Kaos i Storbritanniens flygledning löst men störningar förväntas fortsätta
Storbritanniens flygresor hamnade i kaos när landets flygtrafiksystem drabbades av en större driftstopp tidigare i veckan. Fler än 1 500 flygningar ställdes in och tusentals fler försenades på grund av tekniska fel hos National Air Traffic Control Services. Detta medförde att flygplansruterna inte kunde bearbetas ordentligt och istället behövde kontrollanterna mata in dem manuellt.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Denna massstörning inträffade under en bankhelg, en av de mest trafikerade dagarna på året för brittiskt flyg. Detta resulterade i den värsta flygstörningen i landet sedan 2010, när det isländska vulkanutbrottet i Eyjafjallajokull inträffade. Även om problemen nu har lösts uppstår eftereffekterna som har lämnat många passagerare strandade.
London Heathrow hårdast drabbat
London Heathrow Airport (LHR) drabbades värst med flest inställningar av alla brittiska flygplatser. De rekommenderar att alla resenärer kontrollerar sin flygstatus med sitt flygbolag innan de reser till flygplatsen.
Flygbolagens respons
British Airways uppmanar resenärerna att kontrollera sin flygstatus online innan avresa. Efter störningarna framkom det att Virgin Atlantic klarade sig relativt bra med endast två inställda flygningar. Trots detta råder även de sina passagerare att kontrollera flygstatus i förväg.
Orsaken till störningarna
Under en intervju med BBC Radio 4 förtydligade Storbritanniens transportminister, Mark Harper, att störningen kan ta "flera dagar" att helt återgå till det normala. Han bekräftade också att störningen inte tros ha orsakats av en cyberattack.
Ersättning till passagerare
Enligt Civil Aviation Authority räknas NATS-störningen som "extraordinära omständigheter", vilket innebär att de drabbade passagerarna sannolikt inte kommer att få någon ersättning. Dock, om flyget ställdes in eller drabbades av stora förseningar, måste flygbolagen ordna med nästa tillgängliga flyg till passagerarens destination gratis. Flygbolagen förväntas också tillhandahålla matkuponger samt vid behov täcka transport- eller boendekostnader på grund av störningarna.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.