Lufthansa Group beställer Boeing 737-MAX och Airbus A220

Lufthansa Group har nyligen tillkännagivit en stor beställning av upp till 200 jetflygplan, vilket kommer att innebära införandet av en ny flygplanstyp i flygbolagsgruppens flotta.

Lufthansa Group beställer nya narrowbody-flygplan

Lufthansa Group har lagt en fast order på 80 nya jetflygplan, med optioner på ytterligare 120 nya jetflygplan. Affären uppgår till cirka 9 miljarder dollar i listpriser, även om flygbolag aldrig betalar listpriser. Beställningen omfattar följande:

  • Lufthansa Group kommer att köpa upp till 60 Airbus A220-300, med en fast order på 40 jetflygplan och optioner på 20 flygplan; dessa kommer att levereras mellan 2026 och 2031
  • Lufthansa Group kommer att köpa upp till 100 Boeing 737 MAX 8, med en fast order på 40 jetflygplan och optioner på 60 flygplan; dessa kommer att levereras mellan 2027 och 2032
  • Lufthansa Group har nya köpoptioner för ytterligare 40 Airbus A320-familjeflygplan, med en icke offentliggjord leveranstidpunkt.
Boeing 737-MAX.

Dr. Detlef Kayser, medlem i Lufthansa Groups exekutiva styrelse, kommenterar beställningen

"Med dagens flygplansbeställning accelererar vi den största flottmoderniseringen i vårt företags historia. Detta ökar vår beställningslista från cirka 200 flygplan till 280 - plus ytterligare 120 köpoptioner för ytterligare toppmoderna kort- och medeldistansflygplan. Vi är glada att både Airbus och Boeing kunde övertyga oss om alla kommersiella och teknologiska aspekter."

"Beslutet om Boeing 737-8 MAX kommer också att ge oss mer flexibilitet för framtida inköp av kort- och medeldistansflygplan. De nya ultramoderna flygplanen erbjuder våra gäster ytterligare komfort. De är också tystare, mer ekonomiska, mer effektiva och släpper ut upp till 30 procent mindre CO2 än deras föregångsmodeller. Beställningen demonstrerar våra flygbolags framtida livskraft och förmåga att investera, och det visar att vi lever upp till vårt ansvar att minska våra koldioxidutsläpp."

För vilket flygbolag kommer dessa nya Lufthansa Group-jetflygplan att flyga?

Lufthansa Group består av flera flygbolag, inklusive Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels med flera. För vilka flygbolag kommer dessa nya flygplan att flyga?

  • Airbus A220-300 är uttryckligen avsedda för Lufthansa City Airlines, som är Lufthansas nya dotterbolag, som syftar till att spara på arbetskostnader. Flygbolaget kommer att lansera flygningar 2024 och kommer att driva matarflyg för Lufthansa från Frankfurt (FRA) och München (MUC).
  • Flygbolaget lanseras inledningsvis med Airbus A319, men det är endast avsett som en tillfällig åtgärd. Det är logiskt att flygbolaget sedan skulle byta till Airbus A220, eftersom dessa flygplan har utmärkt bränsleeffektivitet och liknande kapacitet. Detta blir inte första gången Lufthansa Group flyger A220, då SWISS redan har dessa i sin kortdistansflotta.
  • Det som kanske är mer intressant är beställningen av Boeing 737 MAX. För vilket Lufthansa Group-flygbolag kommer dessa plan att flyga? Lufthansa Group uppger att dessa plan inte kommer att flyga för Lufthansa City Airlines eller SWISS, eftersom dessa flygbolag redan har sin flottförnyelse utarbetad. Istället kommer beslutet om vilket flygbolag planen kommer att flyga för att fattas vid ett senare tillfälle.

Det är möjligt att Austrian Airlines och/eller Brussels Airlines så småningom kommer att flyga 737 MAX, eftersom flygbolagen har betydligt färre nästa generations kortdistansflygplan än Lufthansa och SWISS. Det skulle innebära att flygbolagen så småningom övergår från en Airbus till en Boeing smal-kroppsflygplansflotta. Tiden får utvisa, och vi är nästan fyra år bort från den första leveransen, så mycket kan förändras.

När det gäller de ytterligare Airbus A320-familjeoptionerna kan dessa enkelt gå till någon Lufthansa Group-operatör, eftersom de alla flyger den flygplanstypen.

SWISS var premiärkunden för Airbus A220 (dåvarande Bombardier C-Series) och är en flitig användare av flygplanstypen.

Slutsats

Lufthansa Group har precis lagt en stor beställning på smal-kroppsflygplan. Detta inkluderar upp till 60 Airbus A220-300 (varav 40 är fasta beställningar), som kommer att flyga för det nya dotterbolaget Lufthansa City Airlines, och det inkluderar också en beställning på upp till 100 Boeing 737 MAX 8 (varav 40 är fasta beställningar), som kommer att flyga för en Lufthansa Group-operatör förutom Lufthansa City Airlines eller SWISS.

Det är inte förvånande att se Lufthansa City Airlines få A220, eftersom det är en logisk passform. Den mycket mer intressanta frågan är vilket flygbolag som kommer att ta emot 737 MAX-flygplanen.

Våra senaste inlägg