Frankrikes förslag: Minimipris för Inrikesflygbiljetter

Många länder har satt specifika klimatmål och för att uppnå dessa mål krävs konkreta steg för att minska utsläppen. I detta sammanhang har Frankrikes transportminister kommit med ett förslag som fått många att höja på ögonbrynen.

Minimipris för flygbiljetter i Frankrike

Frankrikes transportminister, Clément Beaune, har lagt fram planer på att i princip eliminera extremt billiga flygbiljetter inom Frankrike. Beaune föreslår "inrättandet av ett minimipris för flygbiljetter" för att "bekämpa socialt och miljömässigt utnyttjande." Han menar att "flygbiljetter till €10 under en tid av ekologisk övergång är inte längre möjligt" och att detta "inte reflekterar planetens pris."

Detta skulle inledningsvis endast gälla inrikesflyg, med tanke på de juridiska komplikationerna med att implementera detta på internationella flygningar. Det är också värt att notera att Frankrike nyligen förbjöd många korta inrikesflygningar, som kan täckas med tåg på upp till 2 timmar och 30 minuter. Det är fortfarande oklart hur detta lagförslag skulle utformas.

Vår syn på Frankrikes förslag

Medan vi förstår utmaningarna som regeringar står inför för att minska koldioxidutsläppen, anser vi att många regeringar inte fokuserar på helheten.

Flygbolagsledare har olika åsikter om saken. Till exempel hävdar VD:n för Wizz Air att business class bör förbjudas eftersom det är dåligt för miljön. Samtidigt menar Lufthansas VD att det är oansvarigt att sälja biljetter för €10 med tanke på miljöpåverkan.

Enligt vår mening bör regeringar:

  • Förbjuda eller kraftigt begränsa privatjets, då utsläppen där är oproportionerligt stora.
  • Uppmuntra flygbolag att använda moderna, bränsleeffektiva flygplan och att fylla flygen, så att utsläppen per passagerare är så låga som möjligt.
  • Om det införs ytterligare skatter på flyg bör de direkt och transparent investeras i effektiva klimatkompensationssystem.

Så sett i detta ljus anser vi att Frankrikes förslag är något överilat. Förslaget skulle i huvudsak straffa de mest effektiva passagerarna och ge större prissättningsmakt till flygbolag som Air France.

Frankrikes nya förslag på minimupris för inrikesflygbiljetter har som mål att få fler resenärer att välja snabbtåg för resor inom landet över inrikesflyg.

Sammanfattning

Frankrikes transportminister föreslår ett nytt minimipris för inrikesflyg, då han menar att biljetter för €10 inte längre är möjliga. Även om vi förstår behovet av att minska utsläpp i linje med Frankrikes mål, tror vi inte att detta är rätt väg att gå.

Våra senaste inlägg