inte nödvändigt att inkludera alla förnamn när en flygbiljett bokas. Flygbolagen kräver i regel att för- och efternamn anges, medan fältet för mellannamn ofta är frivilligt. Vissa flygbolag anger att detta fält är "valfritt", medan andra uppger att det behöver inkluderas "om det visas på ID".
Personer som reser internationellt behöver oftast ange sitt fullständiga namn vid incheckning, men detta skapar sällan problem om mellannamnet utelämnas vid bokningen.
Att utelämna mellannamnet är oftast inte ett problem, men vad händer om namnet är felstavat? Detta kan vara ett större problem och bör korrigeras så snart som möjligt.
När en biljett bokas är det viktigt att dubbelkolla att namnet är rättstavat. Om namnet är "Benjamin" och det av misstag skrivs som "Benajmin" kan det uppstå problem.
Flygbolag anger ofta att namnet på biljetten måste exakt matcha namnet på ID-handlingen, men verkligheten är ofta mindre strikt. Det är i allmänhet inte ett problem om mellannamnet inte finns med på biljetten. Dock bör felstavningar i namnet undvikas, eftersom det kan leda till nekad ombordstigning.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.
Ladda ner appenFacebook Messenger