Lufthansas Airbus A380 får ny business class-kabin år 2025
Lufthansa har nyligen meddelat att deras Airbus A380-flygplan kommer att få en ny business class-kabin år 2025. Detta markerar en betydande uppgradering av passagerarupplevelsen på dessa långdistansflygplan. Här är en översikt över vad som kommer att förändras och vad passagerarna kan förvänta sig.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Vid pandemins början togs Lufthansas flotta av Airbus A380-flygplan ur drift med avsikten att dessa flygplan skulle pensioneras. Men på grund av en stark återhämtning i efterfrågan på transatlantiska flygningar beslutade Lufthansa att återinföra sina A380-flygplan från och med sommaren 2023. Planen är att ha alla åtta kvarvarande A380-flygplan i drift senast 2025. Ursprungligen ägde Lufthansa 14 A380, men sex av dem har sålts.
Till en början beskrevs återkomsten av A380-flygplanen som en tillfällig åtgärd på grund av förseningar i leveransen av Boeing 777-9. Men med tiden har Lufthansa ändrat sin inställning och ser nu A380 som en långsiktig del av flottan. Lufthansa Groups VD, Carsten Spohr, meddelade i september 2023 att A380 kommer att flyga längre än tidigare planerat.
Lufthansa planerar ny business class för A380
Lufthansa har bekräftat att de kommer att införa en ny business class-produkt på sina Airbus A380-flygplan från och med 2025. Arbetet med att installera denna produkt kan börja ganska snart, enligt rapporter från Frankfurtflyer. De två återstående A380-flygplanen som ännu inte har återinförts i tjänst, med registreringskoderna D-AIMA och D-AIMB, genomgår omfattande underhåll i Filippinerna. Dessa flygplan kommer att vara de första att få den nya business class-produkten innan de återgår i trafik.
Det är intressant att notera att endast business class kommer att få nya kabiner, medan första klass, premium economy och economy endast kommer att få mindre uppgraderingar, såsom förbättrad underhållning ombord.
Lufthansas ledning har påpekat att A380-flygplanen har visat sig vara mycket pålitliga för långdistansflygningar och att många passagerare specifikt bokar A380 för dess komfort.
Valet av Thompson Aero Vantage XL-säten
Lufthansa har beslutat att inte installera sina nya Allegris-säten på A380-flygplanen. Istället kommer de att installera Thompson Aero Vantage XL-säten, som redan finns på Lufthansas lilla flotta av Airbus A350-flygplan som ärvts från Philippine Airlines. Detta beslut beror på förseningar med Allegris-sätena. Thompson Aero Vantage XL-säten är ett "hyllprodukt", vilket innebär att de är färdiga att installeras utan omfattande design- och certifieringsprocesser.
Tidigare och framtida konfigurationer
Lufthansa har redan återaktiverat sex av de åtta A380-flygplanen som ska återinföras. De två återstående A380-flygplanen förväntas få den nya business class-konfigurationen innan de återgår i trafik. Dessa uppgraderingar är planerade att vara klara före 2025. Det är också värt att notera att Lufthansa har planer på att omkonfigurera andra befintliga flygplan, inklusive Boeing 747-8, men dessa kommer att få de nya Allegris-sätena, även om tidsplanen för detta ännu inte är fastställd.
Slutsats
Lufthansa planerar att behålla sina Airbus A380-flygplan i många år framöver och kommer att införa en ny business class-produkt på dessa flygplan. De första A380-flygplanen med de nya kabinerna förväntas tas i bruk 2025. De första två flygplanen som får den nya produkten är de som ännu inte har återinförts i tjänst. Lufthansa kommer att installera Thompson Aero Vantage XL-säten på A380-flygplanen, vilket innebär en betydande förbättring jämfört med den nuvarande produkten.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.