Delta och SAS inleder codeshare-avtal och fördjupar samarbetet

Scandinavian Airlines (SAS) har nyligen genomgått stora förändringar efter att ha lämnat sin rekonstruktion och fått nya investeringar från Air France-KLM. Samtidigt har SAS också lämnat Star Alliance och anslutit sig till SkyTeam-alliansen. I samband med detta har SAS och Delta Airlines meddelat ett utökat samarbete, inklusive ett nytt codeshare-avtal. Detta markerar ett steg mot närmare samarbete mellan de två flygbolagen.

Delta och SAS inleder utökat samarbete

Från och med den 25 september 2024 har Delta och SAS ingått ett codeshare-avtal, bara några veckor efter att SAS anslöt sig till SkyTeam. Syftet med avtalet är att förbättra anslutningsmöjligheterna för resenärer mellan Nordamerika och Skandinavien.

Genom detta avtal får Deltas kunder som flyger från Nordamerika tillgång till 50 destinationer i norra Europa via SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Samtidigt får SAS-kunder som reser från Europa tillgång till mer än 150 destinationer i Nordamerika via Deltas hubbar i Atlanta, Boston, Los Angeles, New York och Seattle.

Codeshare-avtal innebär att ett flygbolag kan placera sin flygkod på ett annat flygbolags flygningar, vilket innebär att SAS-flyg kommer att synas under Delta-flygnamn på Deltas bokningsplattformar och vice versa. Detta är en närmare form av samarbete än ett interline-avtal, men inte lika tätt som ett joint venture.

Delta Air Lines.

Kommer SAS att ansluta sig till SkyTeams transatlantiska joint venture?

En viktig framtida fråga är om SAS kommer att ansluta sig till SkyTeams transatlantiska joint venture, som redan inkluderar Air France-KLM, Delta och Virgin Atlantic. Ett joint venture innebär att flygbolagen kan samarbeta om biljettpriser, tidtabeller och andra strategier, vilket i praktiken innebär en nära samordning av deras verksamhet på den specifika marknaden.

För SAS skulle ett sådant samarbete innebära en stor fördel, då det skulle kunna förbättra deras intäkter på transatlantiska rutter. Med tanke på de geografiska fördelarna SAS erbjuder och de investeringskopplingar som redan finns mellan flygbolagen (Delta har till exempel andelar i både Air France-KLM och Virgin Atlantic), är det troligt att de andra flygbolagen vill att SAS ska ansluta sig till joint venturet.

Det återstår dock att se om ett sådant samarbete får myndighetsgodkännande, eftersom dessa avtal ofta granskas noga på grund av deras påverkan på konkurrensen.

SAS långsiktiga avsikt är att gå med i SkyTeams transaltantiska Joint-Venture.

Slutsats

Delta och SAS har ingått ett codeshare-avtal som stärker deras samarbete, vilket underlättar för resenärer att boka flyg mellan Nordamerika och Skandinavien via båda flygbolagens bokningskanaler. På längre sikt skulle ett eventuellt inträde av SAS i SkyTeams transatlantiska joint venture innebära ett ännu närmare samarbete, vilket skulle kunna förbättra SAS konkurrenskraft på den transatlantiska marknaden.

Våra senaste inlägg