Emirates har nyligen presenterat sin länge efterlängtade nya Boeing 777 business class. Förväntningarna var höga, men resultatet kan nog upplevas som mindre imponerande.
Emirates har nyligen presenterat sin länge efterlängtade nya Boeing 777 business class. Förväntningarna var höga, men resultatet kan nog upplevas som mindre imponerande.
Emirates är mitt i en omfattande ombyggnadsprocess av 191 flygplan för att uppdatera passagerarupplevelsen. Efter att ha börjat med att uppgradera Airbus A380-planen har fokus nu flyttats till ombyggnaden av Boeing 777-planen, som har föråldrade kabiner. Det mest betydelsefulla är införandet av en ny business class och en efterlängtad premium economy.
Det första Boeing 777-planet som genomgått denna ombyggnad är nu i drift och har registreringskoden A6-EQH. Medan denna ombyggnad tog lite över en månad, förväntas framtida ombyggnader ta cirka två veckor per plan.
De första rutterna som kommer att få de nya kabinerna är:
Det är intressant att Emirates börjar med att ombygga sina nyaste Boeing 777-plan, som vanligtvis används på rutter där "Game Changer"-777 redan trafikerar och har den nya förstaklasskabinen. Detta kan bero på att flygbolaget vill introducera sin nya premium economy-kabin på de mest exklusiva rutterna först.
Emirates nya Boeing 777 business class är nu officiellt presenterad, men det är inte mycket att bli exalterad över. Det handlar om en uppdaterad version av den business class som redan finns på Airbus A380:
Enligt Emirates VD Tim Clark representerar denna ombyggnad en höjdpunkt inom branschen när det gäller premiumresor.
Även om Emirates ofta anses vara ett av världens bästa flygbolag, är skillnaden mellan deras Airbus A380 och Boeing 777 betydande. Medan A380 erbjuder förstklassiga upplevelser med lyxiga sviter, duschar och barer, är Boeing 777 ofta förknippad med äldre, vinklade business class-säten i en 2-3-2-konfiguration.
Den nya business class på Boeing 777 är visserligen en stor förbättring jämfört med den gamla produkten, men för en ny produkt som lanseras 2024 av ett av världens främsta flygbolag är det ändå en besvikelse.
Frågan är nu hur denna nya konfiguration kommer att påverka resten av Emirates flotta, särskilt med tanke på de kommande leveranserna av Airbus A350, Boeing 787 och Boeing 777X. Kommer dessa nya flygplan också att få samma business class? Det skulle i så fall vara en besvikelse.
En annan fråga som uppstått är om Emirates kommer att ombygga sina Boeing 777-plan med den nya förstaklasskabinen, som introducerades för sju år sedan men hittills bara finns på nio flygplan. Emirates har tidigare sagt att de inte planerar att installera den nya förstaklassen på äldre 777-plan, vilket har varit en besvikelse för många.
Enligt vissa uppgifter på Emirates hemsida kan det dock tyda på att flygbolaget trots allt planerar att installera den nya förstaklasskabinen på de ombyggda 777-planen. Om detta stämmer, eller om det bara är en misskommunikation, återstår att se.
Emirates har nu presenterat sin nya business class för ombyggda Boeing 777-plan, och den liknar till stor del den som finns på Airbus A380. Även om den nya kabinen är en klar förbättring jämfört med den gamla, kan det upplevas som en besvikelse att denna produkt installeras på flygplan så sent som 2024. Produkten anses vara genomsnittlig i bästa fall, vilket kan lämna en del passagerare undrande om detta verkligen är framtiden för ett flygbolag som Emirates.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.
Ladda ner appenFacebook Messenger