Emirates avslöjar ny business class på Boeing 777

Emirates har nyligen presenterat sin länge efterlängtade nya Boeing 777 business class. Förväntningarna var höga, men resultatet kan nog upplevas som mindre imponerande.

Emirates första ombyggda 777 tas i bruk

Emirates är mitt i en omfattande ombyggnadsprocess av 191 flygplan för att uppdatera passagerarupplevelsen. Efter att ha börjat med att uppgradera Airbus A380-planen har fokus nu flyttats till ombyggnaden av Boeing 777-planen, som har föråldrade kabiner. Det mest betydelsefulla är införandet av en ny business class och en efterlängtad premium economy.

Det första Boeing 777-planet som genomgått denna ombyggnad är nu i drift och har registreringskoden A6-EQH. Medan denna ombyggnad tog lite över en månad, förväntas framtida ombyggnader ta cirka två veckor per plan.

De första rutterna som kommer att få de nya kabinerna är:

  • EK83/84 till och från Genève (GVA) från 7 augusti 2024
  • EK312/313 till och från Tokyo (HND) från 1 september 2024
  • EK183/184 till och från Bryssel (BRU) från 11 september 2024

Det är intressant att Emirates börjar med att ombygga sina nyaste Boeing 777-plan, som vanligtvis används på rutter där "Game Changer"-777 redan trafikerar och har den nya förstaklasskabinen. Detta kan bero på att flygbolaget vill introducera sin nya premium economy-kabin på de mest exklusiva rutterna först.

Emirates Premium Economy.

Detaljer om Emirates nya 777 business class

Emirates nya Boeing 777 business class är nu officiellt presenterad, men det är inte mycket att bli exalterad över. Det handlar om en uppdaterad version av den business class som redan finns på Airbus A380:

  • De ombyggda 777-300ER-planen har 38 business class-säten i en 1-2-1-konfiguration, vilket ger direkt åtkomst till gången från varje säte (en minskning med fyra säten jämfört med den gamla konfigurationen).
  • Sätena är producerade av Safran och har fullt liggande sängar, med ett avstånd på 44 tum mellan sätena, en bredd på 20,7 tum och en längd på 78,6 tum när de är helt utsträckta.
  • De är utrustade med 23-tums HD-skärmar, en personlig minibar, ett stort bord, laddningsuttag och gott om förvaringsutrymme.
  • Kabinen har även en liten bar där passagerare snabbt kan ta en förfriskning eller ett mellanmål under flygningen.

Enligt Emirates VD Tim Clark representerar denna ombyggnad en höjdpunkt inom branschen när det gäller premiumresor.

Emirates business class på Boeing 777.

En besvikelse?

Även om Emirates ofta anses vara ett av världens bästa flygbolag, är skillnaden mellan deras Airbus A380 och Boeing 777 betydande. Medan A380 erbjuder förstklassiga upplevelser med lyxiga sviter, duschar och barer, är Boeing 777 ofta förknippad med äldre, vinklade business class-säten i en 2-3-2-konfiguration.

Den nya business class på Boeing 777 är visserligen en stor förbättring jämfört med den gamla produkten, men för en ny produkt som lanseras 2024 av ett av världens främsta flygbolag är det ändå en besvikelse.

Frågan är nu hur denna nya konfiguration kommer att påverka resten av Emirates flotta, särskilt med tanke på de kommande leveranserna av Airbus A350, Boeing 787 och Boeing 777X. Kommer dessa nya flygplan också att få samma business class? Det skulle i så fall vara en besvikelse.

Emirates nya business class på Boeing 777 är en förbättring men ingen marknadsledande produkt.

Installering av ny förstaklass på Emirates 777?

En annan fråga som uppstått är om Emirates kommer att ombygga sina Boeing 777-plan med den nya förstaklasskabinen, som introducerades för sju år sedan men hittills bara finns på nio flygplan. Emirates har tidigare sagt att de inte planerar att installera den nya förstaklassen på äldre 777-plan, vilket har varit en besvikelse för många.

Enligt vissa uppgifter på Emirates hemsida kan det dock tyda på att flygbolaget trots allt planerar att installera den nya förstaklasskabinen på de ombyggda 777-planen. Om detta stämmer, eller om det bara är en misskommunikation, återstår att se.

Slutsats

Emirates har nu presenterat sin nya business class för ombyggda Boeing 777-plan, och den liknar till stor del den som finns på Airbus A380. Även om den nya kabinen är en klar förbättring jämfört med den gamla, kan det upplevas som en besvikelse att denna produkt installeras på flygplan så sent som 2024. Produkten anses vara genomsnittlig i bästa fall, vilket kan lämna en del passagerare undrande om detta verkligen är framtiden för ett flygbolag som Emirates.

Våra senaste inlägg