Finnair firar 100 år: Tio intressanta fakta

I år firar Finnair, Finlands nationella flygbolag, sin hundraårsdag, en milstolpe som få bolag i flygbranschen uppnår. Sedan starten 1923 har Finnair utvecklats från ett regionalt flygbolag till en internationell aktör känd för sin pålitlighet och finsk design. I takt med att man ser tillbaka på en stolt historia vill vi dela med oss av tio intressanta fakta om Finnair, en hyllning till hundra år av innovation och service i luftrummet.

Finnairs ursprung

Finnair, som är Finlands flaggbärare i flygbranschen, firar sitt 100-årsjubileum detta år. I en flygvärld präglad av nystartade flygbolag, fusioner, ekonomiska utmaningar, pandemier och miljöbekymmer, är ett sekel av kontinuerlig drift en anmärkningsvärd bedrift. Den 1 november 2023 markerade Finnair stolt sitt 100-årsjubileum.

Grundat 1923 är det finska nationella flygbolaget det sjätte äldsta flygbolaget i kontinuerlig drift i världen och det tredje äldsta i Europa efter KLM och Czech Airlines. Lär känna detta jubilerande flygbolag bättre med dessa tio fakta om Finnair.

Från Aero till Finnair

Trots att flygbolaget grundades för 100 år sedan var det ursprungligen känt som Aero. Företaget började använda varumärket Finnair 1953, men det skulle dröja ytterligare 15 år innan namnändringen blev officiell. Det ursprungliga namnet återspeglas i Finnairs flygbolagskod AY, där Y står för det finska ordet för bolag.

Finnair var tidigare känt som Aero, det gamla namnet lever kvar i flygbolagets IATA-kod AY.

Finnairs första flygplan landade på skidor

Aeros första flygplan, det tyskbyggda Junkers F 13, var anpassat för det finska landskapet. Detta sjöflygplan använde skidor under vintermånaderna och flottörer på sommaren, då det vid denna tid inte fanns några kommersiella flygfält på land i Finland.

Aeros första kommersiella resa var med uppdrag att transportera post från Helsingfors till Tallinn. Under sitt första verksamhetsår transporterade Aero framgångsrikt 269 passagerare. Övergången till landbaserade flyg blev fullständig efter den sista sjöflygningen i december 1936.

Asien i fokus

Finnair inledde sin expansion i Asien 1976 med rutter till Bangkok och förlängde sin räckvidd med non-stopflyg till Tokyo 1983, vilket markerade en unik resa över Nordpolen. År 1988 blev Finnair det första västeuropeiska flygbolaget att direkt förbinda Europa och Kina med flyg från Helsingfors till Peking.

Under 2010-talet blev Finnair det första europeiska flygbolaget att erbjuda non-stopflyg till Chongqing och Xi'an. Guangzhou, Nanjing och Fukuoka lades till strax därefter.

Asien är en idag Finnairs största marknader. Detta trots pandemin och stängningen av Rysslands luftrum.

Ett litet flygbolag går in i jetåldern

År 1960 blev Aero pionjärer inom jetåldern för mindre flygbolag genom att introducera sina nya Caravelle-passagerarjet. Dessa jetplan började trafikera rutterna Helsingfors–Köpenhamn–Köln–Frankfurt och Helsingfors–Stockholm–Oslo. Senare utvidgade flygbolaget användningen av Caravelles till städer som Hamburg, Amsterdam, London, Paris, Zürich och Malmö.

Finsk design i fokus

Finsk design är världskänd för sin skönhet, enkelhet och inspiration från naturen. Finnair har länge samarbetat med några av landets mest kända designers.

Iittala’s glasserie Ultima Thule, formgiven av Tapio Wirkkala, introducerades på Finnairs flaggskeppsrutt till New York och användes ombord under många år. Sedan 2012 har Finnair samarbetat med Marimekko och använt märkets berömda textilier i sina kabiner.

Muminmotiv på två flygplan

För att fira flygbolagets 100-årsjubileum har två av dess flygplan som används på långdistansrutter fått ett Mumin-tema. En illustration av Snorkfröken och Mumintrollet, två karaktärer från de älskade finska barnberättelserna, pryder nu två Airbus A350-flygplan.

Finnair har samarbetat med det ikoniska finska barnmärket Mumin sedan 1995. "Mumin står för vänskap, gemenskap och att ge sig ut på äventyr tillsammans, så de passar bra med våra värderingar", säger Finnairs VD Topi Manner.

Finnair – Tomtens officiella flygbolag

Finnair kallas ofta skämtsamt för "Tomtens officiella flygbolag". Detta lekfulla namn kommer från staden Rovaniemi i finska Lappland, strax söder om polcirkeln, som anses vara "Tomtens officiella hemstad".

Finnair marknadsför flyg till Rovaniemi, särskilt under julperioden. Besökare åker ofta dit för att träffa jultomten och uppleva magin vid polcirkeln.

Finnair är tomtens officiella flygbolag.

Njut av blåbärsjuice ombord

Långt innan blåbär blev kända som en superfrukt, var de en grundpelare i det finska köket och växte vilt i landets skogar. Denna omfattande användning inspirerade Finnairs val av blåbärsjuice som deras signaturdryck ombord.

Finnairs blåbärsjuice tillverkas av vilda blåbär, även kända som blåbär. Sedan drycken lanserades 2014 har Finnair serverat cirka 250 000 amerikanska gallon blåbärsjuice varje år.

Finnairs signaturdryck är blåbärsjuice som du kan avnjuta kostnadsfritt i alla klaser på alla flygningar.

Finnairs pilotakademi öppnade på 1950-talet

Under flygets snabba utveckling under 1950-talet insåg Finnair behovet av en dedikerad institution för att utbilda nästa generations piloter. Finnairs flygakademi har sedan dess blivit en ledande flygskola för Finnair och för blivande piloter från hela världen.

Flygbolaget tror på elektrisk flygning

År 2019 anammade Finnair elektrisk flygning genom sitt partnerskap med Nordic Initiative for Electric Aviation.

Gruppen, som inkluderar konkurrerande flygbolag SAS och Icelandair, samt flygplatsoperatörer i hela Norden, arbetar med att utveckla flygteknik för nordiska väderförhållanden och affärsmodeller för punkt-till-punkt-förbindelser inom regionen. Som en del av sin hållbarhetsstrategi för 2020 förband sig Finnair att uppnå koldioxidneutralitet till 2045.

Våra senaste inlägg