Kaos i Storbritanniens flygledning löst men störningar förväntas fortsätta

Storbritanniens flygresor hamnade i kaos när landets flygtrafiksystem drabbades av en större driftstopp tidigare i veckan. Fler än 1 500 flygningar ställdes in och tusentals fler försenades på grund av tekniska fel hos National Air Traffic Control Services. Detta medförde att flygplansruterna inte kunde bearbetas ordentligt och istället behövde kontrollanterna mata in dem manuellt.

En av de mest trafikerade dagarna

Denna massstörning inträffade under en bankhelg, en av de mest trafikerade dagarna på året för brittiskt flyg. Detta resulterade i den värsta flygstörningen i landet sedan 2010, när det isländska vulkanutbrottet i Eyjafjallajokull inträffade. Även om problemen nu har lösts uppstår eftereffekterna som har lämnat många passagerare strandade.

London Heathrow hårdast drabbat

London Heathrow Airport (LHR) drabbades värst med flest inställningar av alla brittiska flygplatser. De rekommenderar att alla resenärer kontrollerar sin flygstatus med sitt flygbolag innan de reser till flygplatsen.

London Heathrow Airport var en av de hårdast drabbade flygplatserna i kaoset.

Flygbolagens respons

British Airways uppmanar resenärerna att kontrollera sin flygstatus online innan avresa. Efter störningarna framkom det att Virgin Atlantic klarade sig relativt bra med endast två inställda flygningar. Trots detta råder även de sina passagerare att kontrollera flygstatus i förväg.

Orsaken till störningarna

Under en intervju med BBC Radio 4 förtydligade Storbritanniens transportminister, Mark Harper, att störningen kan ta "flera dagar" att helt återgå till det normala. Han bekräftade också att störningen inte tros ha orsakats av en cyberattack.

Ersättning till passagerare

Enligt Civil Aviation Authority räknas NATS-störningen som "extraordinära omständigheter", vilket innebär att de drabbade passagerarna sannolikt inte kommer att få någon ersättning. Dock, om flyget ställdes in eller drabbades av stora förseningar, måste flygbolagen ordna med nästa tillgängliga flyg till passagerarens destination gratis. Flygbolagen förväntas också tillhandahålla matkuponger samt vid behov täcka transport- eller boendekostnader på grund av störningarna.

Förseningar orsakade av flygledningen räknas som extraordinära händelser och är inte giltiga för förseningsersättning enligt EU261/2004. Flygbolagen är däremot skyldiga att bekosta ersättningstransport, samt kostnader för mat och logi som kan ha uppstått som ett resultat av störningarna.


Våra senaste inlägg