Delta planerar att introducera en "Basic" Business Class – Kommer unbundling av premiumbiljetter att fungera?

Under de senaste åren har lågprisalternativ i ekonomiklassen, ofta kallade "basic economy", blivit alltmer vanliga inom flygindustrin. Denna modell erbjuder lägre priser med begränsade förmåner, och nu verkar Delta Air Lines överväga att introducera ett liknande koncept för sin business class. Detta innebär att vissa premiumtjänster kan tas bort för att erbjuda billigare biljetter, vilket skulle vara ett ovanligt drag för en av USA:s största flygbolag.

Tecken på förändringar hos Delta

Flera indikationer tyder på att Delta överväger en avskalad business class. Under flygbolagets resultatrapport för andra kvartalet 2024 ställde en analytiker från JP Morgan en fråga om möjligheten att "avpaketera" business class, på liknande sätt som framgångarna med att avpaketera ekonomiklassen. Delta Air Lines president, Glen Hauenstein, bekräftade att företaget diskuterat detta koncept, men tillade att detaljerna ännu inte är klara för att offentliggöras. Det förväntas dock att fler detaljer kommer att avslöjas vid företagets kommande investerardag.

I den senaste kvartalsrapporten från tredje kvartalet 2024 indikerade Hauenstein också att premiumprodukterna har potential att växa ytterligare, vilket ytterligare stärker spekulationerna om att en avskalad business class kan vara på väg.

Business class "basic" innebär att du inte längre får tillgång till flygbolagets prisbelönta Delta One Lounge.

Exempel från andra flygbolag

På den internationella marknaden har flera flygbolag redan infört liknande modeller, där vissa förmåner i business class är borttagna eller belagda med extra avgifter. Flygbolag som Emirates, Finnair och Qatar Airways erbjuder redan "basic" business class-biljetter med restriktioner såsom avgifter för sittplatsval, förändringsavgifter och begränsad tillgång till lounger. Om Delta går samma väg kan liknande restriktioner införas, till exempel:

  • Avgifter för sittplatsval
  • Avgifter för biljettändringar
  • Ingen eller begränsad tillgång till lounger
  • Begränsade prioritetstjänster, som prioriterad incheckning och säkerhetskontroll

Möjliga effekter för Delta

En viktig anledning till att införa en avskalad business class är den förändrade efterfrågan efter pandemin. Även om efterfrågan på premiumkabiner har återhämtat sig, särskilt från fritidsresenärer, har den höga affärsresevolymen ännu inte nått samma nivåer som före pandemin. Genom att erbjuda en billigare business class kan Delta locka fler resenärer till premiumkabiner, samtidigt som de uppmuntrar andra att betala för dyrare biljetter för att undvika de restriktioner som kan följa med en billigare biljett.

Det är också möjligt att denna förändring inleds på inrikesflyg, där det är lättare att införa avgifter för sittplatsval eller ändringar. Att genomföra detta på långdistansflygningar skulle vara mer komplext på grund av samarbetsavtal med andra flygbolag, som Delta har över Atlanten med Air France-KLM och Virgin Atlantic, samt över Stilla havet med Korean Air.

Andra flygbolags erfarenheter

Delta är inte ensam om att utforska möjligheten att avpaketera business class. Air France-KLM har till exempel redan infört sittplatsavgifter för business class i vissa marknader, och British Airways har länge haft en liknande modell. Detta antyder att en avskalad business class kan bli en allt vanligare strategi inom flygindustrin.

Finnair erbjuder sedan ett par år tillbaka "light" biljetter i business utan bagage, tillgång till lounge och sittplatsval.

Slutsats

Även om det ännu inte är officiellt, verkar Delta vara på väg att lansera en avskalad business class med färre förmåner. Modellen har redan testats av flera internationella flygbolag och kan inkludera restriktioner som sittplatsavgifter, förändringsavgifter och begränsad loungeåtkomst. Om Delta implementerar detta, är det troligt att andra amerikanska flygbolag som American Airlines och United Airlines kommer att följa efter. Det återstår att se hur detta kommer att tas emot av resenärer och vilken inverkan det får på flygindustrin.

Våra senaste inlägg