Fyra stereotypa poängsamlare: Vilken är du?

Fyra stereotypa poängsamlare: Vilken är du?

Poängsamlare kommer i olika färger och former. Vi på Chatflights har genom åren varit flitiga poängsamlare och stött på personer som delar helt andra perspektiv än våra egna när det kommer till att samla och använda poäng.

I denna artikel diskuterar vi de fyra vanligaste stereotyperna i poängvärlden.

Den patologiske samlaren

Detta är vanligtvis en person som reser mycket i jobbet eller är egenföretagare och tjänar sina poäng genom privata utlägg på Amex-kortet. Att sitta på över en miljon poäng hör inte till ovanligheten hos den patologiske samlaren och de besitter en stark ovilja att spendera poängen. Varför kan man fråga sig? Anledningarna är många, men den vanligaste ursäkten är att de vill spara sina poäng till en ”speciell resa” eller för att de hittade en bättre resa för cash och därav inte ser en anledning att spendera poängen.

Den patologiske samlaren må ha goda avsikter, men i slutändan finner de sig ofta i en situation där de måste spendera sina poäng i panik när de är påväg att brinna inne. Beslut tagna i panik brukar sällan vara bra och den patologiske samlaren spenderar en stor del av sina poäng på presentkort och dyra Europaresor – användningsområden som ger dålig valuta för poängen och motarbetar hela idén om att samla poäng.

”Slattsamlaren”

Vi alla har den där kompisen som är riktigt dålig på att hantera pengar. På samma sätt är slattsamlaren riktigt dålig på att hantera sina poäng. Slattsamlaren är en person som reser sällan och som vägrar använda ett kreditkort. Antingen på grund av bristande självkontroll eller av rädsla att bli ”blåst” av bankerna.

Slattsamlaren är vanligtvis en person som värderar omedelbar tillfredställelse över allt annat och vägrar att gå med i ett bonusprogram om det inte medför en välkomstbonus eller rabatt på första resan. Slattsamlaren har inget intresse av att resa lyxigt utan låter priset styra, vilket resulterar i att slattsamlaren sitter på poängslattar i flera olika bonusprogram istället för att fokusera sin lojalitet på ett bonusprogram. Då slattsamlaren sällan lyckas samla på sig tillräckligt med poäng för att kunna boka en bonusresa så spenderas poängen på wifi-kuponger, muffins från försäljningsvagnen och som delbetalning på betalda flygbiljetter. Tre riktigt dåliga användningsområden för poäng.

Poängnörden

Poängnörden är en person som har stenkoll på allt som har med poäng att göra och som vet hur man får ut maximalt värde för sina poäng. Poängnörden håller sig ständigt uppdaterad på bloggarna, har alla kreditkort som går att skaffa och låter inte en poängkampanj passera obemärkt.

Poängnörden brukar inte nödvändigtvis vara en person som reser mycket i jobbet (även om det ofta är fallet), utan snarare någon som har det som en hobby att flyga i premiumkabiner och bo på bättre hotell. Poängnörden har högsta status hos minst två flygbolag och minst ett halvdussin hotellkedjor. De förväntar sig alltid uppgraderingar på flyg och hotell, och kan utan problem ställa in en resa om poänguppgraderingen till Business Class blev nekad.

Då poängnörden har bra koll på vad poängen är värda så försöker de ständigt att optimera sina resor för att få ut så mycket värde som möjligt för sina poäng. Poängnörden har inga problem att lägga på 20 timmar i restid på sin resa, om det medför några extra timmar i en lounge eller en förstaklassvit.

Poängnörden sitter ofta på stora poängsaldon, men tillskillnad från den patologiske samlaren så har de inga problem att tömma sina konton för den årliga resan till Maldiverna. Att låta poängen brinna inne eller använda dem för en resa i ekonomiklass är en dödssynd för poängnörden.


Den omedvetne miljonären

Den omedvetne miljonären är som namnet antyder en miljonär i antingen poäng, pengar eller bägge två, som besitter varken intresset eller kunskapen att använda sina poäng på rätt sätt. Den omedvetne miljonären är en vanemänniska och har använt sitt blåa SAS-Amex i flera år, trots att det finns betydligt bättre kort på marknaden.

Trots att den omedvetne miljonären inte har någon koll på vad poängen är värda så uppskattar de flygresor i Business Class och vistelser på bättre hotell. Detta är dock inget som de vill gå ur sin väg för och om valet står mellan att flyga direkt i ekonomiklass eller med en mellanlandning i Business, så kommer direktflyget alltid att gå först.

När den omedvetne miljonären bokar sina resor i Business Class så slutar det ofta med att de bokar en resa med SAS bästa tillgänglighet för en halvmiljon poäng, trots att de hade kunnat boka en likvärdig resa för ett betydligt lägre pris om de hade gjort sin efterforskning.

Chatta med våra resegenier i Chatflights app för att boka ditt flyg och boende. Vi tar dig dit i Business Class för poäng eller pengar – vi hörs i appen!

Våra senaste inlägg