Har du glömt att ange ditt bonuskort? Så registrerar du poäng hos SAS EuroBonus i efterhand
Det är inte alltid lätt att komma ihåg att lägga in sina bonuskort i bokningar, i synnerhet om det är någon annan som bokar dina resor åt dig eller om du inte var medlem i något bonusprogram innan resan. Här följer en genomgång på hur du går tillväga för att efterregistrera poäng till SAS EuroBonus.
Efterregistrering via onlineformulär
Om du är medlem i SAS EuroBonus och har glömt att ange ditt bonusnummer vid bokning/incheckning eller om poängen av oklar anledning inte har registrerats på ditt konto så görs efterregistreringar enklast genom onlineformuläret på SAS hemsida.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Följande saker bör du tänka på innan du genomför en efterregistrering:
Poäng kan efterregistreras tidigast 7 kalenderdagar efter avslutad flygresa.
Poäng kan inte efterregistreras om mer än 6 månader har gått sedan flygresan avslutades.
Om du inte var medlem i SAS EuroBonus innan flygresan genomfördes så kan du efterregistrera flyg 30 dagar innan dagen du blev medlem.
Kontrollera att bokningsklassen på din biljett tillåter poängintjäning. Detta avser främst resor med övriga Star Alliance flygbolag där kraftigt rabatterade biljetter inte tillåter poängintjäning på andra bonusprogram än flygbolagets eget.
Om ovan krav är uppfyllda så kan du gå vidare till formuläret som du hittar under "Mitt EuroBonus" på SAS hemsida. Där väljer du vilken kategori av partner som du vill efterregistrera poäng från (Flyg, Hotell. Hyrbil eller övriga partners).
Om alla uppgifter är korrekt ifyllda så registreras poängen omedelbart om det rör sig om en SAS-flygning. För Star Alliance flygningar så kan det ta upp till 8 veckor innan poängen är registrerade på kontot.
Detta måste du tänka på när du efterregistrerar poäng online
Namnet på biljetten
För att poängen automatiskt ska registreras på ditt konto så måste namnet på biljetten överensstämma med namnet på ditt medlemskort. Har du fler än ett förnamn i passet och har skrivit med alla namn på biljetten men inte på bonuskortet så kommer poängen inte att registreras automatiskt. Efterregistrering måste då göras manuellt.
Bokningsklassen på biljetten
Biljettens bokningsklass avgör hur många poäng som resan ger. Reser du med SAS så tjänar du poäng på alla betalda biljetter. På resor med Star Alliance så varierar poängintjäningen baserat på vilket flygbolag och rabatterade biljetter i både Economy och Business kan på vissa flygbolag inte ge några poäng. Antalet poäng som du tjänar på respektive flygbolag finner du här
Biljettens bokningsklass står antingen på boardingkortet eller i e-postbekräftelsen. Alla flygbolag skriver inte ut bokningsklassen på boardingkortet och ett misstag som många gör är att förväxla kabinklassen med biljettens bokningsklass. Kabinklasserna som skrivs ut på boardingkortet betecknas enligt följande:
Economy Class = Y eller M
Premium Economy = Y, W, P eller E
Business Class = C eller J
First Class = F
Biljettnummer
Bokningsreferens och biljettnummer är två begrepp som är viktiga att hålla isär. Bokningsreferensen består av sex tecken (bokstäver och/eller siffror). Biljettnumret består av 13 siffror och hittas i e-postbekräftelsen, på boardingkortet eller på flygbolagets hemsida under "mina bokningar". De tre första siffrorna i biljettnumret anger vilket flygbolag som har utfärdat biljetten. Är biljetten utfärdad av SAS så börjar biljettnumret på 117, Lufthansa 220, Singapore Airlines 618, Turkish Airlines 235, etc.
Reser du på ett utskrivet boardingkort så står biljettnumret utskrivet längst ner på boardingkortet. På mobila boardingkort så står biljettnumret på "baksidan" av boardingkortet. Värt att tänka på är att alla flygbolag inte skrivet ut biljettnummer på mobila boardingkort, så spara alltid e-postbekräftelsen om du behöver efterregistrera poäng.
Manuell efterregistrering
Om efterregistrering via onlineformuläret inte fungerar så är det möjligt att göra en manuell efterregistrering. Manuell efterregistrering är nödvändigt om namnet på biljetten inte stämmer överens med bonuskortet, om flygningen var bokad som en codeshare, eller om biljetten var uppgraderad med poäng eller pengar. Manuell efterregistrering görs via e-post till adressen ebretro@sas.se.
Vid manuell efterregistrering så krävs kompletterande uppgifter utöver de som efterfrågas i formuläret:
Kopia på alla boardingkort.
Kopia på e-postbekräftelse.
Kopia på pass eller ID-kort.
Handläggningstiden för manuella efterregistreringar är upp till 8 veckor, men var beredd på att det kan ta längre tid än så. Det är viktigt att spara alla boardingkort efter flygresan tills dess att poängen är registrerade på kontot.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.