Fyra vanliga scenarion där dina poäng förlorar värde 💸
Dagens bonusprogram uppmuntrar lojalitet genom att erbjuda belöningar vars värde ökar exponentiellt i förhållande till antalet poäng som krävs. Bra exempel på denna typ av belöningar är långresor i business class som kostar dubbelt så många poäng som ekonomiklass, men är värda fem gånger så mycket. Detta uppmuntrar oss till att samla på oss stora poängsaldon under en längre tid.
Något som man behöver tänka på är att bonuspoäng är en färskvara och de kan utan förvarning förlora delar eller hela sitt värde. I denna guide går vi igenom de fyra vanligaste scenarierna där dina poäng kan förlora värde och hur du ska agera för att skydda dem.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Det råder inga tvivel om att bonuspoäng är en färskvara och de flesta bonusprogram sätter ett bäst före datum på poängen som utfärdas till medlemmarna. Vissa program baserar utgångsdatumet på när poängen tjänades in. T.ex SAS EuroBonus vars poäng är giltiga i fem år räknat från medlemsåret när de tjänades in. Andra program så som British Airways Executive Club har inget utgångsdatum för poängen under förutsättning att kontot hålls aktivt minst en gång var tredje år. Vad detta innebär är att så länge medlemmen har en aktivitet på kontot (tjänar eller använder poäng) så hålls alla poäng vid liv. Om kontot är inaktivt under denna period så kommer hela saldot att förfalla.
Flygbolagen tjänar stora pengar på att sälja poäng genom kreditkort, hotell och shoppingpartners. Varje poäng som flygbolaget säljer betraktas som en intäkt och medlemmarnas poängsaldon bokförs som en skuldpost i balansräkningen. När poängen förfallet så skrivs skulden av och flygbolaget kan tillgodoräkna sig summan som en vinst.
Det ligger därför i flygbolagens intresse att poängen förfaller och som medlem bör du hålla koll på dina poängsaldon för att säkerställa att inga poäng har förfallit eller är påväg att förfalla. Vissa flygbolag skickar ut påminnelser till sina medlemmar om att poängen är påväg att förfalla, men långt ifrån alla flygbolag gör det. Att hålla koll på poängens förfallodatum är inte det lättaste, i synnerhet om du har poäng i flera olika bonusprogram. För dig som inte orkar hålla koll på dina saldon själv så finns det tredjepartstjänster så som AwardWallet som håller koll på användarnas konton och skickar ut notiser när poäng är påväg att gå ut.
Flygbolaget går i konkurs eller blir uppköpt
Ett annat vanligt scenario där dina poäng helt eller delvis förlorar sitt värde är vid en flygbolagskonkurs eller ett uppköp.
Vid en konkurs så blir poängen i flygbolagets bonusprogram automatiskt obrukbara och det avser även redan bokade bonusresor som inte kommer att kunna nyttjas. Vissa flygbolag däribland SAS, Air Canada och IAG (British Airways moderbolag) har valt att knoppa av sina bonusprogram i fristående dotterbolag, vilket innebär att poängen rent teoretiskt är skyddade mot en flygbolagskonkurs. Huruvida poängen kan användas till flygresor är dock oklart då en konkurs än så länge inte har inträffat.
Uppköp och fusioner förekommer ofta inom flygbranschen. Ur ett poängperspektiv så är British Airways uppköp av BMI ett relevant exempel. I fallet BMI (som var en medlem i Star Alliance) så integrerades deras befintliga bonusprogram Diamond Club i British Airways bonusprogram Executive Club. Medlemmarna fick sina poäng överförda mot kursen 1:1 och medlemmar på silver och guldnivå fick sin status matchad. Befintliga bonusresor på Star Alliance som var bokade med poäng från BMI Diamond Club före uppköpet kunde genomföras som planerat.
BMI Diamond Club ansågs vara ett av de mest generösa bonusprogrammen på marknaden, med sina låga poängpriser och avsaknad av bränsletillägg. Detsamma kan inte sägas om British Airways Executive Club som än idag debiterar höga poängpriser och bränsletillägg på bonusresor. Trots överföringskursen på 1:1 så medförde detta en devalvering av Diamond Club medlemmarnas poängsaldon.
Ändringar av bonustabellen
Inflation är ett begrepp som ofta förekommer i poängsammanhang. Antalet poäng i cirkulation ökar med tiden, både då bonusprogrammen växer i medlemsantal, samt utfärdar fler poäng. Faktum är att endast en bråkdel av alla bonuspoäng som utfärdas faktiskt används och med tiden så höjer flygbolagen sina priser på bonusresor.
Prishöjningar görs antingen för att minska skulden på flygbolagens balansräkning eller för att kompensera för ökade kostnader som är relaterade till användning av bonuspoäng. Flygbolagen förbehåller sig ofta rätten att utan förvarning höja priserna på bonusresor, De flesta flygbolag annonserar dock sina prishöjningar i god tid så att medlemmarna hinner ta del av de gamla priserna.
Prishöjningar kan göras på en rad olika sätt t.ex genom att uppdatera poängtabeller, eller införa helt nya prismodeller. För bonusprogram med fasta zonbaserade priser så görs det genom att en ny bonustabell publiceras, eller att länder och regioner i tabellen görs om. Ett bra exempel är SAS EuroBonus som delade upp Sydostasien i två zoner ”fastlandet” och ”maritima Sydostasien”, där den sistnämnda zonen fick ett högre poängpris.
När flygbolag inför nya prismodeller för sina bonusprogram så innebär det ofta att priserna på bonusresor går upp överlag, i synnerhet på långresor i first och business class. Detta brukar vanligtvis ske när ett flygbolag byter från fast till dynamisk prissättning.
Felaktig användning av poängen
Värdet på dina poäng påverkas stort beroende på hur de används. De flesta av oss känner redan till att man får bäst värde om man bokar långresor i first och business class, eller använder poängen för att boka resor med kort varsel där biljettpriserna ofta är höga.
På samma sätt kan poängens värde minsta kraftigt om de används på fel sätt. Exempel på felaktig användning är om du bokar resor där kostnaden för skatter och avgifter motsvarar eller till och med överskrider kostnaden för en betald biljett på samma resa.
Detta brukar vanligtvis beröra flygresor i ekonomiklass, där de rabatterade biljetterna till största del består utan flygskatter och avgifter. Även resor i business class kan visa sig erbjuda dåligt värde för poängen, i synnerhet om du använder poäng från ett bonusprogram som debiterar bränsletillägg. Ett extremt exempel är för bonusresor i business class som bokas med Lufthansa Miles&More eller British Airways Executive Club där resan utgår från USA.
Både Lufthansa Group och British Airways debiterar höga bränsletillägg på business-biljetter med utgångspunkt i USA, närmare 1500-2000 USD kan du behöva betala utöver poängen. Som jämförelse går det att hitta betalda biljetter i business class från USA till Europa med samma flygbolag för motsvarande summa vilket resulterar i att poängen inte tillför något större värde.
Innan du bokar din bonusresa så är det alltid en bra idé att undersöka priserna på betalda biljetter för att säkerställa att poängen inte används på fel sätt.
Vänta inte för länge med att använda dina poäng. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter – Vi omvandlar dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.